در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک»

امیر امینی: نمایش خیابانی ارتباط مستقیمی با عامه مردم دارد

کارگردان نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» با بیان اینکه از ویژگی‌های جذاب نمایش خیابانی وجود ارتباط مستقیم با عامه مردم است، می‌گوید بعد از اجرای نمایش خیابانی مردم راحت‌تر با هنرمندان آن نمایش ارتباط گرفته و در خصوص نمایش اجراشده حرف می‌زنند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» به کارگردانی امیر امینی روزهای هفتم و هشتم بهمن‌ در مقابل تالار وحدت اجرا خواهد شد.

امینی با اشاره به قصه و درون‌مایه نمایشنامه «صداهای خوابیده در خاک»، توضیح داد: «روایت نمایش ما از دوران قهرمان ملی ستارخان، میرزا کوچک خان جنگلی و رئیس‌علی دلواری شروع می‌شود و روایتگر اتفاقات و رویدادهای تاریخی ایران در سال ۱۳۵۷، فعالیت‌های ساواک، قهرمانی از دوران دفاع مقدس بوده و نهایتاً به شهدای غواص می‌رسد.»

او افزود: «ما برای اینکه یک روایتگری تاریخی داشته باشیم سعی کردیم از قبل از انقلاب شروع کنیم و از قهرمانان ملی به قهرمانان دوران هشت سال دفاع مقدس رسیدیم، من ایده خودم را به نویسنده همکارم دادم و او شروع به نوشتن کردند.»

کارگردان «صداهای خوابیده در خاک» با اشاره به ویژگی‌های نمایش خیابانی در خصوص علاقه خود به این نوع نمایش گفت و ادامه داد: «نمایش خیابانی ارتباط مستقیمی با مردم دارد، عامه مردم از رفتگر شهرداری تا عابران پیاده چنددقیقه‌ای در گذر خود پای نمایش خیابانی می‌ایستند و جذب کار می‌شوند. به دلیل اینکه نوع این تئاتر ارتباط راحت‌تری با مردم دارد و مردم نیز راحت‌تر با نمایش خیابانی ارتباط برقرار می‌کنند، این امر باعث شده است که من سال‌های سال به این حوزه بپردازم و در طول سال اگر یک کار صحنه‌ای تولید می‌کنم در کنار آن ۲۷ نمایش خیابانی خواهم داشت.»

او ادامه داد: «در نمایش صحنه‌ای حدوداً ۵۰ درصد تماشاگران مخاطبان خاص هستند و از بازیگران، کارگردان یا نویسندگان عام هستند و ۵۰ درصد دیگر سایر مردم هستند به همین دلیل چون من دوست دارم بیشتر در کنار مردم باشم به نمایش خیابانی بیشتر پرداختم.»

امینی با بیان اینکه تفاوت‌های زیادی بین انواع تئاتر وجود دارد گفت: «نمایش خیابانی خیلی سخت‌تر از تئاتر صحنه‌ای است چون ما در تئاتر صحنه‌ای با انواع عامل‌های مختلف صوتی، صدای ماشین، صحبت کردن تماشاگران و... مواجه هستیم. البته این اتفاقات در کنار برقراری ارتباط با تماشاگران بسیار لذت‌بخش است و من این اتفاقات را دوست دارم، در تئاتر صحنه‌ای این ارتباط وجود ندارد و تماشاگر به‌راحتی اجرا را تماشا می‌کند و ارتباطی وجود نخواهد داشت.»

این هنرمند فعال تئاتر خیابانی با تأکید بر اینکه یکی از پارامترهای اصلی نمایش خیابانی ارتباط با مردم جامعه است افزود: «رودررو شدن با مردم در نمایش خیابانی سبب می‌شود مردم خیلی راحت‌تر با هنرمند ارتباط برقرار کنند، با عوامل حرف می‌زنند و در خصوص اجرای نمایش صحبت می‌کنند که این روند اتفاق خوبی از نظر من است.»

امینی در پاسخ به این سؤال که بین اجرا در تهران با دیگر شهرستان‌های چه تفاوتی وجود دارد، گفت: «تفاوت‌هایی از نظر شیوه اجرا وجود دارد، شما در تهران و جشنواره فجر گروه‌های بیشتری را می‌بینید اما در جشنواره‌های شهرستانی تعداد نفرات و گروه‌های کمتری حاضر می‌شوند، در تئاتر فجر و تئاتر مریوان گروه‌های بیشتری شرکت دارند و اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنند. در یک رویداد بزرگ نیز ارتباطات بیشتری بین هنرمندان، کارگردانان و نویسندگان برقرار خواهد شد.»

او در پایان ابراز امیدواری کرد: «پس از سال‌ها اجرای نمایش‌ خیابانی، ضرورت دارد این نوع نمایش بیشتر مدنظر و حمایت مسئولان قرار بگیرد و مسئولان هوای هنرمندان عرصه نمایش خیابانی را که شغلشان هنر و نمایش خیابانی است و از همین راه هم امرارمعاش می‌کنند، بیشتر داشته باشند.»

نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» به کارگردانی امیر امینی روزهای هفتم و هشتم بهمن‌ در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

شهاب راحله، کارگردان نمایش «بر جون شیطون لعنت»:

جشنواره تئاتر رضوی، باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند
شهاب راحله، کارگردان نمایش «بر جون شیطون لعنت»:

جشنواره تئاتر رضوی، باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند

شهاب راحله، کارگردان نمایش «بر جون شیطون لعنت» که در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی حاضر است، اعتقاد دارد این رویداد باید از سطح ملی فراتر رود و بین‌المللی شود.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران