در حال بارگذاری ...
دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی

راه‌های تعامل و همکاری‌های فرهنگی دو کشور بررسی شد

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی دیداری با سیدمصطفی دریاباری، رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی، روز سوم بهمن و در سومین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی، به بررسی راه‌های گسترش تعاملات فرهنگی و هنری بین ایران و آفریقای جنوبی پرداختند.

به گزارش ایران تئاتر، در آغاز این دیدار، سیدمصطفی دریاباری، رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی، ضمن اشاره به بافت متنوع جمعیتی آفریقای جنوبی بر این نکته تأکید کرد که آفریقای جنوبی دارای روابط سیاسی خوبی با همه کشورهای جهان است. او افزود: «ایران و آفریقای جنوبی، از پیش از پیروزی جنبش نلسون ماندلا با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند، و ایران دارای موقعیت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی در آفریقای جنوبی است و تقریباً محدودیتی ندارد. همچنین، موضوع خواهرخواندگی تهران و پرتوریا می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای تعاملات فرهنگی بیشتر بین دو کشور باشد. البته از گذشته بین دو کشور، دو تفاهمنامه دانشگاهی، بین دانشگاه تهران و دانشگاه پرتوریا، و دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه اف آی یونیورسیتی، نیز وجود دارد.»

دریاباری در ادامه افزود: «قراردادی بلندمدت بین ایران و بنگاه علوم انسانی آفریقای جنوبی در حال نهایی‌ شدن است که در سفر سال آینده آقای رییسی به آفریقای جنوبی امضا خواهد شد. در اجلاسیه رایزن‌های فرهنگی ایران نیز که امسال برگزار شد، شعار «محصولات فرهنگی» برگزیده شد و آقای رییسی ضمن تأکید بر این نکته که موضوع محصولات فرهنگی نباید تنها نمایش صرف باشد، بر صدور محصولات فرهنگی مانند محصولات نرم‌افزاری، تأکید ویژه داشت.»

در ادامه این نشست، کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به این که مرکز هنرهای نمایشی، ماهیت تولید، پشتیبانی، و برگزاری همه آثار نمایشی کشور را دارد، گفت: «با نگاهی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال که اکنون در حال برگزاری است و متأسفانه هیچ نمایشی از آفریقای جنوبی در آن شرکت ندارد، بهتر است برای جشنواره تئاتر فجر سال آینده، با ارزیابی و دعوت از نمایش‌های آفریقای جنوبی، از هنر و فرهنگ آن کشور نیز در جشنواره بهره ببریم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی به جایگاه تئاتر عروسکی در این کشور افریقایی افزود: «با توجه به  توانایی بالای آفریقای جنوبی در گونه نمایشی عروسکی، می‌توان از هنر این کشور در جشنواره تئاتر عروسکی نیز که در ایران برگزار می‌شود، بهره برد. جشنواره هنرهای نمایشی آیینی-سنتی هم می‌تواند پذیرای هنر آفریقای جنوبی در این گونه نمایشی باشد. دیگر گونه نمایشی که می‌توان برای تعامل فرهنگی بین دو کشور روی آن برنامه‌ریزی کرد، گونه نمایشی دینی است که ایران و آفریقای جنوبی دارای توانایی بسیار بالایی در این زمینه هستند. مرکز هنرهای نمایشی نیز با تقبل همه هزینه‌های برگزاری و اجرای آثار نمایشی خارجی در ایران، استقبال خوبی از همه گروه‌های خارجی داشته است.»

همچنین نظری درباره بخش انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «مرکز هنرهای نمایشی به تولید نشریه‌ای تخصصی در زمینه هنرهای نمایشی با نام «نمایش» اقدام می‌کند که شامل همه رویدادها، جشنواره‌ها، و موضوعات تخصصی ویژه هنر نمایش در ایران است. همچنین، مرکز هنرهای نمایشی دارای پرتال(سایت) ایران تئاتر است که همه رویدادهای روزانه هنر نمایش در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی در آن منتشر می‌شوند. از این دیدگاه، با معرفی نشریات و پرتال مرکز هنرهای نمایشی ایران، همه مخاطبان و علاقه‌مندان در آفریقا می‌توانند با آگاهی از رویدادها، جشنواره‌ها، و همایش‌های مورد علاقه خود، نسبت به شرکت در این رویدادها اقدام کنند.»

در ادامه این دیدار، مژگان وکیلی مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی هم در این نشست گفت: «کشورهای آفریقایی همیشه مخاطبان بسیار خوبی برای آثار نمایشی کودک و نوجوان ایران بوده‌اند. از سوی دیگر، می‌توان برنامه‌ریزی منسجم و خوبی برای شرکت آثار نمایشی کودک و نوجوان آفریقایی در جشنواره‌های کودک و نوجوان ایران داشت که هر ساله در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.»




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

نظرات کاربران