در حال بارگذاری ...
مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت از ۳۱ اثر انتخاب شده برای اجرا در بخش خیابانی فجر، ۲۹ کار شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بودند که همین نشان از توجه به تئاتر خیابانی در اقصی نقاط ایران دارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، اجرا‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال در پهنه رودکی مورد اقبال عموم قرار گرفت. هرچند که این اجرا‌ها امسال با ریزش مخاطب جدی نسبت به اطراف تئاتر شهر و خانه هنرمندان همراه شد، اما باز هم تا روز‌های پایانی مخاطبش را پیدا کرد.

داریوش نصیری، مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی جشنواره فجر امسال در گفت‌وگویی گفت: «ما در برنامه ریزی برای اجرا‌های خیابانی فجر تابع فراخوان بودیم. سعی کردیم کار‌ها را به درستی انجام دهیم. بازبینی‌ها در مرحله اول براساس فیلم و سپس حضوری صورت گرفت. پس از بازبینی حضوری در طی دو هفته ما به بیست و یک اثر رسیدیم که این کار‌ها به بخش پایانی و اجرای فجر راه پیدا کرد.»

۳۱ اثر از ۲۵ شهر

او در ادامه افزود: «نکته دیگر ما هشت اثر داریم که منتخب جشنواره‌های مختلف هستند و وارد جشنواره فجر شدند و دو اثر هم در بخش میهمان بودند؛ در مجموع ۳۱ اثر که در جدول اجرا‌های خیابانی قرار گرفتند.»

نصیری با تأکید بر اینکه از ۳۱ اثر، ۲۹ کار برای اجرا‌های شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بود، توضیح داد: «از مجموع این آثار از ۲۵ شهر ما جدول کار‌ها را تشکیل دادیم. همچنان که کوروش زارعی دبیر جشنواره نیز گفت واقعا امسال کار‌ها از اقصی نقاط ایران عزیزمان تولید شده و ما در این چند روز اجرا از شهر‌های مختلف میزبانشان در تهران هستیم.»

علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی

او با اشاره به اینکه مکان اجرا‌های خیابانی پهنه رودکی بوده، گفت: «بهرحال ما به لحاظ تماشاچی قدری دچار مشکل در این پهنه بودیم، اما به تدریج به تعداد تماشاگران ما اضافه شد با وجود هوای سرد، ما تلاش کردیم اجرا‌ها از ساعت ۱۴ آغاز و تا تاریک شدن هوا به اتمام برسند.»

نصیری در پاسخ به این سوال که علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی چه بود، گفت: «امسال این اتفاق استثنا افتاده و سال‌های دیگر ممکن است دوباره محل اجرا تغییر کند، اما امسال تصمیم گرفتیم به خاطر سلامت هنرمندان و مخاطبان عزیزمان به پهنه رودکی کار‌ها را منتقل کنیم و این تصمیم کاملا آگاهانه صورت گرفت؛ چرا که نمی‌خواستیم برای کسی مشکلی ایجاد شود.»

اجرا‌های خیابانی نیمه دوم جشنواره متنوع‌تر بود

او درباره بخش دوم اجرا‌های خیابانی که از ششم بهمن ماه آغاز شد، توضیح داد: «اکثر کار‌هایی که در نیمه دوم اجرا‌ها اضافه شدند و در پهنه رودکی اجرا شدند، آثاری هستند که هم به جهت تعدد نفرات و هم تکنیک اجرایی و تنوع بسیار متنوع‌تر از بخش اول هستند، علتش هم تعطیلاتی است که اتفاق افتاد و ناخواسته دانشجویان و دانش آموزان عزیز برنامه‌هایشان بهم خورد.»

نصیری اظهار داشت: «ما تلاش کردیم چند باری جدول را با دوستان هماهنگ کنیم؛ ناخواسته برخی گروه‌ها مجبور شدند که وارد بخش دوم و نیمه دوم اجرایی شوند به همین دلیل نیمه دوم اجرا‌ها متنوع‌تر شد.»

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره استقبال از کار‌های خیابانی گفت: «همین نشان می‌دهد که تئاتر در تمام ایران علاوه بر اینکه دوستداران زیادی دارد، در شهرستان‌ها هنوز هم پایه و اساس خود را حفظ کرده است. مردم واقعا تئاتر را دوست دارند و حتی در همین سرمای سوزناک که داوران با بخاری نشسته‌اند و باز هم سردشان می‌شود، همه گرداگرد اجرا‌ها میآیند و تماشاگر هستند، پیر و جوان روی صندلی‌ها می‌نشینند یا اینکه ایستاده کار‌ها را تماشا می‌کنند.»

او افزود: «خوشبختانه تنوع ژانری هم در اجرا‌های خیابانی رعایت شد یعنی هم کار کمدی و اسطوره‌ای داشتیم و هم سوگ‌نامه، اجتماعی، ارزش‌های اسلامی و ایرانی که همه ذائقه‌های مخاطب را حفظ کرد.»

نصیری درباره ایجاد حریم اطراف تئاتر شهر نیز گفت: «متأسفانه الان اطراف تئاتر شهر فضای مناسبی برای یک کار فرهنگی مثل تئاتر خیابانی نیست، اما اگر یک فضایی ایجاد شود مثل اطراف تالار وحدت، واقعا فضا جذاب و مناسب خانواده‌ها می‌شود و دیگر کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند به راحتی به تماشای نمایش‌های خیابانی بیایند و گروه‌ها نیز رغبت بیشتری به کار پیدا می‌کنند.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است
در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است

کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» می‌گوید جشنواره تئاتر فجر در پرورش نسل جدید تئاتر می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد و از این رو جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در این رویداد خالی است.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

نظرات کاربران