در حال بارگذاری ...

نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان تئاتر اصفهان با دبیرخانه جشنواره خندستان برگزار شد

در جریان برگزاری پنجمین دوره از جشنواره خندستان، نشست هم‌اندیشی معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه تئاتر این استان برگزار شد. 

به گزارش ایران تئاتر، این نشست هم‌اندیشی با حضور سید محمدصادق سجادزاده (نایب‌رئیس پنجمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان)، مهدی شهداد، خسرو ثقفیان، فریدون خسروی، هوشنگ جمشیدیان، حسن جُوِیره، احسان جانمی و رسول هنرمند از پیشکسوتان و فعالان عرصه تئاتر برپا شد.

معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای ارتقا و تقویت هر چه بیشتر جشنواره خندستان با پیشکسوتان و فعالان حوزه تئاتر این استان، نشست صمیمی و تبادل‌نظر برگزار کرد تا این دوره از جشنواره با هم‌فکری این جمع، تخصصی‌تر برگزار شود.

در زمان‌های نه‌چندان‌دور تئاتر کمدی در اصفهان شهره خاص‌وعام بود، به‌گونه‌ای که نصف‌ جهان را از دیرباز به نام تئاتر کمدی می‌شناسند؛ نمایش‌هایی که با حضور حداکثر شهروندان اصفهانی حتی افرادی از سراسر کشور برگزار می‌شد و افرادی چون مانا یاد ارحام  صدر، ناصر فرهمند و نصرالله وحدت، تنور داغ این حوزه از نمایش را گرم می‌کردند.

تئاتر کمدی در آن دوران به‌اندازه‌ای در اصفهان رونق داشت که حتی از دیگر شهرهای کشور و پایتخت نیز برای تماشای تئاتر به اصفهان می‌آمدند، به‌نوعی که این استان مهد شکوفایی و رونق تئاتر کمدی شد، اما اکنون سال‌هاست که این شکوه بنا به دلایل مختلف ازدست‌رفته و چند سال شیوع کرونا این افول را چند برابر کرده است؛ از طرفی اجرای تئاترهای هجو، نه‌تنها در اصفهان بلکه در تمام کشور موجب شده که تئاتر کمدی فاخر به حاشیه رانده شود و در اصفهان شاخصه‌های تئاتر کمدی که از قدیم به‌عنوان یک سبک پایه‌گذاری شده بود روزبه‌روز رو به انحطاط رود.

اما نزدیک به چهار سال است که دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، جهت ارتقای تئاتر فاخر کشور و معرفی و تقویت تئاتر کمدی این شهر، جشنواره‌ای را در سطح ملی با عنوان «خندستان» برپا کرده است؛ امسال پنجمین دوره از این جشنواره باوجود تغییر رویکرد از نمایشنامه‌نویسی به اجرای نمایش از حیث تعداد آثار رکوردی را به خود اختصاص داده که این امر نویدبخش گام نهادن در مسیری درست و رو به ‌رشد است.

در جریان برگزاری این نشست هم‌اندیشی معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مهدی شهداد، پیشکسوت تئاتر اصفهان گفت: «هنر تئاتر در کشور یکی از هنرهای مغفول مانده است که توسط برخی از متولیان امر به آن توجه نمی‌شود و این وضع در سایر استان‌ها به‌غیراز پایتخت بیشتر است ضمن اینکه باید برای توسعه و اثربخشی هر فعالیت هنری، یک سیاست پایداری حاکم باشد که متأسفانه در حوزه تئاتر شاهد این پایداری نیستیم.»

شهداد ادامه داد: «باید در سیاست پایدار رویکرد تخصصی و ارزشیابی صحیح حاکم باشد و به نظر من در برخی مواقع رانت جایگزین این سیاست می‌شود. برگزاری جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان اقدام مناسبی است اما اگر می‌خواهیم این جشنواره همچون برخی از جشنواره‌ها دچار آسیب و دوری از هدف اصلی خود نشود باید این پایداری در سیاست جشنواره تقویت شود و هر دوره این سیاست به‌روزرسانی شود

این پیشکسوت تئاتر اصفهان افزود: «شهر اصفهان در عرصه تئاتر پتانسیل بالایی دارد و به نظر من باید در کنار بهره‌گیری از افراد صاحب‌نظر حوزه تئاتر کشور به‌عنوان دبیر و داورهای جشنواره، از ظرفیت اهالی و صاحب‌نظران حوزه تئاتر اصفهان استفاده شود

در ادامه برگزاری نشست خسرو ثقفیان، پیشکسوت عرصه تئاتر اصفهان بیان کرد: «جشنواره خندستان یک ظرفیت بالا در ارتقا و توسعه تئاتر کمدی در کشور است اما همچون بسیاری از جشنواره‌های هنری با آسیب‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است. در برگزاری هر جشنواره‌ای به‌ویژه جشنواره تئاتر نباید تمام توجه و نگاه‌مان به پایتخت باشد و باید از ظرفیتهای بومی و محلی آن منطقه‌ای که قرار است جشنواره در آن برگزار شود استفاده شود

ثقفیان افزود: «جشنواره خندستان کارکردهای متفاوتی در حوزه تئاتر کمدی دارد اما نیاز است بخش ویژه این جشنواره تقویت شود زیرا بسیاری از جشنواره‌های تئاتری که در کشور برگزار می‌شود، ضعیف‌ترین آثار در بخش ویژه آن ارسال می‌شود

این پیشکسوت تئاتر ادامه داد: «تئاتر کمدی در تاریخ از کارهای کوتاه آغاز شد و به نظر من آنچه در جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان نیاز است، اضافه کردن بخش تئاترهای کوتاه کمدی در زیر بخش‌های این جشنواره است

در ادامه برگزاری نشست فریدون خسروی، پیشکسوت تئاتر اصفهان و با اشاره به لزوم تشکیل کنگره متشکل از پیشکسوتان، فعالان حوزه تئاتر برای جشنواره خندستان توضیح داد: «نباید جشنواره خندستان را تنها در سطح اصفهان دید و آن را درگیر مباحث و حاشیه‌های این شهر کنیم بلکه باید به این جشنواره با رویکرد ملی نگاه کرد و در حد یک جشنواره ملی به آن اهمیت و بها داده شود

هوشنگ جمشیدیان، یکی دیگر از پیشکسوت تئاتر استان اصفهان و پژوهشگر حوزه تئاتر بابیان اینکه باید سبک‌های متعدد کمدی در جشنواره خندستان اضافه شود، گفت: «یکی از بخش‌های مغفول مانده در حوزه تئاتر به‌ویژه تئاتر کمدی بخش پژوهش آن است و باید به عرصه تئاتر یک نگاه پژوهش محور داشت

جمشیدیان تأکید کرد: «پیشنهاد می‌شود بخش پژوهش به بخش‌های جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان اضافه شود تا شاهد رویکرد تخصصی و پژوهشی هر چه بیشتر در برگزاری این جشنواره باشیم

حسن جُوِیره، پیشکسوت تئاتر اصفهان در ادامه برگزاری نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان تئاتر اصفهان گفت: «تئاتر کمدی در اصفهان رونق یافته و خواهد ماند و اثر آن به تمام شهرهای ایران و جهان اعلام خواهد شد

جُوِیره ادامه داد: «امسال شاهد نمایش‌های زیادی در زمینه‌های صحنه‌ای و خیابانی هستیم؛ جای امیدواری و خوش‌اقبالی است که اصفهان توانسته میزبان این جمع از هنرمندان سراسر کشور باشد و به‌یقین اتفاقات زیبایی برای همه گروه‌های شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره خواهد افتاد. امیدواریم با حضور هنرمندان تئاتر و به‌دوراز هرگونه نقطه نظراتی که دارند همه یکدل و یک‌صدا دورهم جمع‌شویم و پنجمین جشنواره خندستان را به پنجاه و پنجمین جشنواره خندستان برسانیم و پرچم هنر نمایش کمدی را در اصفهان همیشه برافراشته کنیم

همچنین احسان جانمی، یکی از کارگردان جوان تئاتر اصفهان گفت: «تئاتر خندستان یادآور این است که مردم اصفهان اهل خرد هستند، چراکه کمدی برای انسان‌های خردورز است و این افراد زمانی که بخواهند موضوعی را مطرح کنند، دردی را بیان کنند و یا هنگامی‌که بخواهند با جامعه خود گفت‌وگو کنند، از ژانر کمدی کمک می‌گیرند

جانمی ادامه داد: «کمدی از دیرباز در اصفهان ریشه دارد و انسان‌های باتجربه و بزرگی در این عرصه حضور دارند که این افراد و سابقه‌های بی‌نظیرشان برای اصفهان تاریخ عظیمی را قم زده است

این کارگردان تئاتر افزود: «امیدوارم شهرداری اصفهان با یک نقشه راه بزرگ، این جشنواره را تبدیل به جشنواره بین‌المللی کند تا بتوانیم سال‌های سال این جشنواره را در اصفهان برگزار کنیم؛ چراکه اصفهان شهر هنر است و هنر یعنی خنداندن و عبرت‌آموزی. اگر افراد توانمند در طول سال نمایش‌های کمدی تولید کنند که آن نمایش‌ها در جشنواره راه یابند این جشنواره می‌تواند تأثیرگذارتر باشد

در ادامه این رویداد رسول هنرمند، از دیگر پیشکسوتان تئاتر اصفهان، بابیان اینکه اصفهان بهترین پایگاه برای تشکیل جشنواره خندستان است، گفت: «در این سال‌ها اصفهان ثابت کرده است که می‌تواند جشنواره‌های بزرگی را برگزار کند و ازآنجایی‌که پایگاه تئاتر کمدی در اصفهان قدمت چندین ساله دارد می‌تواند بهترین پایگاه برای تشکیل این جشنواره باشد

هنرمند در ادامه بیان کرد: «تئاتر یکی از تأثیرگذارترین هنر‌های موجود است و تئاتر کمدی نیاز امروز جامعه است و می‌تواند با تأثیرگذاری که دارد، در ارتباط با مباحث انتقادی و اجتماعی و  تأثیرگذاری خود را با جامعه و مردم عادی بیشتر کند.»

در ادامه برگزاری این نشست سید محمدصادق سجادزاده، نایب‌رئیس جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان بیان کرد: «جشنواره خندستان در ادامه‌ یک فرآیند برای رونق دادن به تئاتر طنز در کشور به‌ویژه در شهر اصفهان آغازشده است و تلاش ما در این دوره این است که بتوانیم این جریان را به یک جریان دائمی تبدیل کنیم

نایب‌رئیس جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان ادامه داد: «در مذاکراتی که با دفتر هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و نامه‌ای که از طریق شهردار برای وزیر ارشاد ارسال شد، تلاش‌ شده است که جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در تقویم رویداد‌های هنری کشور این جشنواره ثبت شود و به پاسداری و ثبات آن کمک کنیم که قطعاً یک‌بخشی از این اتفاق با تلاش ما و بخش دیگرش با مطالبه شما و جامعه هنرمندان تئاتری محقق خواهد شد

معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: «با توجه به اینکه بیش از دویست و بیست اثر نمایشی از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند، یک رویداد بی‌نظیری را در اصفهان شاهد هستیم. نیت شهرداری اصفهان این است که جریان تئاتر را زنده و فعال نگه‌داریم و این تلاش بدون کمک اهالی تئاتر اصفهان محقق نخواهد شد

او توضیح داد: «در شهرداری‌های بیست کلانشهر کشور شاید کمتر از سه شهر هستند که برای تئاتر هزینه می‌کنند. تلاش نیروهای سازمان فرهنگی در همه دوره‌ها بر این بوده‌است که جریان تئاتر را در اصفهان فعال نگه‌دارند و به‌طورقطع در هر دوره‌ای با فراز و فرودهای زیادی مواجه شدند؛ اما امیدوارم در پایان دوره همکاران و من سرافکندگی برای تئاتر و جنبه‌های دیگر هنر نباشد

سجادزاده در ادامه گفت: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در کشور این است که به‌راحتی متفرق می‌شویم و برای همین است که مسئله زاینده‌رود تاکنون به مسئله ملی تبدیل نشده اما دریاچه ارومیه به یک مسئله ملی تبدیل‌شده است؛ باید در وقت اتحاد دلخوری‌ها را کنار بگذاریم

معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: «شورای شهر امسال برای بودجه تئاتر، رقمی بالاتر از رقم پیشنهادی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیشنهاد داد که بخشی از این رقم در حمایت از تولید کارهای فاخر نمایشی است

نایب‌رئیس جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان تأکید کرد: «در حوزه پژوهش، باید در آکادمی تئاتر و تالار هنر، بخش پژوهشی و تئوریک را  تقویت کنیم و در پیش بردن این سیاست به کمک اهالی تئاتر اصفهان نیازمندیم.  باید پرچم تئاتر کمدی کشور را که سال‌ها به نام اصفهان کار شده است برای این شهر ثبت کنیم و تلاش ما این است که جشنواره تئاتر کمدی کشور به نام اصفهان ثبت شود

سجادزاده در پایان گفت: «دبیرخانه جشنواره خندستان دائمی است و با پایان جشنواره بسته نخواهد شد، همچنین ما امسال آمادگی این را داشتیم که شاهد نمایش‌هایی از کشورهای دیگر نیز بودیم و توانستیم حوزه بین‌المللی این جشنواره را فعال کنیم.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران