در حال بارگذاری ...

نگاهی به پیشینه و جنبه‌های تئاتری اصغر فرهادی به بهانه‌ اکران فیلم”درباره الی”

اصغر فرهادی فعالیت هنری‌اش را با تئاتر شروع کرد و پیش از آن که در سینما تبدیل به چهره‌ای جهانی شود در تئاتر ایران چهره‌ای شناخته شده بود. تحصیلات وی نیز تحصیلاتی تئاتری است. او کارشناسی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند.

از آثار شاخص او در دوران دانشجویی می‌توان به سه نمایش با نام‌های"ماشین نشین‌ها"، "مار و پله" و"آخرین مردان زمین" اشاره کرد.
نمایش"ماشین‌ نشین‌ها" که به قول بسیاری از افرادی که با فرهادی و پیشینه تئاتری او آشنا هستند، بهترین اثر نمایشی وی محسوب می‌شود، نوشته علی خودسیانی است که در آن اصغر فرهادی به همراه پریسا بخت‌آور(همسرش) به ایفای نقش پرداخته‌اند.
همچنین جدای از این دو نمایش در مقطعی فرهادی شروع به تمرین"دو حکایت از چندین حکایت رحمان" اثر علیرضا نادری کرد که به دلایل فراوان هرگز به مرحله اجرا نرسید.
علیرضا نادری نمایشنامه‌نویس و هم دانشکده‌ای فرهادی در دوران تحصیل، در گفت‌وگویی با سایت ایران تئاتر در رابطه با فعالیت‌های تئاتری فرهادی گفت:«بهترین ویژگی‌ نمایش‌های فرهادی نوجویی و نوگرایی‌اش بود و آن چه در فعالیت تئاتری او برایم بسیار جالب توجه بود، پیگیری‌اش برای اجرا کردن و به ثمر نشستن یک کار بود.»
نادری در نوشته‌ای به نام"اهمیت اصغر بودن" که درباره فرهادی منتشر کرده، چنین آورده است:«اصغر فرهادی اگر دیپلمات یا وزیر خارجه یک کشور ته آفریقا می‌شد، می‌توانست آن کشور را در سازمان ملل دارای حق وتو کند! یا اگر دانشمند می‌شد می‌توانست دستگاهی اختراع کند که لازم نباشد ما با هواپیما سفر کنیم، همین طور ما را به نقاط دور دنیا فکس می‌کرد! اصغر فرهادی حتماً داروی ایدز را کشف می‌کرد و...(1)»
نادری در پاسخ به سوال ایران تئاتر که اگر فرهادی دوباره به تئاتر بازمی‌گشت چه اتفاقی می‌افتاد، گفت:«او همان زمان هم در تئاتر با"ماشین نشین‌ها" خوش درخشید، اما ‌سینما را انتخاب کرد و من به این انتخاب احترام می‌گذارم.»
در بخش دیگری از یادداشت نادری می‌خوانیم:«خوب است این روش توسط فرهادی تدریس شود، نه تنها برای دانشجویان هنر، چطور می‌شود مبتذل نبود، تبلیغات نکرد، ساکت هم نماند؟(2)»
البته با این که به گفته نادری فرهادی سینما را انتخاب کرد اما هنوز ردپای تئاتر را به روشنی در آثار او می‌توان مشاهده کرد از حضور چهره‌های تئاتری چون پانته‌آ بهرام، احمد مهران‌فر و صابر ابر در آثار سینمایی‌اش گرفته تا سکانسی چون اجرای پانتومیم در فیلم"درباره الی". این ردپای مشخص تئاتری‌، ما را امیدوار می‌کند که اصغر فرهادی باز هم پایش به تئاتر باز شود تا این بار هم به واسطه ‌او شاهد درخشش تئاتر ایران ‌ در عرصه‌های بزرگ بین‌المللی باشیم.

(1) و(2) به نقل از وبلاگ علیرضا نادری به آدرس: www.alirezanaderi.blogfa.com