در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را با فرهنگ‌ها و ملل مختلف همراه می‌سازد.

 قصه عاشقانه پهلوان قلیچ و جیران، روایت نمایشی شاد و مفرح است که در چهل و یکمین جشنواره سراسری تئاتر فجر، از تماشاگرانش در روز جمعه هفتم بهمن‌ماه و در تالار سنگلج تهران پذیرایی کرد. نمایش «پهلوان قلیچ»، قالیچه حضرت سلیمانی است که تماشاگرش را از ایران به عربستان و هندوستان می‌برد و در این راه با بازی‌های طنز و شیرینش، خنده به لب‌های مخاطبش می‌آورد.

کیانوش عاشق آهوست. پدر آهو راضی به ازدواج کیانوش و آهو نیست، چون کیانوش نه کار دارد، نه خانه دارد، نه اسم‌ورسم مهمی دارد و نه حتی اصل و نسب دارد. کیانوش در دیدار با آهو به او می‌گوید که اصل و نسبش به پهلوان قلیچ بازمی‌گردد که پهلوانی نامدار بود و در زمان زندگی خود و حتی پس از مرگش همه مردم او را می‌شناسند.

«پهلوان قلیچ»، در زمان زندگی خود، شهرتی عام داشته است. نمایش به بازگویی داستان شهرت پهلوان قلیچ می‌پردازد. او نیز مانند کیانوش، عاشق دختری به نام جیران می‌شود که پدر جیران هم با ازدواج آن دو مخالف است. ناصر، پدر جیران که بسیار توانگر و ثروتمند است و خود را برادر نادرشاه افشار می‌خواند، معتقد است که پهلوان قلیچ گذشته از اینکه دارا و توانگر نیست، بلکه عیار است، یعنی از ثروت توانگرانی مانند پدر جیران می‌دزدد و به تهیدستان کمک می‌کند. پدر جیران به پهلوان قلیچ نقشه گنجی را می‌دهد که راه به دست آوردن سنگ نور ماه است. پدر جیران، موفقیت در به دست آوردن سنگ نور ماه را تنها راه موافقت او با ازدواج دخترش با پهلوان قلیچ می‌داند. پهلوان قلیچ برای به دست آوردن سنگ نور ماه باید به عربستان و سپس به هندوستان برود. او در راه، با فرهاد کوه‌کن روبه‌رو می‌شود که او نیز برای به دست آوردن عشقش، شیرین، مجبور است تا کوه را بکَند.

پس از رسیدن پهلوان قلیچ به هندوستان، او با دیوی به نام سنجدی آشنا می‌شود و دیو می‌پذیرد تا در خدمت پهلوان قلیچ باشد و او را در راه به دست آوردن سنگ نور ماه و سپس ازدواج پهلوان قلیچ با عشقش، جیران یاری کند.

نمایش پهلوان قلیچ، تنوع بسیاری در نمایاندن فرهنگ و ملل، گفتار، رفتار، لباس، گریم و حرکات نمایشی را در برمی‌گیرد. این تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی به نمایش می‌دهد که باعث می‌شود تا تماشاگر در همه لحظات نمایش، با موضوع همراه باشد و در لحظات اجرای موزیک و دست‌افشانی، نمایش را همراهی کند.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار

بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونه‌های مردمی‌اش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرش‌شده در حیاط خانه، تماشاگرش را بر ضد حاکم ریاکار آگاه ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نظرات کاربران