در حال بارگذاری ...
عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

غلامرضا منتظری: برای افزایش سهم فرهنگ و هنر در مجلس تلاش می‌کنیم

غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجلس برای افزایش سهم بودجه فرهنگ و هنر می‌گوید در سال ۱۴۰۰ تلاش شد سقف اعتبارات تا جایی که در مقیاس مجلس هست افزایش داده شود. در این جهت صندوق حمایت از هنرمندان هم تقویت شد اما همه این‌ها مُسکن است و قطعاً باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود.

به گزارش ایران تئاتر، غلامرضا منتظری، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه روز گذشته یکشنبه نهم بهمن‌ماه با حضور در تالار حافظ به تماشای نمایش «دختران» به نویسندگی علی دل‌پیشه و کارگردانی مشترک علی دل‌پیشه و کیانوش ایازی از آثار بخش صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نشست. همچنین بعد از تماشای نمایش «دختران» منتظری به مجموعه تئاتر شهر رفت و با اعضای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر هم دیدار کرد. به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم. 

منتظری با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های هنری به‌ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام‌های زیادی دارد، گفت: «ما جلوه‌های شورونشاط اجتماعی و غنی‌سازی اوقات فراغت مردم را از طریق ارتباط آثار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تماشاگران مشاهده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در وهله دوم هر اثر نمایشی پیامی دارد و ما را یک گام به صعود دعوت می‌کند البته اگر از متن قوی برخوردار باشد و مخاطب هم با دقت به آن نگاه کند.»

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «نکته مهم دیگر فرصتی است که جشنواره‌ها برای گره خوردن تجربه هنرمندان ایجاد می‌کنند و نقاط ضعف و قوت‌شان را در حوزه هنری که به آن می‌پردازند، نشان می‌دهند.»

منتظری با اشاره به اینکه جشنواره فصل برداشت محصول است، توضیح داد: «اگر شاهد کیفیت پایین در آثار تولیدی جشنواره‌ها هستیم باید به تشخیص علت و آسیب‌های این موضوع بپردازیم. ضعف حمایتی و آموزشی باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع شاهد تولید و ارائه آثاری با کیفیت استاندارد نباشیم.»

 او ادامه داد: «البته من معتقد هستم هرچقدر که سطح کیفی جشنواره‌ها رشد کرده باشد هم ما نباید قانع شویم و همیشه باید فکر کنیم در ابتدای راه هستیم. پیروز واقعی جشنواره‌ها افرادی هستند که از روز نخست به خط پایان فکر نمی‌کنند.»

عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «افرادی که سعی می‌کنند از هر اثر تجربه‌ای برای زندگی هنری‌شان کسب کنند؛ حتی اگر تندیس و مقامی به دست نیاورند، برنده خواهند بود.»

منتظری با اشاره به تلاش مجلس برای افزایش سهم بودجه فرهنگ و هنر گفت: «ما در سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم سقف اعتبارات را تا جایی که در مقیاس مجلس هست افزایش دهیم. ما صندوق حمایت از هنرمندان را تقویت کردیم اما همه این‌ها مُسکن است و قطعاً باید اقدامات ریشه‌ای انجام دهیم.»

او با بیان اینکه حدود ۳۰ سال تجربه فعالیت در عرصه تئاتر دارد، توضیح داد: «من از نزدیک مشکلات هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی را درک کرده‌ام و یکی از انگیزه‌های حضورم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تلاش برای گذاشتن سنگ بنایی به‌منظور توجه به اقتصاد هنر بوده و هست.»

او ادامه داد: «خوشبختانه امسال طرح اقتصاد هنر آماده شد و کلیات آن با عنوان «اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی و هنری» تصویب شد. این طرح یک اقدام ریشه‌ای است تا تمام دغدغه‌ها، مشکلات و کمبودهای حوزه فرهنگ و هنر در آن دیده شود. ما از افراد فعال فرهنگی، هنری، ورزشی و دیگر عزیزان درگیر با مشکلات مردم و هنرمندان دعوت کردیم تا به بیان کاستی‌ها و مشکلات این عرصه بپردازند. چراکه اگر بتوانیم به اقتصاد هنر توجه کنیم به‌طور طبیعی انگیزه هنرمند برای آفرینش‌های هنری فاخر بیشتر خواهد شد.»

منتظری افزود: «هنرمند اگر دغدغه بیمه و دیگر مشکلات معیشتی را داشته باشد به‌طور طبیعی انگیزه‌اش برای خلق اثر هنری کم خواهد شد. ما در روانشناسی آموخته‌ایم که بین کشش و کوشش رابطه مستقیم وجود دارد. وقتی شاهد کوششی برای حضور هنرمندان در عرصه‌های فرهنگی و هنری نباشیم و در زمینه ارتقای کیفی آثار تلاش نشود، به معنای این است که کششی فراهم نبوده است.»

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، گفت: «تدوین «برنامه هفتم توسعه کشور» یک عملکرد ریشه‌ای خواهد بود. متأسفانه سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از 2 درصد است و این شایسته این عرصه نیست. ما سعی داریم تا در سال 1402 بتوانیم این سهم را تا 6 درصد افزایش دهیم و امیدواریم تا در زمینه تئاتر نیز بتوانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران