در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افشین ناظری: فجر 41 پر تب‌وتاب‌ترین دوره این رویداد بود

افشین ناظری مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرمای جشنواره بیشتر شد و شاهد پر تب‌وتاب‌ترین جشنواره تئاتر فجر بودیم. 

به گزارش ایران تئاتر، افشین ناظری، نویسنده و کارگردان، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مسئولیت دبیرخانه و مدیریت اجرایی این رویداد را بر عهده داشت. با او در مورد روند برنامه‌ریزی‌ها و برگزاری جشنواره چهل‌ویکم گفت‌وگویی کردیم که در پی می‌خوانید. 

برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری چهل و یکمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چگونه انجام شد؟ 

جشنواره تئاتر فجر امسال بر اساس مبانی که در شورای سیاست‌گذاری اعلام شد، نظرات و کلیاتی که شورای سیاست‌گذاری برای ما مبنا قراردادند برگزار شدبا توجه به نظر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریل‌گذاری‌های جشنواره انجام شد و بر اساس این مبانی و ریل‌گذاری‌ها، فراخوان چهل و یکم تعیین و نوشته شد؛ سپس این فراخوان به شورای سیاست‌گذاری رفت و آنجا بررسی شد، در ادامه اصلاحات لازم انجام شد و بر اساس اصلاحات نهایی که شورای سیاست‌گذاری و مدیران عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کردند، فراخوان نهایی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به چه میزانی تغییرات در برنامه‌ریزی‌ها ایجاد شد؟ 

هیچ برنامه‌ای به‌طور کامل اجرایی نمی‌شود. هر برنامه‌ریزی تغییرات کوچکی دارد و در حین انجام کار تغییراتی به وجود می‌آید اما تغییرات در برنامه‌ریزی ما به‌قدری نبود که از راه و مسیر اصلی دور شویم. تمامی مبانی اصلی مدنظرمان اجرایی شد و چالش‌های پیش‌آمده ما را از مسیر اصلی منحرف نکرد.

خیلی‌ها در مورد دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر گفتند که این دوره با ادوار پیشین این رویداد متفاوت بوده است؛ دوره اخیر چه تغییراتی به نسبت ادوار گذشته داشت؟

در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر دو تغییر بزرگ و اساسی رخ داد. در این دوره بازبینی‌ها از بازبینی فیلم‌های آثار اجراشده به بازبینی زنده اجراهای تازه تولیدشده تبدیل شد. این بزرگ‌ترین و اولین تغییری بود که با حمایت شورای سیاست‌گذاری و دبیر رویداد انجام شد. دومین تغییر بزرگ و تفاوت این دوره با ادوار گذشته حضور حداقل پنج‌روزه تمام شرکت‌کنندگان و صاحبان آثار این جشنواره به‌ جای سه روز بود.

حضور و استقبال تماشاگران در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر را چگونه دیدید؟

با توجه به آمار سالن‌ها تماشاگران استقبال بسیار خوبی داشتند. از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرما و تب‌وتاب جشنواره بیشتر شد و هیچ سالنی خالی نبود. سالنی داشتیم که ظرفیت سیصدنفره داشت اما هشت‌صد نفر برای تماشای نمایش آمده بودند.

بگذارید از چالش‌ها هم بپرسیم؛ برای مثال امسال علاقه‌مندان برای تهیه بلیت باید از طریق گیشه‌هفت اقدام می‌کردند. دلیل ویژه‌ای داشت که سایت پیشین فروش بلیت جشنواره تغییر کرد؟

یکی از مشکلات بزرگ در جشنواره امسال عدم همکاری تیوال برای فروش بلیت بود. تیوال سال‌های سال تجربه فروش بلیت تئاتر را داشت اما به دلیل عدم همکاری‌اش، گیشه‌هفت برای نخستین بار با ما همیاری کرد. گیشه هفت به‌رغم داشتن بستر صرفا سینمایی، ساختارهای جدید در سایتش ایجاد کرد تا بستری مناسب برای فروش بلیت تئاتر هم فراهم شود.

با توجه به اینکه در جشنواره 41 تئاتر فجر روزهای اسکان هنرمندان مهمان افزایش‌ یافته بود، برای مدیریت این مسئله مشکلی نداشتید؟

زمانی که تعداد هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر فجر و میزان اسکان گروه‌ها از سه روز به پنج روز افزایش‌ یافت، ما برای داشتن یک هتل با ظرفیت بالا با برخی چالش‌ها روبه‌رو شدیم تا بتوانیم در استقرار گروه‌ها هم‌پوشانی‌های مناسبی داشته باشیم؛ اما با توجه به اینکه از پیش این مسئله بررسی و برایش برنامه‌ریزی شده بود، توانستیم به کمک خداوند و تدبیرات انجام‌شده شرایط مناسبی را برای اسکان و اقامت گروه‌ها فراهم کنیم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است
در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است

کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» می‌گوید جشنواره تئاتر فجر در پرورش نسل جدید تئاتر می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد و از این رو جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در این رویداد خالی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

نظرات کاربران