در حال بارگذاری ...
به بهانه پخش فیلم‌تئاترهای غلامرضا عربی

به دنبال اجرای نمایشی با حضور 100 بازیگر نابینا هستم

غلامرضا عربی، نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه طرح اجرای یک اثر نمایشی با حضور ۱۰۰ بازیگر نابینا را در ذهن دارد، از انتشار هفت فیلم‌تئاتر خود از روز گذشته یکشنبه ۲۱ اسفندماه خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، هفت فیلم‌تئاتر از آثار غلامرضا عربی، طراح و کارگردان از ظهر روز گذشته (یکشنبه 21 اسفندماه) در سایت تیوال منتشر شد.

عربی درباره این آثار گفت: «من هفت فیلم‌تئاتر دارم که سه فیلم آن مرتبط با تجربه‌هایی است که با هنرجویان نابینا دارم و چهار اثر دیگر در فضای حرفه‌ای و با گروه و بازیگران حرفه‌ای انجام شده است.»

او ادامه داد: «تولید این آثار از سال 1391 تا سال 1401 انجام شده است. فیلم‌تئاترهایی چون «سلاح سرد» نوشته محسن آهنین‌جان، «در خیابان‌های سرد شب» نوشته اعظم بروجردی، «فصل بهارنارنج» نوشته محمود ناظری، «شاباش‌خوان» نوشته محمد چرمشیر و «کبوتری ناگهان» دیگر از آثار چرمشیر است.»

این هنرمند گفت: «بعد از اجراهای گفته‌شده ما به دوران همه‌گیری ویروس کرونا رسیدیم و تا سال 1400 اثری تولید نکردیم تا در سال 1400 نمایش «ایستادن به وقت رفتن» نوشته دیگری از محمد چرمشیر را روی صحنه بردم. این اثر نمایشی به دلیل متن تند و موضوعی که به آن پرداخته شده بود از سوی شورای نظارت مجوز نگرفت تا اینکه بالاخره بعد از هفت سال در سالن مهرگان اجرا شد و پس از آن نمایش «شهادت پیوتر اوهه» نوشته اسلاومیر مروژک بود که در اردیبهشت 1401 در تالار حافظ روی صحنه رفت.»

عربی با اشاره به نمایش «شهادت پیوتر اوهه» توضیح داد: «این نمایش پروژه بزرگ و پرهزینه‌ای بود که با بازیگران حرفه‌ای کار شد ولی من به دلیل شرایط بعد از کرونا و کمبود تماشاگر از نظر اقتصادی و مالی شکست بزرگی متحمل شدم ولی از نظر تکنیکی تجربه خوبی بود. ولی به نظرم این نمایش یکی از بهترین آثار اجراشده در سال 1402 بود. این هفتمین اثر نمایشی بود که تصمیم گرفتم تا به عنوان فیلم‌تئاتر در تیوال قرار بدهم تا افرادی که موفق به تماشا نشدند، آن را ببینند.»

عربی ارائه آثار نمایشی در پلتفرم‌های مجازی را بسیار باارزش دانست و گفت: «مهم‌ترین اهمیت ارائه فیلم تئاتر در پلتفرم‌ها باقی ماندن اسنادی از آثار نمایشی است که می‌تواند مورد تحقیق و پژوهش هنرمندان قرار بگیرد.»

او ادامه داد: «پیدا کردن و تماشای بسیاری از آثار نمایشی که در سال‌های قبل اجرا شده‌اند کار دشواری است؛ مخصوصاً آثار کارگردان‌های بزرگ دهه 40 و 50 که قطعاً تماشای آن‌ها می‌تواند از نظر تکنیک کمک بزرگی به نسل جدید باشد.»

این هنرمند گفت: «نمایش فیلم‌تئاترها کمک بزرگی برای افرادی است که فرصت تماشای آثار را در زمان نمایش نداشته‌اند و از طرف دیگر حتی اگر مبلغ کمی برای این آثار در نظر گرفته شود، دیده می‌شوند و در آرشیوهای شخصی خاک نمی‌خورند.»

او ادامه داد: «ارائه اثر در پلتفرم‌ها هزینه کمی دارد و مخاطبان می‌توانند سر فرصت آثاری را که می‌خواهند، به تماشا بنشینند البته که تماشای یک اثر زنده تفاوت زیادی با یک فیلم‌تئاتر دارد.»

این کارگردان نمایش که این روزها با نمایش «همه‌چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» را با گروه هنرجویان نابینای خود روی صحنه دارد، درباره اجرای این اثر گفت: «نمایش «همه‌چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر تازه‌ترین اثر نمایشی من است که از 20 بهمن‌ماه تا دوشنبه 22 اسفندماه در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. این اثر نمایشی تجربه دیگری با گروه هنرجویان نابیناست که علاقه زیادی برای تمدید اجرای آن داشتم اما با توجه به برنامه اجرایی مجموعه تئاتر شهر امکان تمدید اثر وجود نداشت و ما فردا بعد از حدود یک ماه به کار خود پایان خواهیم داد.»

عربی با بیان اینکه در دیدار کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی برای تماشای نمایش «همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» صحبت‌هایی برای یک اجرای جدید با نابینایان داشته است، گفت: «آقای نظری از طرح اجرای نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر با 100 بازیگر نابینا استقبال کردند و قرار شد تا طرح این نمایش به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شود. قطعاً این کار حداقل به دو تا سه سال تمرین نیاز دارد اما ازآنجاکه من به دنبال دردسرهای بزرگ هستم، تمام تلاشم را برای روی صحنه بردن آن خواهم کرد.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران