در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰»

امیرحسین محمدعلی: خندستان فرصت مغتنمی برای پرداختن به زاینده‌رود است

کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» از شهر اصفهان می‌گوید ورود موضوع زاینده‌رود با زبان طنز به جشنواره خندستان بسیار پسندیده است، زیرا زبان طنز و هنر بهتر می‌تواند مشکلات را بازگو کند و برگزاری جشنواذه خندستان فرصت مغتنمی برای پرداختن به مشکلات زاینده‌رود است.

به گزارش ایران تئاتر، امیرحسین محمدعلی دانش‌آموخته هنر بازیگری است و از نوجوانی کار در عرصه نمایش کودک و نوجوان را آغاز کرده است و نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» اولین تجربه کارگردانی او محسوب می‌شود.

امیرحسین محمدعلی در مورد حضور این نمایش در جشنواره خندستان با محوریت زاینده‌رود گفت: «معضل زاینده‌رود موضوع جذاب و شیرینی نیست و فقط می‌شود به این موضوع در قالب نمایشی دل‌نشین با زبان طنز و کمدی پرداخت که کمی از تلخی آن کاسته شود.»

او افزود: «عمده کارهایی که برای زاینده‌رود صورت گرفته چندان طنز نیست؛ اما ورود موضوع زاینده‌رود با زبان طنز به جشنواره خندستان بسیار پسندیده است، زیرا زبان طنز و هنر بهتر می‌تواند مشکلات را بازگو کند.»

مسئله زاینده‌رود فقط مختص مردم اصفهان نیست

کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» ادامه داد: «مسئله زاینده‌رود فقط مختص مردم اصفهان نیست بلکه موضوعی ملی و متعلق به همه مردم ایران است، بنابراین پرداختن گروه‌های نمایشی از سایر شهرها به مسئله زاینده‌رود امری طبیعی و البته حائز اهمیت است.»

این هنرمند گفت: «خشک شدن زاینده‌رود منجر به بروز مشکلاتی همچون ورود ریزگردها، خشکی مسیر زاینده‌رود و از بین رفتن شادی مردم شده است، از طرفی به دلیل اینکه مسیر زاینده‌رود کریدور هوایی بارندگی بود خشک شدن آن باعث کاهش بارندگی نیز شده است.»

محمدعلی توضیح داد: «جشنواره خندستان فرصت مغتنمی است که به موضوع زاینده‌رود و مشکلات آن می‌پردازد و بار دیگر این موضوع را در اذهان عمومی به‌عنوان یک موضوع حائز اهمیت تداعی می‌کند.»

او اضافه کرد: «پرداختن شهرداری اصفهان به این موضوع در سطح ملی جای تقدیر دارد، درصورتی‌که متولی این امر باید ارشاد و یا نهادهای مرتبط دیگر باشند.»

کمترین تاثیر برگزاری خندستان ایجاد دغدغه زاینده‌رود برای مسئولان است

کارگردان نمایش خیابانی «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰»  با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زاینده‌رود گفت: «کمترین تأثیر برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زاینده‌رود می‌تواند ایجاد دغدغه زاینده‌رود برای مردم و مسئولان باشد.»

او ادامه داد: «برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زاینده‌رود در شرایط فعلی گامی مثبت برای توجه به زاینده‌رود و مسائل زیست‌محیطی آن است.»

محمدعلی افزود: «موضوع نمایش «حوالی ۱۴۰۰ به روایت ۱۵۰۰» به کاراکتری اشاره دارد که در سال ۱۴۰۰ با اظهار نظر و نقد مسئله زاینده‌رود به حبس محکوم می‌شود و در سال ۱۵۰۰ آزاد شده که دیگر نامی از اصفهان وجود ندارد و باز به سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد که کسی به فکر زاینده‌رود نبوده است.»

او توضیح داد: «در این نمایش عرفان عمادی به ایفای نقش می‌پردازد و نوشین سلیمانی نویسندگی کار را برعهده داشته است. ارشیا باقرصاد در بخش موزیک گروه را همیاری می‌کند. ضمن اینکه طراحی لباس، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش نیز بر عهده خودم است.»

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: «بحران آب و مشکلات و چالش‌های ناشی از آن منحصر به حوزه زاینده‌رود نبوده و بسیاری از مناطق دیگر ازجمله ارومیه، کارون بزرگ، تالاب بختگان، دریاچه ارومیه، هیرمند، دشت مشهد و خراسان جنوبی و غیره را نیز به‌نوعی درگیر کرده و فراگیر است و باید راهکاری اساسی برای رفع آن در نظر گرفته شود.»




مطالب مرتبط

پرسش احسان جانمی، هنرمند اصفهانی:

چرا خانه تئاتر در شهرستان‌ها شعبه ندارد؟
پرسش احسان جانمی، هنرمند اصفهانی:

چرا خانه تئاتر در شهرستان‌ها شعبه ندارد؟

احسان جانمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اصفهان می‌گوید هیچ‌کس دفاع از حقوق هنرمندان شهرستانی را بر عهده نمی‌گیرد و خانه تئاتر هم تنها خودش را به تهران محدود کرده و معلوم نیست فعالیت صنفی‌اش چه گونه است.

|

کارگردان ارمنستانی مطرح کرد

ایرانیان، مخاطبان گرمی هستند
کارگردان ارمنستانی مطرح کرد

ایرانیان، مخاطبان گرمی هستند

کارن ام اچاتریجن کارگردان ارمنستانی «کارناوال»، برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را فرصتی برای تبادل فرهنگ‌ها عنوان کرد و حضور در این رویداد را تجربه به یادماندنی برای گروهش دانست. او ایرانیان و به ویژه اهالی خراسان شمالی را مخاطبان گرمی معرفی کرد.

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

اهورا مرادی کارگردان حاضر در جشنواره آیینی و سنتی مطرح کرد

بخش دانشجویی جشنواره آیینی و سنتی رقابتی شود
اهورا مرادی کارگردان حاضر در جشنواره آیینی و سنتی مطرح کرد

بخش دانشجویی جشنواره آیینی و سنتی رقابتی شود

کارگردان حاضر در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی خواستار رویکرد رقابتی در بخش دانشجویی جشنواره شد و این اتفاق را علاوه بر ایجاد انگیزه در هنرمندان، در افزایش کیفیت آثار موثر دانست.

|

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مردمی بودن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، باید تقویت شود
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مردمی بودن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، باید تقویت شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، بر تقویت مردمی بودن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی آن می‌شود، تاکید کرد.

|

برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند
برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند

با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت.

|

گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است
گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است

پویا بازرگان، نقال حاضر در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، اعتقاد دارد نسل جدید هنرمندان این عرصه، هنرهای نمایشی را وارد شاهنامه‌خوانی و نقالی کرده در حالی که حفظ اصالت این هنرها به شیوه کهن آن‌ها ضروری است.

|

در دومین روز جشنواره آیینی و سنتی در بجنورد چه نمایش‌هایی اجرا شدند؟

استقبال از بخش عروسکی و دانشجویی ادامه دارد
در دومین روز جشنواره آیینی و سنتی در بجنورد چه نمایش‌هایی اجرا شدند؟

استقبال از بخش عروسکی و دانشجویی ادامه دارد

دومین روز از بخش نمایش عروسکی و دانشجویی بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز با حضور گسترده علاقه‌مندان و هنرمندان استان خراسان شمالی در شهر بجنورد به پایان رسید.

|

گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد
گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد

رضا فقیهی که نمایش «حنابندان» را در سومین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد اجرا کرد، اعتقاد دارد ایران از همه کشورهای جهان، به لحاظ داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی متعلق به اقوام مختلف، غنی‌تر است.

|

پیام استاندار خراسان شمالی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن
پیام استاندار خراسان شمالی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن

استاندار خراسان شمالی در پیامی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، هنر نمایش را زمانی که ریشه در آیین‌ها و سنت‌های متعالی بومی داشته باشد، سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن دانست.

|

نظرات کاربران