در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختف در مراسم اختتامیه که در تالار وحدت برگزار شد، به ایستگاه پایانی خود رسید. برای آگاهی از روند و چگونگی داوری‌ها با احمد حسن موسی که از کشور عراق به عنوان داور بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم حضور داشت، به گفت‌وگو نشستیم.

تنوع موضوعی آثار این دوره از جشنواره تئاتر فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در هر جشنواره‌ای که در هر جای جهان برگزار می‌شود، بهتر آن است که شرایط و واقعیت حال آن کشور به نمایش گذاشته شود. من در نمایش‌های ایرانی که حدود سیزده نمایش بودند، تنوع زیادی دیدم. نمایش‌های خارجی و عربی نیز وضعیت حال و اوضاع امروز کشورهای خودشان را به روی صحنه آورده بودند؛ و البته طبیعت هر جشنواره‌ای است که دارای موضوعات متنوع با توجه کشورهای شرکت‌کننده در آن باشد.

سطح کیفی آثار، چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی چگونه بود؟

من معروف به رک‌گویی هستم و اگر بخواهم رک و صریح بگویم، این غیرطبیعی است که بیش از چهارده نمایش ایرانی وارد مسابقه شوند. به‌عنوان‌مثال در جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد که من در آن حضور داشتم، ما تنها سه نمایش از کشور عراق در آن قرار دادیم و برای همین مورد پرسش قرار گرفتیم. به جای این همه نمایش‌ و کمیت، چه خوب است در جشنواره بعدی تنها سه یا چهار نمایش خیلی باکیفیت داشته باشیم. ما هم شاهد نمایش‌های خیلی باکیفیت و فوق‌العاده و هم شاهد نمایش‌های بی‌کیفیت و ضعیف بودیم.

تا جایی که می‌دانم با تئاتر ایران از دیرباز آشنا هستید؛ کیفیت آثار نمایشی ایرانی و وضعیت تئاتر ایران، نسبت به گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئاتر ایران چه در گذشته و چه اکنون، تئاتر پیشرفته‌ای است و علت آن هم دارا بودن این همه تالارها و مکان‌های اجرای نمایش است. بالا بودن تعداد نمایش‌ها، باعث ایجاد و تولید خلاقیت می‌شود. زمانی که صدوبیست نمایش در سال در ایران روی صحنه برود مطمئناً حداقل یک‌چهارم این نمایش‌ها متنوع و خلاقانه خواهند بود؛ و چیزی که باعث شگفتی و غافلگیرکننده است، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران است.

برای‌مان از چرخه و فرایند داوری‌ها بگویید. معیارهای داوری شما بر چه مبنایی تعیین شدند؟ هماهنگی بین داوران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معیار داوری ما خلاقیت بود و ما برای هر نمایش، نمره می‌دادیم، نمره‌ها جمع می‌شدند و کار برتر انتخاب می‌شد. من در هیئت‌داوران، دانش و شعور بالایی دیدم. حتی اگر یک داور نسبت به رأی جمع اعتراضی داشت، نسبت به آن نظر مخالف، گفت‌وگو می‌شد تا به نقطه مشترک برسیم.

فرآیند و کیفیت داوری چگونه بود؟ آیا بر طبق برنامه انجام شد؟

قطعاً همین‌طور بود و علت آن هم این موضوع بود که ما در این جشنواره، هر روز به بررسی و ارزش‌گذاری نمایش‌ها می‌پرداختیم، درحالی‌که در جشنواره‌های دیگر، هر سه روز این کار انجام می‌شود. ما گردهمایی‌های روزانه داشتیم. دیشب در آخرین گردهمایی داوری، جلسه ما حدود دوازده ساعت به طول انجامید و هیچ‌کدام از داوران هیچ اعتراضی به نتایج داوری نداشتند.

آیا نظری درباره برگزاری جشنواره، در حال حاضر و همچنین برای آینده آن دارید؟

به مخاطبان بهای بیشتری داده شود. برای حضور در جشنواره، به کشورهای بیشتری بها داده شود. این جشنواره، پیشینه چهل‌ویک‌ساله دارد و این جشنواره که من آن را خیلی دوست دارم باید باقی بماند و قوی‌تر شود و مانند اثری ماندگار در منطقه و جهان بدرخشد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بی‌وطن» از برزیل

لنرسون پولونینی: تئاتر نمادی از وجود درونی ‌بشر است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بی‌وطن» از برزیل

لنرسون پولونینی: تئاتر نمادی از وجود درونی ‌بشر است

لنرسون پولونینی، کارگردان نمایش «بی‌وطن» از برزیل با تاکید بر اینکه دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های یک نمایش نشان‌دهنده دیدگاه‌های سازنده آن درباره جهان است، می‌گوید تئاتر می‌تواند نمادی از خود ما و وجود درونی‌مان باشد.

|

در گفت‌وگو با عوامل هنری نمایش «لیزای بیچاره» از روسیه مطرح شد

جشنواره باعث غنی شدن فرهنگ‌های مختلف از طریق تئاتر می‌شود
در گفت‌وگو با عوامل هنری نمایش «لیزای بیچاره» از روسیه مطرح شد

جشنواره باعث غنی شدن فرهنگ‌های مختلف از طریق تئاتر می‌شود

الکسی تیتکو، بازیگر نقش «لئونید» در نمایش «لیزای بیچاره» که در گفت‌وگوی ایران تئاتر با عوامل این نمایش حضور داشت، می‌گوید در زمان گذشته، تئاتر شوروی آوردگاهی از انواع مختلف تئاترها از جمهوری‌های مختلف بود؛ این باعث می‌شد که این تئاترها همدیگر را غنی‌تر کنند. در جشنواره ...

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر:

 مسلم قاسمی: نمایش خیابانی عقل‌گرا و متفکرانه است
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر:

 مسلم قاسمی: نمایش خیابانی عقل‌گرا و متفکرانه است

مسلم قاسمی بر این باور است که تئاتر خیابانی می‌تواند نجات‌بخش خیلی از موضوعات و معضلات اجتماعی باشد و به تماشاگر تلنگری بزند که به تفکر وادار شود.

|

گفت‌وگو با حافظ خلیفه، کارگردان نمایش «کمدی الهی»  از تونس

سفر عاشقانه دانته به دوزخ
گفت‌وگو با حافظ خلیفه، کارگردان نمایش «کمدی الهی»  از تونس

سفر عاشقانه دانته به دوزخ

حافظ خلیفه، هنرمند تونسی که با نمایش «کمدی الهی» در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر حضور دارد، با اشاره به اینکه تا پیش‌ از اجرای «کمدی الهی»، نمایش‌های دینی و فلسفی زیادی را به روی صحنه برده، می‌گوید در تحولات فکری خود به این نتیجه رسیده بوده که باید در کار خود درباره دین در ...

|

‌نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزار‌و‌یکم» نوشته شهرام احمد‌زاده و کار پویان عطایی از اصفهان

شهرزاد بی‌سرانجام
‌نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزار‌و‌یکم» نوشته شهرام احمد‌زاده و کار پویان عطایی از اصفهان

شهرزاد بی‌سرانجام

رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزار‌و‌یکم» می‌خواهد قهرمان افسانه‌ای شب هزار‌و‌یکم، یعنی شهرزاد قصه‌گو را به صحرای کربلا ببرد تا روایت‌گر شهیدان عاشورایی باشد. با ...

|

در حاشیه برگزاری جشنواره چهل و یکم مطرح شد

محمود شالویی: در تئاتر فجر عدالت هنری رعایت شده است
در حاشیه برگزاری جشنواره چهل و یکم مطرح شد

محمود شالویی: در تئاتر فجر عدالت هنری رعایت شده است

محمود شالویی که برای تماشای اجراهای جشنواره تئاتر فجر به تئاتر شهر رفته بود، با توجه به حضور پررنگ هنرمندان استانی گفت می‌توانیم بگوییم که هنر در سراسر کشور گسترانیده شده و موضوع عدالت هنری نیز رعایت شده است.

|

نقدی بر نمایش «آسمان پابه‌ماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان

وجدان بیدار انسان
نقدی بر نمایش «آسمان پابه‌ماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان

وجدان بیدار انسان

رضا آشفته: نمایش «آسمان پابه‌ماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداری‌ای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه می‌بینیم مربوط به یک استاد ...

|

نشست هم‌اندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام برگزار شد

حسن رحیم‌پور ازغدی: به ساختن مجدد تمدن اسلامی می‌اندیشیم
نشست هم‌اندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام برگزار شد

حسن رحیم‌پور ازغدی: به ساختن مجدد تمدن اسلامی می‌اندیشیم

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام که با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و اعضای هیئت موسس این اتحادیه صبح امروز نهم بهمن ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت به ساختن مجدد تمدن اسلامی می‌اندیشیم.

|

نظرات کاربران