در حال بارگذاری ...
داور نمایش‌های بخش خیابانی جشنواره مطرح کرد

ابوالفضل همراه: عنصر خلاقیت در آثار خیابانی نقش پررنگی داشت

ابوالفضل همراه با تأکید بر اینکه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرصت و زمانی برای شکوفایی هنرمندان جوان فراهم کرده است، می‌گوید نمایش‌های خیابانی این دوره از نظر بازیگری و کارگردانی توانمند بودند و عنصر خلاقیت نقش پررنگی در ارائه آن‌ها داشت.

به گزارش ایران تئاتر، اجرای نمایش‌های خیابانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه یکم تا دوشنبه دهم بهمن‌ماه به دبیری داریوش نصیری در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان بود.

در این بخش از رویداد بزرگ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 31 اثر نمایشی از استان‌های مختلف سراسر کشور حضور داشتند. 29 اثر در بخش آثار نمایشی با یکدیگر به رقابت پرداختند و 2 اثر نیز به‌عنوان آثار میهمان میزبان تماشاگران بودند.

گروه‌های شرکت‌کننده در اجراهای نمایش‌های خیابانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سه بخش مسابقه، میهمان و برگزیده جشنواره‌های سردار آسمانی، سردار جنگل، مقاومت، سودای عشق و ایثار حضور داشتند.

مسلم قاسمی، بهمن صادق‌حسنی، ابوالفضل همراه، حمید ابراهیمی و پژمان شاهوردی هنرمندانی بودند که این بخش از چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به تماشا و داوری نشستند.

حضور ابوالفضل همراه، بازیگر تئاتر و تلویزیون به‌عنوان یکی از داوران این رویداد بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو درباره روند برگزاری این رویداد بزرگ هنری و داوری آثار بخش خیابانی بپردازیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

ابوالفضل همراه درباره حضور هنرمندان در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فجر گفت: «در این دوره از برگزاری رویداد بین‌‌المللی تئاتر فجر کمتر شاهد حضور اسامی آشنا بودیم اما اتفاق خوب جشنواره حضور هنرمندان شهرهای مختلف از سراسر کشور بود.»

او ادامه داد: «امسال افرادی به جشنواره راه پیدا کردند که سال‌ها پشت درهای ورودی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتظر مانده بودند و امکان دیده شدن استعدادشان فراهم نشده بود. خوشبختانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرصت و زمانی برای شکوفایی هنرمندان جوان فراهم کرد و به‌جرئت می‌گویم که ملی‌ترین دوره جشنواره را شاهد بودیم.»

دبیر بخش نمایش‌های خیابانی افزود: «ما در تمامی بخش‌های چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد حضور گروه‌های جوان و باانگیزه بودیم؛ هنرمندان جوانی که در بخش‌های نمایش صحنه‌ای و خیابانی آثارشان را به نمایش گذاشتند و این تلاش و همراهی‌شان جای تقدیر و تشکر دارد.»

همراه با اشاره به اینکه هنرمندان جوان کشور نباید به حال خود رها شوند، توضیح داد: «رشد و ارتقای کیفی آثار خیابانی در سال‌های دیگر نیازمند همراهی و تلاش عزیزان حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی به‌منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی است تا هنرمندان بتوانند از ظرفیت به وجود آمده استفاده کنند و در ارائه آثارشان عملکرد بهتری داشته باشند.»

او ادامه داد: «من به این مسئله اعتقاد دارم که بخش خیابانی جشنواره مردمی‌ترین بخش این رویداد هنری به شمار می‌آید.»

این هنرمند با اشاره به تأثیر حضور هنرمندان شهرهای مختلف کشور در معرفی فرهنگ و سنن شهر خود به مردم دیگر نقاط کشور گفت: «ما در این رویداد شاهد حضور هنرمندان از شهرستان‌های مختلفی هستیم که فرهنگ و هویت قومی و ملی خود را به نمایش می‌گذارند و این موضوع قطعاً در شناخت مخاطب نسبت به آیین و رسم و رسوم نقاط مختلف تأثیر دارد. امسال گروه‌های شهرستانی به‌خوبی توانستند فرهنگ، قدرت و توانمندی خودشان را در عرصه تئاتر کشور نشان دهند.»

داور بخش نمایش‌های خیابانی گفت: «مخاطب در آثار صحنه‌ای با نمایشی روبه‌رو است که هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد اما در بخش آثار خیابانی شاهد مشارکت تماشاگران هستیم که گاهی جریان نمایش خیابانی را به سمت‌وسوی دیگری می‌برند و این بخش جذاب این گونه نمایشی محسوب می‌شود. این همراهی و مشارکت تماشاگر با هنرمند در اجرای خیابانی باعث می‌شود اثرگذاری آثار خیابانی در بعضی موارد حتی از آثار صحنه‌ای هم بیشتر باشد.»

ابوالفضل همراه در پاسخ به اینکه کدام بخش‌ها در نمایش‌های خیابانی حاضر در این دوره چشمگیرتر بودند، ادامه داد: «امسال در بخش بازیگری شاهد استعدادها و توانمندی‌های بسیار خوبی بودیم اما در بخش‌های دیگر ضعف‌هایی هم وجود داشت که بیشتر به دلیل نبود شناخت از تئاتر خیابانی و مؤلفه‌های اصلی آن برمی‌گردد.»

او ادامه داد: «بخشی از این ضعف‌های شناختی با حمایت مدیران در بخش آموزشی و توزیع عادلانه منابع برای برگزاری کارگاه و کلاس‌های آموزشی در تمامی نقاط کشور برطرف خواهد شد و بخش دیگر با مطالعه هنرمندان در زمینه ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اصلی تئاتر خیابانی قابل‌حل است.»

این هنرمند افزود: «نبود آگاهی در مورد تئاتر خیابانی در آثار برخی از دوستان کاملاً مشهود بود و مفاهیمی در این آثار دیده می‌شد که نشان از نیاز به تحقیق، مطالعه و آموزش بیشتر دارد.»

او گفت: «دوستان باید در حوزه ایده دقت نظر بیشتری داشته باشند چراکه بیشتر آثار این دوره در سطح ایده باقی مانده بودند؛ اما در کلیت ماجرا بازیگری و کارگردانی آثار این دوره را توانمندتر دیدم و استفاده از عنصر خلاقیت نقش پررنگی در ارائه آن‌ها داشت.»

این داور بخش خیابانی با بیان اینکه اجرا در تهران مدینه فاضله هنرمندان شده است و این اصلاً خوب نیست، ادامه داد: «هنرمندان باید در سراسر کشور اجرا داشته باشند. به‌طور مثال اگر گروه نمایشی از سیستان آمده باید در شمال، جنوب، غرب و سایر شهرهای کشور به ارائه اثر نمایشی‌اش بپردازد تا فرهنگ، تاریخ، تمدن و هویت خود را به‌خوبی به دیگران معرفی کند.»

او افزود: «ایران تنها تهران نیست و قطعاً تهران تنها مکانی که هنرمندان توانمندی دارد، محسوب نمی‌شود. به همین دلیل آثار گروه‌های نمایشی سراسر کشور چه آثاری که در جشنواره حضور داشته‌اند و چه آثاری که در این رویداد هنری حاضر نبودند باید برای اجرا در سراسر کشور حمایت شوند تا هم آثار دیده شود و هم مخاطبان بیشتری با نمایش خیابانی آشنا شوند. حضور هنرمندان در گوشه‌گوشه ایران ظرفیتی را به وجود می‌آورد که منجر به ارتقای تئاتر خواهد شد.»

داور بخش نمایش‌های خیابانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «طی سال‌های توقف برگزاری جشنواره تئاتر مناطق کشور متأسفانه بسیاری از هنرمندان بااستعداد و خلاق تئاتر که در شهرستان‌ها به فعالیت مشغول بودند، نادیده گرفته شدند؛ اما خوشبختانه امسال احیای جشنواره تئاتر مناطق باعث شد تا این عزیزان دوباره به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کنند؛ اتفاقی که بابت آن از تمامی مدیران و فعالان این حوزه سپاسگزارم.»

او افزود: «امیدوارم در سال‌های آتی جشنواره تئاتر منطقه‌ای تعطیل نشود؛ چراکه این رویداد هنری به‌عنوان محل کشف استعدادها به شمار می‌آید. محلی که بعدازآن استعدادها به قله نهایی که همان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، معرفی خواهند شد.»

ابوالفضل همراه توضیح داد: «با وجود برخی از نقاط ضعفی که در تعدادی از آثار حاضر در جشنواره مشاهده شد، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های این دوره حضور هنرمندان جدید و بااستعداد شهرستان‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.»

او افزود: «خوشبختانه ما در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد اتفاق مهم دیگری نیز بودیم و آن حضور گروه‌های نمایشی برای مدت‌زمان بیشتری در طول زمان برگزاری جشنواره در تهران بود. حضوری که قطعاً در سال‌های بعد باعث همکاری هنرمندان استان‌های مختلف با یکدیگر و رشد و ارتقای کیفی آثار آن‌ها در سال‌های بعد خواهد شد.»

داور بخش خیابانی جشنواره ادامه داد: «افزایش مدت‌زمان حضور هنرمندان باعث ارتباط و تبادل اطلاعات آن‌ها با یکدیگر می‌شود. هنرمندان سراسر کشور در این مدت باید در کنار هم باشند، آثار هم را ببینند، از تجربیات هم استفاده کنند و یاد بگیرند. درواقع اصل و عامل برگزاری جشنواره‌ها همین فرصتی است که شرکت‌کنندگان برای دیدن و تماشای آثار یکدیگر به دست می‌آورند.»

ابوالفضل همراه توضیح داد: «امکان حضور برای تماشای آثار بیشتر در جشنواره‌ها فرصتی است که باید در تمامی رویدادهای هنری که شرکت‌کنندگان مختلفی از سراسر ایران دارد، مهیا شود تا آن‌ها بتوانند به ارزیابی آثار یکدیگر بپردازند. خوشبختانه امسال این امکان برای هنرمندان حاضر در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مهیا شد و از این بابت از همه مدیران و عوامل برگزاری جشنواره ممنونم. قطعاً این اتفاق با وجود هزینه‌های گزاف و شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه است، رخداد ارزشمند و قابل‌ستایشی است.»

او برگزاری جلسات تحلیل و بررسی آثار را از مهم‌ترین نیازهای جشنواره‌ دانست و گفت: «در دوره برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور شاهد برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار بودیم و قطعاً این اتفاق می‌توانست در طول برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز انجام شود. جلسات نقد و بررسی‌ با سطح کیفی بالا و با حضور کارشناسان و منتقدان تئاتر که قطعاً در نوع نگاه و نگرش داوران و هنرمندان اهمیت ویژه‌ای داشت.»

این هنرمند با اشاره به اینکه جلسات نقد و بررسی باعث داوری بهتر آثار خواهد شد، توضیح داد: «برگزاری جلسات نقد و بررسی باعث می‌شود داوران تا حد زیادی با نگرش کارگردان در بخش‌های مختلف اجرا آشنا شوند و این موضوع در داوری آن‌ها مؤثر است.»

داور بخش نمایش‌های خیابانی ادامه داد: «قطعاً زمانی که نقاط قوت و ضعف آثار در جلسات نقد و بررسی بیان شود، گروه‌های نمایشی نیز نسبت به داوری نگاه بهتری خواهند داشت. ما در شرایط کنونی تنها به داوری آثار می‌پردازیم بدون اینکه امکان داشته باشیم تا نظرات خود را درباره آثار و چگونگی داوری به هنرمندان منتقل کنیم؛ درحالی‌که به نظر من ضروری و لازم است که هنرمندان بدانند نحوه داوری آثار بر چه اساسی اتفاق افتاده است. تنها در این صورت است که داوری با عدالت بیشتری صورت می‌گیرد و هنرمندان نسبت به آرای اعلام‌شده رضایت بیشتری خواهند داشت.»

ابوالفضل همراه در پایان گفت: «از مدیران و مسئولان تقاضا دارم که نسل جوان را جدی‌تر بگیرند تا در سال‌های آتی شاهد حضور پررنگ‌تر آن‌ها باشیم و بتوانیم از ظرفیت‌های هنری این عزیزان برای آینده تولیدات تئاتر، سینما و تلویزیون کشور استفاده کنیم. آینده متعلق به جوانان است. آنچه در بخش خیابانی چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد بودیم، حضور نسل جوان و بااستعدادی بود که جزو سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شوند. آن‌ها ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارند و امیدوارم مسئولان و سیاست‌گذاران عرصه فرهنگ و هنر کشور با برنامه‌ریزی‌ اصولی از این پتانسیل استفاده کنند.»

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از روز یکشنبه 25 دی‌ماه تا روز دوشنبه دهم بهمن‌ماه در بخش‌های رادیوتئاتر، نمایش‌های صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی برگزار شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران