در حال بارگذاری ...
با حضور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت صورت گرفت

قدردانی از یک پیشکسوت تئاتر عروسکی در تئاتر شهر

گروه اجرایی نمایش عروسکی «قوی‌تر» و موسسه هنرمندان پیشکسوت شامگاه روز یکشنبه چهاردهم اسفند از یک پیشکسوت تئاتر عروسکی کشورمان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر قدردانی کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، گروه اجرایی نمایش عروسکی «قوی‌تر» که این روزها به کارگردانی جواد تولمی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است شامگاه روز یکشنبه چهاردهم اسفند با همراهی مدیریت موسسه هنرمندان پیشکسوت و معاونت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حسن دادشکر بازیگر، کارگردان، مدرس و پژوهشگر شناخته‌شده تئاتر عروسکی کشورمان به‌ پاس سال‌ها تلاش در عرصه‌های مختلف هنری قدردانی کرد.

جواد تولمی کارگردان نمایش «قوی‌تر» پس از پایان اجرای این نمایش ضمن ابراز خرسندی از حضور حسن دادشکر در تالار سایه تئاتر شهر توضیح داد: «به اعتقاد بنده، استاد حسن دادشکر ازجمله هنرمندان ارزشمند و گران‌مایه عرصه تئاتر است که طی دهه‌های گذشته چه در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و چه در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر آثار بسیار ارزشمندی را هم در حوزه تئاتر عروسکی و هم دیگرگونه‌های نمایشی روی صحنه خلق کردند. هنرمندی که بنده همواره در محضرشان شاگردی می‌کنم و در زمره بهترین و معتبرترین هنرمندان عرصه تئاتر عروسکی است.»

او با تشکر از همراهی موسسه هنرمندان پیشکسوت برای انتخاب نمایش «قوی‌تر» جهت قدردانی از حسن دادشکر گفت: «موسسه هنرمندان پیشکسوت ازجمله مجموعه‌هایی است که طی این سال‌ها در حد امکانات، به بهترین و مؤثرترین شکل ممکن حامی هنرمندان و پیشکسوت عرصه‌های مختلف بوده است؛ بنابراین بنده از طرف گروه اجرایی مراتب قدردانی و تشکر خود را اعلام می‌کنم که به‌واسطه همراهی مجموعه تئاتر شهر در اجرای این نمایش، فضایی را ایجاد کردند که بتوانیم میزبان حضور هنرمند بزرگی چون حسن دادشکر باشیم.»

عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در این مراسم بیان کرد: «من مدیرعامل موسسه‌ای هستم که وظیفه‌اش تکریم هنرمندان کشور در تمامی رشته‌هاست و بسیار خرسندم که طی این 10 سالی که افتخار خدمتگزاری در این مجموعه را داشتم نهایت تلاشمان را به کار بستیم که بتوانیم در حد مقدورات و امکاناتمان قدردان زحمات هنرمندان عزیز باشیم.»

او افزود: «ما طی این سال‌ها رسم داریم در حین یا پایان اجرای یک پروژه هنری در تمامی حوزه‌ها، به‌رسم ادب خدمت استادان و هنرمندان پیشکسوت برسیم و از این بزرگواران تجلیل کنیم. البته که براین باوریم تجلیل چیزی به این هنرمندان ارزنده اضافه نمی‌کند ولی قطعاً گامی است که می‌تواند ارادت ما را به این عزیزان ثبت کند. به همین جهت از جواد تولمی و گروه اجرایی نمایش قدردانی می‌کنم که به‌واسطه اجرای نمایش «قوی‌تر» در تالار سایه تئاتر شهر فضایی را فراهم  شد که بتوانیم از استاد حسن دادشکر قدردانی کنیم.»

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: «طی سال‌هایی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول خدمت‌رسانی بودم، با هنرمندان عزیزی چون استاد حسن دادشکر آشنا شدم. این آشنایی زمانی برای من شیرین تر شد که در تلویزیون برنامه‌های زیادی در حوزه تئاتر وجود نداشت، اما به‌واسطه هنرنمایی این هنرمندان ارزنده شاهد تولیداتی بودیم که برای نسل من بسیار دل‌چسب و تأثیرگذار بود. البته هیچ‌وقت هم‌فکر نمی‌کردم روزی در موسسه‌ای خدمتگزار چنین هنرمندانی شوم که در یک برهه زمانی از هنرشان نهایت بهره و استفاده را بردم.»

حسن دادشکر نیز پس از صحبت‌های عظیمی ضمن قدردانی از گروه اجرایی نمایش «قوی‌تر»، موسسه هنرمندان پیشکسوت و مجموعه تئاتر شهر گفت: «متأسفانه سال گذشته بنده دچار بیماری قلبی شدم و ظرف مدت پنج روز بین مرگ و زندگی قرار گرفتم؛ اما لطف و دعای مردم عزیزم و حمایت دلسوزانه عزیزانم در موسسه هنرمندان پیشکسوت سبب شد که تا امروز سرپا باشم و امشب افتخار حضور در تالار سایه را پیدا کنم. به همین جهت از جناب عظیمی و سایر همکارانشان سپاسگزارم که مانند یک خانواده کنار هنرمندان هستند.»

این بازیگر و کارگردان پیشگام تئاتر عروسکی با ارزشمند توصیف کردن نمایش «قوی‌تر» در تالار سایه تئاتر شهر گفت: «من به آقای جواد تولمی و گروه اجرایی‌اش به جهت اجرای این نمایش تبریک می‌گویم که ثابت کرد نمایش عروسکی فقط دربرگیرنده وجوه سرگرمی آن نیست.»

او در ادامه صحبت‌های خود ضمن انتقاد از کیفیت اجرای آثار نمایشی عروسکی در برخی برنامه‌های تلویزیونی، توضیح داد: «متأسفانه اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که برخی از آثار نمایشی تولیدشده تئاتر عروسکی تلویزیون اصلاً از کیفیت برخوردار نیست؛ اما به اعتقاد من متنی که امشب در تالار سایه تئاتر شهر شاهد اجرای آن بودم، متنی ارزشمند بر اساس ارتباطات خانوادگی است که نمایشگر عقده‌ها، حقارت‌ها و دیگر نشانه‌های یک انسان امروزی است که در پیله خودش فرورفته و باعث می‌شود آن انسان راه نادرستی را برای ادامه انتخاب کند. به نظر من نمایش «قوی‌تر» یک اثر تراژیک به معنای واقعی است که گروه اجرایی به زیبایی هرچه تمام‌تر آن را در قالب یک تئاتر عروسکی روی صحنه برده است.»

دادشکر افزود: «لازم است به مجموعه تئاتر شهر هم تبریک بگویم که از اجرای چنین نمایشی در حوزه تئاتر عروسکی حمایت می‌کند. نمایشی که امیدوارم آثار و میزان تأثیراتش را در زندگی جاری انسان‌ها هم ببینیم. ما باید بدانیم که تئاتر پدیده‌ای صرفاً برای سرگرمی نیست. تئاتر هنر انسان‌ساز است و مسائل بشری را بازگو می‌کند. تئاتر عیب ما را به ما نشان می‌دهد و می‌فهماند چگونه باید زندگی کنیم. من آرزو می‌کنم روزی را ببینم که آموزش تئاتر از مدارس شروع شود و نسل‌هایی که این آموزش‌ها را فرامی‌گیرند، توجه به تئاتر و انتخاب تئاتر مناسب برای تماشا را به خانواده‌های خود برده و هر اثری را به اسم تئاتر نپذیرند.»

این هنرمند پیشکسوت تئاتر کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: «همه ما نیازمند تماشای تئاتر فاخر هستیم. تئاتر فاخر یک تئاتر انسان‌ساز است که موقعیت‌های اجتماعی را بازگو می‌کند، راه‌حل ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند تا در سرشت و اندیشه انسان تغییر ایجاد کند. من امیدوارم چراغ این تالارهای نمایشی به‌واسطه چنین اجراهای ارزشمندی روشن بماند. بنده به سهم خودم هم از همه شما تماشاگرانی که در این شرایط از تماشای تئاتر استقبال کرده و همواره پشتیبان و حامی نمایش بودید، تشکر ویژه‌ای می‌کنم.»

اهدای لوح قدردانی موسسه هنرمندان پیشکسوت، اهدای «کوزه نوشت» با خوشنویسی فریدون نصیری‌نژاد از همکاران واحد نقاشی مجموعه تئاتر شهر توسط گروه اجرایی بخش‌های دیگر مراسم نکوداشت از حسن دادشکر در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر را تشکیل می‌داد.

نمایش «قوی‌تر» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و کارگردانی جواد تولمی تا روز 22 اسفند ساعت18:30  در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

عکس‌: پرویز گوهری‌‍راد 




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

گفت‌وگو با حسین کشفی‌اصل کارگردان «عددهای نشده»

چالش بازیگری روی فرش ایرانی
گفت‌وگو با حسین کشفی‌اصل کارگردان «عددهای نشده»

چالش بازیگری روی فرش ایرانی

حسین کشفی‌اصل کارگردان نمایش «عددهای نشده» می‌گوید بازیگران من در این نمایش به واسطه طراحی صحنه و میزانسن‌های اجرایی، اجازه دارند فقط در محدوده داخلی یک فرش دوازده‌متری بازی داشته باشند و حتی انگشت‌شان از این فرش بیرون نزد و از این جهت می‌دانم چالش سختی برای‌شان بود که ...

|

نظرات کاربران