در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با محمد مؤید، کارگردان نمایش «طلقه الرحمه» از عراق

اجرای تئاتر در ایران، باعث مباهات من است

محمد مؤید، کارگردان عراقی که با نمایش «طلقه الرحمه» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، می‌گوید حضورش در این رویداد مهم و بزرگ، باعث مباهات اوست و از شدت خوشحالی، بسیار ذوق‌زده است.

بهنام حبیبی: اولین و دومین روز از برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرایی پرفورمنس از کشور عراق همراه شد. «طلقه الرحمه»، نمایشی است که با انجام حرکات فرم و فیزیکال بدنی بازیگران در همراهی با موزیک‌، قصه درد و رنج جانکاه انسان‌ها در نبردگاه جهان امروز را به تصویر می‌کشد.

در پی اولین اجرا از نمایش «طلقه الرحمه»، گفت‌وگویی با محمد مؤید، کارگردان نمایش، داشتیم که آن را در پی می‌خوانید.

نمایش «طلقه الرحمه» در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران روی صحنه رفت؛ برخورد مخاطبان ایرانی‌تان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه احساسی دارید؟

من با ابراز افتخار از همراهی گروه بازیگرانم، می‌توانم بگویم شرکت در جشنواره تئاتر فجر، باعث مباهات من است و از شدت خوشحالی آن‌قدر ذوق‌زده‌ام که نمی‌توانم روی پاهایم بایستم. همچنین از همه هنرمندان و تماشاگران ایرانی بابت ایستادن و تشویق بازیگرانم سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم مردم و تماشاگران فرهیخته، از جشنواره بیشتر از تماشای نمایش ما خوشنود باشند.

برای‌مان از سیر تبدیل ایده اولیه تا اجرای نهایی‌ «طلقه الرحمه» بگویید. برای اجرای محتوا و مفهوم موردنظرتان سراغ چه قالب و به‌اصطلاح چه ژانری رفته‌اید؟ و همچنین اجرای نمایش خود را در رسیدن به این هدف چه گونه ارزیابی می‌کنید؟

درباره تألیف و نگارش نمایشنامه لازم است بگویم که من در حدود پنج سال با این متن درگیر بوده‌ام. همچنین با توجه به درگیری‌های پیوسته کشورم در جنگ‌های پی‌درپی و در کنار آن، ظهور بیماری‌های جهانگیر و همچنین با توجه به این‌که خود من چندین نفر از بستگانم را در جریان جنگ‌های کشورم از دست داده‌ام و این موضوعات باعث آزردگی خاطر من شده است، این موارد باعث شد تا به این فکر بیفتم که هدف خود را حتی بدون بهره‌گیری از دیالوگ و کلام و تنها با بهره بردن از حرکات بدنی بازیگران، به‌گونه‌ای که برای همه انسان‌ها قابل‌درک باشد به صحنه بیاورم تا این نمایش بدون بهره‌گیری از کلام و دیالوگ و تنها در قالب فرم‌های اجرایی بدن بازیگران، محتوای خود را درباره وضعیت دردناک انسان‌ها در جهان امروز، به مخاطب رسانده باشد و من به هدف خود رسیده باشم.

من با تجربه‌ای که در حوزه اجراهای پرفورمنس و فیزیکال دارم، بر این باورم که اجرای نمایش «طلقه الرحمه» نیز توانسته است تا حد بسیار زیادی به هدف اصلی من نزدیک شود و مخاطب با آن همذات‌پنداری کند.

آیا این نمایش پیش‌تر، در کشور عراق یا کشورهای دیگر هم اجرا شده است؟ اگر اجرا شده است، بازخورد مخاطب نسبت به آنچه بوده است؟

دو ماه پیش در جشنواره تئاتری در بغداد، این نمایش اجرا شد و توانست جایزه بهترین نمایش اجرای گروهی را از آن خود کند. اجرای این نمایش در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در واقع دومین اجرای این نمایش محسوب می‌شود. در عراق نیز، علاقه‌مندان هنر نمایش از تماشای این نمایش لذت بردند و از آن به‌خوبی استقبال کردند.

تا چه اندازه‌ای با هنر نمایش در ایران آشنایی دارید؟ نظرتان درباره هنر نمایش در ایران چیست؟

باید بگویم که من به وضعیت هنر نمایش در ایران غبطه می‌خورم. هنر نمایش در ایران دارای امکانات تالارها، دکور، سامانه‌های نرم‌افزاری و ... بسیار برجسته‌ای است.

امکانات پلاتو در ایران برای ما موضوع بسیار نویی بود که تابه‌حال ندیده بودیم. این تعجب برای همه اعضای گروه ما وجود داشت چراکه تابه‌حال در امکانات پلاتویی با این کیفیت به تمرین نپرداخته بودیم و برای همه اعضای گروه، امکان جدیدی به حساب می‌آمد؛ ولی درباره هنر نمایش در ایران می‌توانم بگویم که هنر نمایش در ایران، در حد بسیار برجسته و بالایی جریان دارد و من هم تا حدی با این هنر در ایران آشنایی پیدا کرده‌ام.

آیا نمایشنامه و یا اجراهای غیرپرفورمنس هم داشته‌اید؟ سابقه اجرایی غیر از این نمایش هم داشته‌اید؟

من تابه‌حال تنها به کارگردانی نمایشنامه‌های پرفورمنس و یا فیزیکال پرداخته‌ام و در دیگر گروه‌های نمایشی فعالیتی نداشته‌ام.

برای انتخاب بازیگران و دیگر عوامل فنی اجرا، چه برنامه‌ای داشتید و انتخاب عوامل نمایش، چه مراحلی را طی کرد؟

از آنجا که حوزه کاری من در فضای اجراهای نمایشی مبتنی بر پرفورمنس است و آمادگی و توانایی بدنی بازیگران برای این گونه اجراها، مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود، من سال‌هاست که با تشکیل گروهی از بازیگران، اقدام به آماده‌سازی بازیگرانم از راه انجام دوره‌های آموزشی و تمرینات ورزشی، ژیمناستیک و یوگا کرده‌ام.

بازیگران من در پی انجام سال‌ها تمرینات از آمادگی بدنی لازم برخوردار هستند، بنابراین برای اجراهای نمایشی خود، از بازیگران آماده‌به‌کار خودم بهره می‌برم؛ اما برای اجرای صحنه، دکور و اکسسوار، نیازمند همکاری‌های لازم از سوی برگزارکنندگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودم که با کمال خوشنودی اعلام می‌کنم که برگزارکنندگان این جشنواره، نهایت همکاری را با من در آماده‌سازی و اجرای نمایشم داشتند. بی‌شک، بدون همکاری و کمک صادقانه برگزارکنندگان جشنواره، اجرای نمایش من میسر نمی‌شد.

نظرتان درباره برگزاری و شرکت کردن در رویدادهای هنری از جمله جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران چیست؟ فکر می‌کنید برگزاری این جشنواره چه دستاوردهایی را در بر خواهد داشت؟

من تا پیش‌ازاین، هیچ اجرای نمایشی در ایران نداشتم، ولی اکنون پس از گذشت چند روز اقامت من و گروهم در ایران و انجام تمرینات برای اجرا و تنها با گذشت یک روز از برگزاری جشنواره، می‌توانم بگویم که این جشنواره، یکی از جشنواره‌های بسیار برجسته منطقه در زمینه هنر نمایش است و حضور هنرمندان از کشورهای مختلف در کنار هنرمندان ایرانی در این رویداد هنری به تعامل و هم‌نشینی و همفکری و معاشرت فرهنگی و نیز تبادل تجربیات بین آن‌ها می‌شود. به نظرم این جشنواره برکاتی دارد که به نفع فرهنگ و هنر منطقه خواهد بود.

در مجموع استقبال و اشتیاق مخاطبان ایرانی را نسبت به آثار حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چه طور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ویژگی خاصی مدنظر شما در این مورد هست؟

اگرچه تنها یک روز از آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گذرد و نمایش ما در روز اول این رویداد روی صحنه رفت، ولی در طول چند روز تمرینات ما در پلاتوها و نیز در طول مدت ساخت و اجرای دکور و پس از آن، هنگام دریافت بازخوردها و نظرات، دریافتم که اشتیاق و علاقه هنرمندان و مخاطبان ایرانی نسبت به هنر نمایش بسیار بالاست و این حد از علاقه و اشتیاق و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر در ایران برای من بسیار دور از ذهن و البته شگفت‌انگیز بود. در اجرای اول خودم نیز، استقبال و همراهی بسیار بالایی را از سوی مخاطبان دیدم که این باعث دلگرمی بسیار زیادی برای من و گروهم شد.

در مجموع، باید بگویم که در نتیجه اولین حضورم در ایران، آن‌چنان اشتیاقی در من و اعضای گروهم ایجاد شده است که همگی امیدواریم تا باز هم فرصت‌های دیگری برای برگزاری جشنواره در ایران به وجود بیاید تا ما هم بتوانیم با نمایش‌های آینده‌مان در این جشنواره‌ها شرکت کنیم و در کنار اجرای نمایش خودمان، از اجراهای نمایشی کشور ایران نیز بهره ببریم. وجود چنین مخاطبان پیگیر و علاقه‌مندی واقعا غنیمت است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران