گفتوگو با کارگردان نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰»
امیرحسین محمدعلی: خندستان فرصت مغتنمی برای پرداختن به زایندهرود است
کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» از شهر اصفهان میگوید ورود موضوع زایندهرود با زبان طنز به جشنواره خندستان بسیار پسندیده است، زیرا زبان طنز و هنر بهتر میتواند مشکلات را بازگو کند و برگزاری جشنواذه خندستان فرصت مغتنمی برای پرداختن به مشکلات زایندهرود است.
به گزارش ایران تئاتر، امیرحسین محمدعلی دانشآموخته هنر بازیگری است و از نوجوانی کار در عرصه نمایش کودک و نوجوان را آغاز کرده است و نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» اولین تجربه کارگردانی او محسوب میشود.
امیرحسین محمدعلی در مورد حضور این نمایش در جشنواره خندستان با محوریت زایندهرود گفت: «معضل زایندهرود موضوع جذاب و شیرینی نیست و فقط میشود به این موضوع در قالب نمایشی دلنشین با زبان طنز و کمدی پرداخت که کمی از تلخی آن کاسته شود.»
او افزود: «عمده کارهایی که برای زایندهرود صورت گرفته چندان طنز نیست؛ اما ورود موضوع زایندهرود با زبان طنز به جشنواره خندستان بسیار پسندیده است، زیرا زبان طنز و هنر بهتر میتواند مشکلات را بازگو کند.»
مسئله زایندهرود فقط مختص مردم اصفهان نیست
کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» ادامه داد: «مسئله زایندهرود فقط مختص مردم اصفهان نیست بلکه موضوعی ملی و متعلق به همه مردم ایران است، بنابراین پرداختن گروههای نمایشی از سایر شهرها به مسئله زایندهرود امری طبیعی و البته حائز اهمیت است.»
این هنرمند گفت: «خشک شدن زایندهرود منجر به بروز مشکلاتی همچون ورود ریزگردها، خشکی مسیر زایندهرود و از بین رفتن شادی مردم شده است، از طرفی به دلیل اینکه مسیر زایندهرود کریدور هوایی بارندگی بود خشک شدن آن باعث کاهش بارندگی نیز شده است.»
محمدعلی توضیح داد: «جشنواره خندستان فرصت مغتنمی است که به موضوع زایندهرود و مشکلات آن میپردازد و بار دیگر این موضوع را در اذهان عمومی بهعنوان یک موضوع حائز اهمیت تداعی میکند.»
او اضافه کرد: «پرداختن شهرداری اصفهان به این موضوع در سطح ملی جای تقدیر دارد، درصورتیکه متولی این امر باید ارشاد و یا نهادهای مرتبط دیگر باشند.»
کمترین تاثیر برگزاری خندستان ایجاد دغدغه زایندهرود برای مسئولان است
کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زایندهرود گفت: «کمترین تأثیر برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زایندهرود میتواند ایجاد دغدغه زایندهرود برای مردم و مسئولان باشد.»
او ادامه داد: «برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زایندهرود در شرایط فعلی گامی مثبت برای توجه به زایندهرود و مسائل زیستمحیطی آن است.»
محمدعلی افزود: «موضوع نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» به کاراکتری اشاره دارد که در سال ۱۴۰۰ با اظهار نظر و نقد مسئله زایندهرود به حبس محکوم میشود و در سال ۱۵۰۰ آزاد شده که دیگر نامی از اصفهان وجود ندارد و باز به سال ۱۴۰۰ برمیگردد که کسی به فکر زایندهرود نبوده است.»
او توضیح داد: «در این نمایش عرفان عمادی به ایفای نقش میپردازد و نوشین سلیمانی نویسندگی کار را برعهده داشته است. ارشیا باقرصاد در بخش موزیک گروه را همیاری میکند. ضمن اینکه طراحی لباس، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش نیز بر عهده خودم است.»
این کارگردان تئاتر در پایان گفت: «بحران آب و مشکلات و چالشهای ناشی از آن منحصر به حوزه زایندهرود نبوده و بسیاری از مناطق دیگر ازجمله ارومیه، کارون بزرگ، تالاب بختگان، دریاچه ارومیه، هیرمند، دشت مشهد و خراسان جنوبی و غیره را نیز بهنوعی درگیر کرده و فراگیر است و باید راهکاری اساسی برای رفع آن در نظر گرفته شود.»