در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا

یک رضایت نسبی‌

رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرم‌کننده و شادی‌آور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما می‌تواند مخاطب بزرگ‌سال را نیز راضی نگه دارد و این موفقیت نسبی کار را می‌رساند.

نمایش «لومیر» بر آن نیست که اثری متفکرانه باشد و حتی بخواهد شگفت‌انگیز باشد بلکه بر آن است تا حدود یک ساعت مخاطب را از هر گروه سنی و با هر نوع دغدغه‌ای سرگرم و راضی نگه دارد.

شاید این سرگرم‌کنندگی با سیاست‌های جشنواره تئاتر فجر همخوان نباشد و البته در سال‌های قبل نیز با چنین کارهای سرگرم‌کننده‌ای مواجه می‌شدیم که نمی‌توانستند ضرورت‌های یک جشنواره فرهنگی را پاسخگو باشد اما به هر طریق حضور در جشنواره و سرگرم شدن نیز می‌تواند برای شب‌هایی مفید واقع شود.

بازیگر با توانمندی و اشراف بر میم، پانتومیم، نمایش‌های عروسکی، تردستی و مانند این‌ها بر آن است که تماشاگر با حوصله سرجایش بنشیند و همه‌چیز را ببیند و ضمن لذت بردن، گاهی نیز کف بزند و بازیگر را تشویق کند.

شاید این یک روال عادی برای سرگرم شدن باشد و مخاطب جدی تئاتر در نگاه اول از این‌ همه سرگرمی دچار حیرت شود، چون انتظاراتش برآورده نخواهد شد. نمایش «لومیر» با یک صحنه عاشقانه و بازی دوجانبه بازیگر بنا بر تغییر موقعیت بدنی در سمت راست و چپ اجرا می‌شود و حاصل این پیوند یک فرزند است.

                                                                          

نقش فرزند را برای دقایقی یک عروسک بازی می‌کند و بعد خود بازیگر، ایفاگر این نقش خواهد شد. به ظرافت و سادگی، خرده‌نمایش‌ها سرهم شده و بازیگر به‌راحتی آب خوردن هر دقیقه و لحظه را برای خود تعریف و بازنمایی می‌کند و نتیجه نیز موفقیت‌آمیز است؛ چون او بازیگر کاربلد و باتجربه‌ای است و همانند یک بازیگر حرفه‌ای در صحنه به دنبال ایجاد جذابیت‌های نمایشی زودگذر و پرهیجان است بی‌آنکه‌ هول و هراسی برای از دست دادن تماشاگر داشته باشد و به این منظور با تنوع بازی و بهره‌مندی از شگردهای متفاوت نمایشی مخاطب را جلب می‌کند. او می‌داند هر لحظه در حال شکل گرفتن و از بین رفتن است و باید که با تمام توان بدنش در خدمت ایفای نقش‌هایی باشد که مخاطب را بخنداند و نگاه او را معطوف به لحظات نمایشی‌اش کند. اگر لحظه‌ای غفلت‌ کند و دست‌وپایش بلرزد، مخاطب متوجه یک اشتباه چشم‌گیر در رفتارهای او خواهد بود برای آنکه این بازیگر چون تردستی زبردست، هوشیارانه و با زبروزرنگی دقیقه‌ها را شکل دهد و در این نگاه تندگذر چشم‌ها جادو شوند و دهان‌ها باز بماند. در نهایت این بازیگر موفق می‌شود ما را پای‌کارش بنشاند و نبض ما را در دست بگیرد و حتی روی دم و بازدم ما کنترلی داشته باشد و به هنگام خروج، از ما بخواهد که با شدت تمام او را تشویق کنیم و چندان توجهی به جدی بودن کارش نداشته باشیم و این‌گونه با یک رضایت نسبی سالن چارسو را ترک کنیم...




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» نوشته باقر سروش و کار شهروز د‌ل‌افکار

یک کمدی خلاق
نقدی بر نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» نوشته باقر سروش و کار شهروز د‌ل‌افکار

یک کمدی خلاق

رضا آشفته: نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» که این روزها در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، یک کمدی خلاق به لحاظ اجرایی است و به لحاظ محتوایی نیز به دلایل و چرایی سرنگونی ...

|

نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

زیگموند بودن یا فروید بودن؟!
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

زیگموند بودن یا فروید بودن؟!

احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شب‌ها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود، اتفاق ویژه این ‌روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که علاوه بر مخاطبان خاص و ...

|

نگاهی به نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی

دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه
نگاهی به نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی

دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق می‌افتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی به‌اجبار بازنشسته و دچار رویدادهای ناخوشایند زندگی ...

|

نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود

علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت می‌گیرد. جایی که نقش از بازیگر جدا می‌شود، محل تأمل ...

|

نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی

فقط یک مداد کوچک برای نوشتن
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی

فقط یک مداد کوچک برای نوشتن

بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواسته‌ها و آرزوهای فکری و روانی‌اش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیت‌خواه، قصه‌ای پرتکرار از امروز ماست. این نابرابری، در روایت ...

|

نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر

مانیفست‌هایی از برزخ
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر

مانیفست‌هایی از برزخ

احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیت‌های مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیوم‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در این تولیدات هنری، خالق اثر معمولاً به ...

|

نگاهی به نمایش «متساوی‌الساقین» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر

نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع
نگاهی به نمایش «متساوی‌الساقین» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر

نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «متساوی‌الساقین» که این روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو با کارگردانی مشترک فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر روی صحنه است، پیش‌تر از گرگان در سی‌وهشتمین جشنواره فجر به ...

|

نگاهی به نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی محسن شاهچراغی

اعتیاد با حنجره زخمی تغزل
نگاهی به نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی محسن شاهچراغی

اعتیاد با حنجره زخمی تغزل

همایون علی‌آبادی: نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی محسن شاهچراغی، خرداد و اوایل تیر 1402، در تماشاخانه اهورا روی صحنه بود. این نمایش، در نگاه ...

|

درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح

عبور از زبان، عبور از سیاست
درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح

عبور از زبان، عبور از سیاست

علیرضا نراقی: نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه می‌رود با مسئله یکپارچگی یک اثر هنری نسبت متناقضی دارد. از یکسو ...

|

نظرات کاربران