در حال بارگذاری ...
عروسک رسمی رادیونمایش در سال 1402 معرفی شد

سیاوش ستاری: «مبارک» سمبل ویژه هنرهای نمایشی ایران است

سیاوش ستاری، پیشکسوت خیمه شب‌بازی با بیان اینکه کاراکتر مبارک تقریبا صد و پنجاه سال است به تنه خیمه شب‌بازی هزار و اندی ساله ما پیوسته است، گفت امروز یکی از سمبل‌های ویژه هنرهای نمایشی ایران (مبارک) است و همه دنیا نمایش عروسکی ما را به مبارک می‌شناسند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، همزمان با فرارسیدن سال نو «مبارک» در سال 1402 عروسک رسمی رادیو نمایش شد.

سیاوش ستاری، دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبا رشته هنرهای نمایشی که حدود سی و دو سال است به فعالیت خیمه شب‌بازی می‌پردازد، با حضور در رادیونمایش از این اتفاق استقبال و بر ادامه همکاری با شبکه رادیویی نمایش تأکید کرد.

ستاری درباره ورود و فعالیتش در عرصه خیمه شب‌بازی گفت: «رابطه من با خیمه شب‌بازی به زمان‌های خیلی قبل برمی‌گردد. دوران کودکی من و هم نسلانم در شب‌های عید به دیدن قطعات کوتاه خیمه شب‌بازی از تلویزیون می‌گذشت و «مبارک» این پسر بامزه خیمه شب‌بازی شب عید خوشحال‌مان می‌کرد.»

او افزود: «بعدها وقتی پانزده ساله شدم، کار تئاتر را شروع کردم. یادم می‌آید سال 67 در نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی بازی کردم که بر اساس فرمول خیمه شب‌بازی نوشته شده بود ولی اساسا خیمه شب‌بازی نبود. بعدها وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم و گمان می‌کنم سال 71 بود که توانستم برای اولین بار خیمه شب‌بازی اصیل را از نزدیک در پارک شهر تهران ببینم. از آن زمان چنان مسخ خیمه شب‌بازی شدم که به اتفاق همسرم شروع کردیم به کار کردن روی این مقوله و همزمان شاگرد استاد احمد خمسه‌ای و استاد اصغر احمدی که از استادان بزرگ سنتی این حرفه هستند، شدیم و در فرصت کوتاهی تا فوت این دو بزرگوار توانستیم به اندازه وسع‌مان اندکی از مهارت‌ها را فرا بگیریم و گردآوری کنیم.»

این هنرمند ادامه داد: «اساسا اگر قرار باشد در مورد رابطه صدا و خیمه شب‌بازی صحبت کنیم یک اشکال اولیه وجود دارد اینکه خیمه شب‌بازی یک نمایش عروسکی است که بدون دیده شدن خود عروسک، آن چنان مفهومی ندارد ولی از طرفی خیمه شب‌بازی یک نمایش ایرانی است و متکی بر بداهه‌گویی و به شدت موزیکال است. همین موضوع باعث می‌شود تا برای رادیو فرمت جذابی باشد به خصوص آن صدای جادویی سفیر در کنار دیلماج و درگیری با بابای خیمه می‌تواند در رادیو اثرگذار باشد.»

او گفت: «یکی از جذاب‌ترین خاطرات تاریخ خیمه شب‌بازی، یک صداست با مدت زمان 20 دقیقه که از سال 53 مانده است. آنجا استاد عزت‌الله انتظامی و استاد شیخ احمد خمسه‌ای یک خیمه شب‌بازی را به کارگردانی آقای باتک از کشور چک اجرا کرده‌اند که بسیار صدای عجیب و غریبی دارد و به شدت تأثیرگذار است اما متاسفانه هیچ تصویری از آن وجود ندارد و اصولا این صدا برای من همیشه جادویی بوده است.»

ستاری درباره تجربه همکاری‌اش با رادیونمایش در برنامه (شاد باش) توضیح داد: «تجربه‌ای که با رادیو نمایش داشتم، بسیار جالب بود، از این بابت که اصلا فکر نمی‌کردم بتوانیم دو برنامه سه ساعته زنده آن هم با توجه به شرایط اجرا مثل هماهنگی بین سازها و آوازعروسک‌ها داشته باشیم که در آن مجری و مهمان و کارشناس حرف می‌زد و در عین حال نمایش به شکل زنده اتفاق می‌افتاد. برای من بی‌نهایت تجربه جذابی بود از این بابت که اصلا باور نداشتم بتوانم در این زمان طولانی اجرا کنم.»

همه دنیا نمایش عروسکی ما را به «مبارک» می‌شناسند

این هنرمند افزود: «این ماجرا اعتماد به نفس زیادی به من داد به واسطه اینکه اساسا برای من ترویج خیمه شب‌بازی یک رسالت محسوب می‌شود، چون حس می‌کنم چیزی را از دستی گرفته‌ام و از آنجایی که معتقدم باید آن را به دست دیگری بسپرم، لازم است از هر امکانی استفاده کنم. قاعدتا هم رادیو نمایش یک رسانه جذاب است و می‌تواند با ظرفیت‌هایی که دارد به ترویج خیمه شب‌بازی و آشنایی نسل جدید با این هنر ارزشمند کمک کند.»

ستاری در پایان گفت: «کاراکتر مبارک تقریبا صد و پنجاه سال است که به تنه خیمه شب‌بازی هزار و اندی ساله ما پیوسته و من حس می‌کنم که امروز یکی از سمبل‌های ویژه هنرهای نمایشی ایران (مبارک) است. همه دنیا نمایش عروسکی ما را به «مبارک» می‌شناسند و خیلی جذاب است اگر رادیونمایش که کارش ترویج فرهنگ نمایش است بتواند با استفاده از ظرفیت‌های این شخصیت نمایشی، لحظات شادی را بسازد حتی لحظاتی که می‌تواند عیوب جامعه را به رخ بکشد و به عبارتی زبان گویای فرهنگ ایرانی باشد و امیدوارم که در آینده بتوانیم کارهای جذابی در این زمینه با همکاری با رادیو نمایش داشته باشیم.»




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران (1)