در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «ملاصدرا» 

سیدعظیم موسوی: شرمنده بازیگرانم شدم

سیدعظیم موسوی با اشاره به شرایط اجرای نمایش «ملاصدرا» گفت من شرمنده بازیگرانم در این اثر شدم که همه از حرفه‌ای های تئاتر هستند و بودند؛ مثل مرجان گلچین، مرحوم خسرو بامداد، امیر مولوی، مرحوم عزت الله مهرآوران و ... که ما را همراهی می‌کردند و من نتوانستم بعد از ۱۲ سال دستمزدی به آنان بدهم چون ما کاملا آماده اجرا بودیم اما در نهایت نشد که اجرای عموم داشته باشیم.

به گزارش ایران تئاتر، سیدعظیم موسوی کارگردان، نویسنده و پژوهشگر عرصه تئاتر این روزها حضور کمرنگی در عرصه اجرای تئاتر دارد. چندی پیش از او نمایشنامه «ملاصدرا» در قالب مجموعه کتاب های رویداد صاحبدلان به دو زبان فرانسوی و انگلیسی منتشر و در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر رونمایی شد. برای آگاهی از شرایط این روزهای او و نیز چرایی کم کاری‌اش، با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم.

سیدعظیم موسوی درباره حضور کمرنگش در تئاتر به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «آخرین اجرایی که من کارگردانی کردم به سال 98 برمی‌گردد که با نمایش «حیاط خانه حشمت خانم» که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه بود و به دلیل ایام فاطمیه ادامه اجرا به فروردین ۹۹ موکول شد اما با تعطیلی تماشاخانه‌ها به دلیل بحران کرونا اجرای این نمایش به تعویق می‌افتاد تا در نهایت منتفی شد و دیگر نشد که اثری را روی صحنه ببرم.»

او ادامه داد: «با توجه به بالا رفتن تورم و هزینه‌ها، کمک هزینه‌ای که از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران برای هنرمندان و آثار نمایشی در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز و کم و بی اثر است؛ بدون تعارف به قدری میزان آن کم است که شاید فقط صرف هزینه دکور اجرا شود و بس.»

موسوی با اشاره به اجرای نمایشی که در سال 88 قرار بود روی صحنه ببرد اما به اجرا نرسید و فقط مراحل پیش تولید و تمرین‌های انجام شد هم گفت: «در مورد نمایش «ملاصدرا» که در سال 88 همه تمرین ها و آماده سازی های اجرایی اش را هم انجام داده بودیم، متاسفانه شرایطی پیش آمد که نشد اجرای عموم داشته باشیم. با توجه به چشم‌انداز و قانون اداره کل هنرهای نمایشی که می گوید «اگر اجرا در چشم انداز بود، دولت و اداره کل هنرهای نمایشی موظف هستند به کارگردان، سالن دولتی با خرج خود بدهد و اگر چنین نکرد خسارت پرداخت کند» که متاسفانه نه خسارتی به ما داده شد و نه اجرای عموم داشتیم.»

او ادامه داد: «الان 12 سال است که نامه می‌زنم و هیچ کس پاسخگو نیست و من شرمنده بازیگرانم در این نمایش شدم که همه از حرفه‌ای های تئاتر هستند؛ مثل مرجان گلچین، مرحوم خسرو بامداد، امیر مولوی، مرحوم عزت الله مهرآوران و خیلی‌های دیگر که ما را همراهی می‌کردند و من نتوانستم دستمزدی به آنان بدهم چون ما کاملا آماده اجرا بودیم و چندین ماه درگیر تمرین و آماده سازی اجرا بودیم اما در نهایت نشد که اجرای عموم داشته باشیم.»

این کارگردان توضیح داد: «با تاسف باید بگویم که در زمینه فرهنگ و هنر برنامه ریزی دقیقی نداریم و خیلی قانون‌مند رفتار نمی کنیم. به تعبیری دیگر عرصه فرهنگ و هنر که مستقیما با اندیشه سروکار دارد، سیاست پایدار و مدونی ندارد و ضروری است مدیران و کارشناسان عرصه تئاتر راه چاره‌ای برای آن بیندیشند.»

عظیم موسوی در ادامه گفت: «سال ها پیش من جزو ستاد برگزاری اولین جشنواره تئاتر فجر بودم، من این چشم‌انداز را می‌شناسم و می‌دانم چه موانع و مواردی وجود دارد، با این همه بسیار دشوار است که همچنان خودم را خوش بین و امیدوار نگه‌ دارم. برای مشکلات تئاتر باید فکر عاجلی کرد.»

گفت‌وگو از علی کیهانی




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران