در حال بارگذاری ...
اثری از یدالله آقاعباسی به چاپ رسید

کتاب «نمایش خلاق» به کتاب‌فروشی‌ها رسید

کتاب «نمایش خلاق» به نویسندگی یدالله آقاعباسی با هدف ایجاد پیوند میان دانش نظریِ «نمایش خلاق» یا نمایش فرایندی و کار عملی نوشته و از نشر بیدگل منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «نمایش خلاق» (قصه‌گویی و تئاترهای کودکان و نوجوانان) اثری از یدالله آقاعباسی در سال 1401 از نشر بیدگل منتشر شد.

یدالله آقاعباسی در سال 1331 در کرمان متولد شد. او در سال 1350 از مدرسۀ شاپور در کرمان دیپلم گرفت و مقطع لیسانس را در رشتۀ مدیریت در دانشگاه کرمان خواند. او سپس به تحصیل در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت و در سال 1368 از دانشگاه کرمان لیسانس گرفت. آقاعباسی برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال 1373 فوق لیسانس خود را در رشته اطلاع‌رسانی و علوم کتابداری گرفت. در سال 1387 نیز دکترای ادبیات نمایشی را از وزارت علوم، دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرد.

او از دهه 50 شمسی به کارگردانی و بازیگری تئاتر می‌پردازد. او همچنین تألیف‌، ترجمه‌ها و مقاله‌های متعددی در زمینه تئاتر و ادبیات نمایشی را در کارنامه خود دارد. رسالۀ دکترای او با عنوان دانشنامه نمایش ایرانی در سال 1391 در قالب کتاب منتشر شد و جایزه فارابی را از آن خود کرد. از جمله آثار دیگری او می‌توان «آن شب که تورو زندانی بود»، «مرغابی وحشی»، «فصل بارانی»، «جستارهایی در هنر نمایش» و... به نام برد.

در توضیح این کتاب آمده است: «بخش مهمی از فرایند پرورش انسان وابسته به بازی و تمرین عملی است. بازی و بازیگری نیز با کودکِ درون انسان سروکار دارد و در نتیجه به پرورش توانایی‌های او می‌انجامد. در این میان، اغلب نه دانش‌آموختگان علوم تربیتی با کار عملی نمایش آشنایی کافی دارند و نه دانش‌آموختگان نمایش حوزۀ علوم تربیتی را به‌درستی می‌شناسند. کتاب «نمایش خلاق» در پی ایجاد پیوند میان دانش نظریِ «نمایش خلاق» یا نمایش فرایندی و کار عملی است.

در این کتاب بیش از هر چیز به سراغ درس‌ها و کارگاه‌های عملی می‌رویم، به مبحث خلاقیت و زمینه‌های بروز و عوامل مخل آن می‌پردازیم و با شیوه‌های قصه‌گویی، بازی، تمرین‌های بدن و بیان، اجراهای نمایشی و البته اصول ارتباط در بازی‌درمانی و تئاتر کودکان و نوجوانان آشنا می‌شویم.

نمایش خلاق عرصه آزمون و تجربه در زندگی است و کتاب با تأکید بر این ابزار انسان‌ساز می‌کوشد گامی در مسیر توانمندسازی کودکان، نوجوانان و فعالان حوزه آموزش و نمایش بردارد.»

کتاب «نمایش خلاق» در 328 صفحه با قطع رقعی و با قیمت 182 هزار تومان از نشر بیدگل منتشر شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند
گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند

داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت‌ ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایش‌های تولیدشده در این زمینه را آثاری فرآیندمحور معرفی کرد که مخاطبانش، بازیگر آن هستند.

|

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، طی انتشار بیانیه‌ای، اقدام پلیس آمریکا در حمله به دانشجویان را محکوم کرد و آن را رفتار دوگانه مدعیان دموکراسی با نخبگان دانشگاهی دانست.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران