در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین»:

مجتبی خلیلی: هرجا که دغدغه مشترک باشد، مکانی برای اجرای نمایش خیابانی است

مجتبی خلیلی که با نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، می‌گوید هر محل و مکانی که مجموعه‌ای از انسان‌ها با دغدغه‌ها، علایق، اهداف و مسائل مشترک در کنار هم باشند و بخواهند مسائل خود را با همکاری و همفکری رفع کنند، می‌توان نمایش خیابانی اجرا کرد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» به کارگردانی مجتبی خلیلی در رویداد بزرگ هنری کشور سه اجرا خواهد داشت و آخرین اجرای خود را روز دوشنبه (۱۰ بهمن‌) در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت انجام شد.

خلیلی در مورد قصه و درون‌مایه نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» و شیوه اجرای آن گفت: «داستان نمایش در مورد زوج جوانی است که هر دو فارغ‌التحصیل رشته داروسازی هستند و برای ورود به بازار کار با شغل‌های عجیب‌وغریبی برخورد می‌کنند و شرایط اقتصادی برایشان قابل‌تحمل نیست تا اینکه تصمیم می‌گیرند برای اینکه تسکینی برای این همه درد در زندگی داشته باشند قرص استامینوفن با طعم کدئین با دوز بالا بسازند؛ این اثر نمایشی به شیوه تئاتر شورایی اجرا خواهد شد.»

او در رابطه با انگیزه خود برای انتخاب این موضوع و اجرای آن به شیوه نمایش خیابانی افزود: «تهران شهری عجیب‌وغریب و سرشار از سوژه‌های ناب است. در جامعه کنونی با شرایطی مواجه هستیم که برای داشتن یک زندگی ایدئال در تهران و برای اینکه بتوانیم زندگی‌مان را پیش ببریم به مسکن، شغل و آرامش که چند پارامتر کوچک هستند نیاز داریم تا این پارامترها چرخ‌دنده زندگی را بچرخانند، اگر یک چرخ‌دنده کار نکند مابقی چرخ‌دنده‌ها هم از کار می‌افتند. شرایط حال حاضر، مرا به این فکر انداخت تا نمایشی را پر از حرف‌ها و قصه‌هایی که مردم آن را حس کرده‌اند، در خیابان به‌عنوان بهترین محل برای اجرا داشته باشم.»

خلیلی در پاسخ به این سؤال که آیا در نمایش خیابانی باید محل اجرا را متناسب با موضوع نمایش انتخاب کرد یا هر جایی را می‌شود برای اجرا در نظر گرفت، توضیح داد: «هر کجا که مجموعه‌ای از انسان‌ها با دغدغه‌ها، علایق، اهداف یا مسائل مشترک در کنار هم باشند و بخواهند مسائل خود را با همکاری و همفکری رفع کنند می‌شود تئاتر خیابانی اجرا کرد، با توجه به اینکه محیط اجرا در نمایش خیابانی شرایط خاص خود را دارد بازیگر باید آمادگی هرگونه اتفاقی را داشته باشد تا بتواند به هدف اصلی نمایش برسد.»

کارگردان خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» با اشاره به تفاوت‌های اجرا نمایش خیابانی با دیگر انواع تئاتر از نظر متن نمایشنامه و اهمیت نقش بازیگران ‌ادامه داد: «یکی از کلیدی‌ترین چیزی که نمایش خیابانی را با نمایش صحنه‌ای متمایز می‌کند، زمان است. در نمایش خیابانی شما در مدت‌زمان کوتاهی که در اختیار دارید یک نمایش کامل را به تصویر می‌کشید. در نمایش خیابانی گیشه حذف می‌شود و ارتباط دوسویه برقرار است علاوه بر این یکی از جذابیت‌های نمایش خیابانی این است که با تماشاگر مشارکت وجود دارد و برای هر کاراکتر نمایش، تعریف مشخصی در نظر گرفته می‌شود تا مخاطب درک درستی از اثر داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد نمایش خیابانی این است که ما تماشاگر-بازیگر داریم که در روند اجرا وارد نمایش می‌شود و به کمک بازیگر قصه نمایش را به پایان می‌رساند. این در حالی است که در نمایش صحنه‌ای اتفاقات متفاوت‌تری رقم می‌خورد و اجرا متکی به گیشه است، ارتباط تک‌سویه برقرار است، تنها تماشاگر داریم و تماشاگر در اجرا بی‌تأثیر است و اجرا در نمایش صحنه‌ای کارگردان‌محور است؛ همچنین در نمایش صحنه‌ای، نور، گریم، متن و... همه زنجیروار دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک اثر به صحنه برود.»

این کارگردان در مورد تفاوت اجرای نمایش‌های محیطی در تهران و شهرستان‌ها هم گفت: «نمایش خیابانی در شهرستان‌ها و تهران فقط به مناسبت‌ها ختم می‌شود که به عقیده من لازم است متولیان امر و مدیران اداره کل هنرهای نمایشی از انجمن‌‌های نمایش شهرستان‌ها بخواهند تا در طول سال در شهرستان‌ها و تهران اجرای نمایش داشته باشند تا یک فرهنگ‌سازی انجام شود؛ البته لازم است برای رسیدن به سطح مطلوب، ارگان‌های دولتی و خصوصی از گروه‌ها حمایت کنند.»

خلیلی که پنجمین حضور خود در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تجربه می‌کند به ویژگی‌های اجرا در جشنواره تئاتر فجر و اهمیت این رویداد اشاره کرد و ادامه داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر محل تبادل اندیشه‌ها و فرهنگ‌هاست و هر اثر نمایشی جهان‌بینی خود را روایت می‌کند و امسال در این دوره از جشنواره درصد حضور آثار شرکت‌کننده از شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و خوشبختانه در این شرایط شهرستان‌ها سنگ تمام گذاشتند.»

کارگردان نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» در پایان این‌چنین گفت: «پادزهری که تسکین‌دهنده تمامی شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه امروز است، استامینوفن با طعم کدئین با دوز بالا است؛ این نماد و به تعبیری راهی برای آرامش یافتن انسان است اگر ما کمی در دنیای امروز هوای هم را می‌داشتیم اکنون نیازی به استامینوفن با طعم کدئین نداشتیم.»

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی به پایان رسید و اختتامیه آن  امروز 11 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران