در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب»

کبودرآهنگی: نمایش ایرانی برپایه خلاقیت بازیگران استوار است

سیدمحمدجواد کبودرآهنگی، کارگردان «عروسی دختر رستم بانو گشسب» معتقد است اجرای نمایش ایرانی بر پایه خلاقیت گروه نمایشی و بازیگران استوار است و هرچه بازیگران خلاق‎تر باشند، کار جذاب‌تر پیش می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر، سیدمحمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، فعالیت خود را از دهه 50 و با بازی در نمایش «بچه‌ها و سگ‌ها» به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی رضا کشانی در همدان آغاز کرد.

او در ابتدای پیروزی انقلاب با تاسیس گروه تئاتر بوعلی به تهیه و تولید آثار نمایشی پرداخت اما این گروه به طور رسمی و با اعضای مشخص و تعریف شده‌ای از 15 سال پیش فعالیت خود را در عرصه تئاتر بیشتر کرد.

4 دهه فعالیت کبودرآهنگی در تئاتر منجر به تولید آثار بیشماری همچون «کمند گیسو»، «واگویه‌های علی گندابی»، «شمارش معکوس»، «بازی سلطان و سیاه» و «پل» شده است.

او اکنون با کارگردانی نمایش «عروسی دختر رستم بانو گشسب» نوشته اردشیر صالح‌پور، میزبان علاقه‌مندان نمایش ایرانی است.

این هنرمند همدانی نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب» را پیش از این در سال 1397 در مجتمع شهید آوینی همدان روی صحنه برد و در حال حاضر این اثر از 17 بهمن ساعت 19 در تالار سنگلج اجرا می‌شود.

حماسه شادی‌آور!

کبودرآهنگی درباره سندیت تاریخی داستانی که در این نمایش به آن می‌پردازد، می‌گوید: «این متن یک مجلس شادی‌آور حماسی است که بر پایه طومار نقالان و روایت‌گران ناشناخته شاهنامه شکل گرفته است. در واقع متن نمایشنامه متاثر از اندیشه و تفکرات افرادی است که تحت تاثیر شاهنامه بوده‌اند.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «در واقع این افراد با زبان طنز به این قصه پرداخته‌اند و درباره موضوعی سخن گفته‌اند که در شاهنامه هیچ اشاره‌ای به آن نشده است. ما در هیچ کجای شاهنامه درباره دختر رستم و خواستگارانی که داشته است، چیزی نمی‌خوانیم.»

یکی از ویژگی‌های این نمایشنامه، شکل حماسی همراه با کمدی آن است که سعی کردیم هر دو این‌ها را در اجرای اثر حفظ کنیم

او با بیان اینکه این اثر یک نمایش کاملا ایرانی است که در اجرای آن نیز از شیوه‌های مختلف نمایش ایرانی استفاده شده است، می‌گوید: «ما برای روی صحنه بردن نمایش از شیوه‌های اجرایی متفاوت نمایش‌های نقالی، تعزیه، پرده‌خوانی بهره بردیم. یکی از ویژگی‌های نمایش شکل حماسی همراه با کمدی آن است که سعی کردیم هر دو را در اجرای اثر حفظ کنیم.»

این هنرمند، نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب» را نوعی پارودی معرفی می‌کند که تقلید طنزآلود از یک اثر دیگر به شمار می‌آید و می‌افزاید: «در واقع این اثر نوعی نقیضه‌گویی ایرانی یا به عبارتی پاردوی است که به شکل اغراق‌آمیز و با زبان طنز به عروسی دختر رستم می‌پردازد.»

                                                                                                             

سختی اجرا در تهران

کبودرآهنگی با اشاره مشکلات و سختی‌های اجرا در تهران توضیح می‌دهد: «ما از همدان برای اجرا به تهران آمدیم و قرار بود 15 مهر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برویم ولی به دلیل شرایط اجتماعی این اجرا با مشکلات زیاد و پس از 4 ماه روی صحنه رفت.»

او ادامه می‌دهد: «با به تاخیر افتادن زمان اجرا، شرایط هنرمندان کار نیز عوض شد. بازیگران پیشین، به دلایل مختلف امکان ادامه همکاری برای‌شان فراهم نبود. بیش از هر چیز از نظر اسکان و پذیرایی دچار مشکل شدیم و برای کم شدن مشکل، مجددا بازیگران را از دانشجویان تئاتر در تهران انتخاب کردیم.»

مهم‌ترین سختی اجرای گروه‌های شهرستانی در تهران، مشکل اسکان و مرخصی نداشتن عوامل شاغل در اداره‌ها و سازمان‌هاست

این کارگردان در واکنش به پرسشی «درباره راهکار رفع مشکلات اجرای هنرمندان شهرستانی در تهران»، پاسخ می‌دهد: «سختی اجرا در تهران بسیار زیاد است اما آنچه بیشتر از هر چیز نیاز به رسیدگی دارد، حضور بازیگران شاغل برای مدت زمان اجراهای نمایش است. در گذشته بخشنامه‌هایی برای حضور هنرمندان در مدت اجرا به سازمان‌ها و ارگان‌ها صادر می‌شد و آن‌ها با خیال راحت و بدون استرس به اجرای عموم یا اجرای جشنواره‌ها می‌پرداختند اما اکنون این بخشنامه وجود ندارد و مشکلات زیادی برای گروه‌های نمایش ایجاد شده است.»

شیوه اجرای «عروسی دختر رستم بانوگشسب»

هنرمند پیشکسوت تئاتر همدان با اشاره به علاقه‌ای که به نمایش ایرانی دارد، می‌افزاید: «من عاشق نمایش‌های ایرانی هستم و بیشترین آثاری که تاکنون برای اجرا انتخاب کرده‌ام نمایش‌های آیینی سنتی بوده است.»

او درباره شیوه اجرای این نمایشنامه توضیح می‌دهد: «نمایشنامه «عروسی دختر رستم بانوگشسب» از نظر اجرایی می‌تواند با شیوه‌های متعددی روی صحنه برود. این متن قابلیت اجرا به صورت سایه، تمام عروسکی، زن پوش و حتی اجرا توسط بانوان را داراست.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «من اجرای تماما زن پوش را برای روی صحنه رفتن نمایشنامه دکتر اردشیر صالح پور انتخاب کردم تا بخش طنز و کمیک کار بیشتر شود. این کار همان‌طور که گفتم دست کارگردان را برای اجرا باز می‌گذارد و می‌توان طراحی‌های جدیدتری روی آن اعمال کرد. در واقع اجرای نمایشنامه بر پایه خلاقیت گروه نمایشی و بازیگران استوار است و هرچه بازیگران خلاقتر باشند کار جذاب‌تر پیش می‌رود.»  

                                                                                                            

کبودرآهنگی درباره لهجه همدانی شخصیت رستم در طول اجرا می‌گوید: «امکان تغییر لهجه و زبان شخصیت رستم در کل نمایش با توجه به ابیاتی که می‌خواند وجود نداشت، به همین دلیل نیز گویش و زبان این شخصیت تنها در برخی از موقعیت‌ها و با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند و با لهجه همدانی صحبت می‌کند.»  

تئاتر را تعطیل نکنیم

کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب» با اشاره به اهمیت حضور تماشاگران در اجرای نمایش‌های ایرانی، درخواست می‌کند: «خوشبختانه استقبال مخاطبان از اجرا تاکنون خوب بوده است با این وجود از تمامی علاقه‌مندان به نمایش به ویژه نمایش ایرانی دعوت می‌کنم به تماشای این اثر بنشینند و با حضورشان باعث دلگرمی ما شوند.»

سیدمحمدجواد کبودرآهنگی در پایان، تعطیلی سالن‌های تئاتر به هر بهانه را رد می‌کند و می‌گوید: «به هر شکل تئاتر تنها رسانه ما است. رسانه‌ای که با آن می‌توانیم نقد کنیم و مسائل، مشکلات و حرف‌های‌مان را روی صحنه بیان کنیم. قطعا با تعطیلی تئاتر، کاری پیش نمی‌رود. این هنر همیشه و در بدترین شرایط هم روی صحنه رفته است و همواره راه خود را پیدا کرده است به همین دلیل نیز تحریم و تعطیل کردن تئاتر، راهکار مناسبی برای بیان مشکلات نیست.»

گفت‌وگو از نگار امیری




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران