در حال بارگذاری ...
بازیگر، دوبلور و کارگردان نمایش‌های رادیویی مطرح کرد

نازنین مهیمنی: اهالی رادیو همیشه مهجور و محجوب مانده‌اند

نازنین مهیمنی، بازیگر، دوبلور و کارگردان نمایش‌های رادیویی با بیان اینکه تقویت تخیل و تصویرسازی لازمه بازی در نمایش رادیویی است گفت اهالی رادیو با وجود حرفه‌ای بودن و پتانسیل بالا همیشه مهجور و محجوب مانده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، نازنین مهیمنی، بازیگر، دوبلور و کارگردان نمایش‌های رادیویی فعالیت خود را از دوران دبیرستان با حضور در آثار رادیویی آغاز کرد.

او در دهه هفتاد و زمانی که دوران دبیرستان را سپری می‌کرد، در تست بازیگری برای یک نمایش پذیرفته شد و از هماان زمان تاکنون در سمت‌های مختلفی چون بازیگری، کارگردانی، دستیاری و ... به منظور ارتقا و بهبود حضورش در این عرصه دست به تجربه‎های متفاوتی زد.

«گولاچو»، «عصری نو»، «کیش مهر» و «برنده» تنها برخی از آثار این هنرمند در مقام بازیگر یا کارگردان هستند. 

او به تازگی با کارگردانی نمایش رادیویی «لوپیتا» به نویسندگی سهیلا جوادی سعی کرده است تا در ایام نوروز خاطراتی شیرین و مفرح برای مخاطبان و علاقه‌مندان به نمایش رادیویی بسازد.

مهیمنی درباره این مجموعه می‌گوید: «لوپیتا سریالی رادیویی و سی قسمتی در ژانر کمدی خانوادگی است که تولید آن از یازدهم اسفندماه به صورت فشرده آغاز شد و از روز یکشنبه بیست و هشتم اسفندماه به پخش رسید.»

او ادامه می‌دهد: «لوپیتا بانویی آفریقایی است که در خارج از کشور با پسری ایرانی آشنا شده و ازدواج کرده‌ است. پسر پس از سال‌ها قرار است به وطن بازگردد و مادرش در جست‌وجوی گزینه‌های متعدد برای معرفی به او برای ازدواج است. این بی‌خبری مادر از ازدواج پسر و وابستگی شدیدش به او چالش‌های جذاب و مفرحی برای این خانواده ایجاد می‌کند.»

این هنرمند با اشاره به اینکه «لوپیتا» اولین تجربه کار کردن یک متن کمدی از نوشته‌های سهیلا جوادی نویسنده کار برای او به شمار می‌آید، می‌افزاید: «من و خانم جوادی همکاری‌های فراوانی با هم داشتیم و تمامی آثاری که تاکنون با هم کار کرده بودیم در حوزه دفاع مقدس یا مناطق جنوبی کشور بود اما این بار متن طنز و جذاب «لوپیتا» از او به دستم رسید که آن را بسیار دوست داشتم؛ البته ایشان پیش از این نیز تجربه نگارش متون طنز را در کارنامه هنری‌شان داشتند اما من بی‌اطلاع بودم. سادگی، روانی و بدون پیچیدگی بودن متن مهم‌ترین دلیل آن برای اجرا بود.»

او با تاکید بر لزوم تولید آثار کمدی می‌گوید: «امیدوارم تعداد آثار کمدی در عرصه هنرهای نمایشی چه در تصویر و چه صدا زیاد شود؛ تا حتی شده برای دقایقی مخاطبان را از مشکلات زندگی و سختی‌های روزمره‌شان دور کند. چراکه مخاطبان به شادی و لبخند نیاز دارند. رسالت ما تلاش برای شادی و آوردن لبخند روی لب مخاطبان است و امیدوارم به این هدف برسیم.»

مهیمنی ادامه می‌دهد: «شاید بهتر است بگویم برای آماده شدن این مجموعه رکورد شکستیم. ما تمرین‌ها را از یازدهم اسفندماه شروع کردیم. گاهی روزانه هشت قسمت را بدون خستگی و با حال خوب ضبط ‌کردیم.»

او توضیح می‌دهد: «در همه پروژه‌های رادیویی پتانسیل بالا و حرفه‌ای بودن هنرمندان این رسانه باعث می‌شود تا در طول چند ساعت دورخوانی و تمرین کار ضبط شود و با کیفیتی قابل قبول به پخش برسد. همین حرفه‌ای بودن آن‌ها عامل موفقیت‌شان در رسانه‌های دیگر نیز هست اما متاسفانه از آنجا که شهرت و دیده شدن در آثار سینمایی و تلویزیون بیشتر است؛ اهالی رادیو همیشه مهجور و محجوب مانده‌اند. امیدوارم این عزیزان بیشتر دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.»

بازیگر و کارگردان نمایش «لوپیتا» با بیان اینکه در نمایش رادیویی تمامی حس‌ها از طریق صدا به مخاطب منتقل می‌شود، ادامه می‌دهد: «بازیگران رادیو باید با صدای خود تخیل شنوندگان را به کار بگیرند. آن‌ها لبخند، اخم، غم و هر آنچه را که دیگر همکاران‌شان در رسانه‌های نمایشی چون سینما، تلویزیون و تئاتر صحنه‌ای با کمک زبان بدن و بیان به مخاطبان منتقل می‌کنند با کمک حنجره به گوش شنوندگان می‌رسانند و آن‌ها را با احساسات خود شریک می‌کنند.»  

مهیمنی در پایان با بیان اینکه خواندن رمان و تماشای فیلم‌های مختلف در تقویت تخیل بازیگران رادیو بسیار موثر است،  توضیح می‌دهد: «یک بازیگر نمایش رادیویی ابتدا باید با قوه خیال و تخیل، در موقعیت نمایشی زندگی می‌کند و پس از آن به انتقال احساساتش می‌پردازد. در واقع تقویت تخیل و تصویرسازی لازمه بازی در نمایش رادیویی است.»

«لوپیتا» به نویسندگی سهیلا خدادادی، کارگردانی نازنین مهیمنی، تهیه‌کنندگی مهدیه تقی‌زاده، افکتوری نرگس موسی‌پور، صدابرداری رضا طاهری، گویندگی مهرداد مهماندوست و با هنرمندی مهدی نمینی‌مقدم، شمسی صادقی، نگین خواجه‌نصیر، شهین نجف‌زاده، مونا صفی، امیر زنده‌دلان، مینو جبارزاده، مجید حمزه، رامین پورایمان، محمد پورحسن، ماندانا محسنی، ماکان رضایی‌پور، فروغ انصاری، نورالدین جوادیان، نازنین مهیمنی و مریم باقری از 27 اسفند ساعت 30 دقیقه بامداد روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و هم‌زمان از شبکه رادیویی جوان نیز پخش می‌شود.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

اجرای «کجایی ابراهیم؟» و «جهنم سرد» در روز دوم جشنواره تئاتر فجر

میزبانی تئاتر شهر و موزه عبرت از علاقه‌مندان به نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی
اجرای «کجایی ابراهیم؟» و «جهنم سرد» در روز دوم جشنواره تئاتر فجر

میزبانی تئاتر شهر و موزه عبرت از علاقه‌مندان به نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی

شش نمایش رادیویی و دو نمایش تلویزیونی در دومین و سومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان استان‌های مختلف در تئاتر شهر و موزه عبرت بودند.

|

نظرات کاربران