در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگویی نوروزی مطرح شد

سیاوش طهمورث: تهران در روزهای عید بهترین جای دنیاست

سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر می‌گوید در ایام عید هیچ جایی نمی‌روم و تهران بهترین جای دنیاست چون همه می‌روند بیرون، خلوت می‌شود، هوا تمیز است. اصلا چرا از شلوغی فرار کنی و بروی به شلوغی؟

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان کهنه‌کار تئاتر و تلویزیون و سینما از کارهایی که در روزهای تعطیلات عید انجام می‌دهد، گفت و از نمایش جدیدش که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت خبر داد.

 طهمورث در این باره گفت: مطالعه می‌کنم، فیلم می‌بینم، به دوستان و فامیل سرمی زنم و دیدوبازدید و عیددیدنی می روم. بدون ترافیک و شلوغی با اعصاب راحت می روم، برمی گردم.

او افزود: «در ایام عید هیچ جایی نمی‌روم و تهران بهترین جای دنیاست چون همه می‌روند بیرون، خلوت می‌شود، هوا تمیز است. اصلا چرا از شلوغی فرار کنی و بروی به شلوغی؟»

بازیگر فیلم سینمایی غلامرضا تختی (بهرام توکلی ۱۳۹۷) در مورد برنامه خود برای نوروز ۱۴۰۲ گفت: « فروردین امسال تئاتری را که ۳۰ سال پیش روی صحنه بردم، دوباره روی صحنه می‌برم.»

او افزود: «اسم این اجرا «معرکه در معرکه» و تئاتر مورد علاقه‌ام است که ۲۰۰ بار در تهران اجرایش کردم و جدای از آن شش ماه در آمریکا روی صحنه برده‌ام؛ در همان سال‌ها در دهه ۷۰ یک ماه در فرانسه و یک ماه در آلمان اجرا داشتم و کاری بود که موفق و تاثیرگذار بود و بهترین نمایش در معنای مطلق شناخته شد. بسیار به این متن علاقه دارم چرا که مفاهیم درستی دارد، درست نوشته و کار شده است.»

بازیگر فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» (داریوش مهرجویی ۱۳۶۵) بیان کرد: «این نمایش را از ۷ فروردین در ایرانشهر تالار هنرمندان سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌برم و امیدوارم دوستان یاری کنند که این اجرا به نتیجه برسد.»

طهمورث در مورد ماهیت این نمایش توضیح داد: «کاری کاملا سنتی یعنی معرکه‌گیری است؛ این نمایش مفاهیم درستی دارد و در زمان اجرایش بازی‌ها و کارگردانی و طراحی آن خوب بود به اضافه اینکه تئاتر به معنای واقعی و تاثیرگذار بود. برای کسانی که سن و سالی داشتند، نوستالژیک بود چون یاد گذشته می‌افتادند و جوان‌ترها چیزی را می دیدند که هم از نظر تکنیک و هم از منظر احساس بسیار بالا بود البته عده‌ای می‌گفتند (گناهش پای گویندگان) که نقطه عطف تئاتر ایران بود.»

بازیگر فیلم سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» (سیروس الوند ۱۳۸۳) در پاسخ به این پرسش که چرا به این اثر علاقه دارد، گفت: «دلیلش این است که متن را دوست دارم چون مفاهیم درستی دارد و سه نسل از آن گذشته و نسل جدید کمتر تئاتر در معنای واقعی دیده‌اند و چنین اجرایی کمک و راهی است که بچه‌های جدید تئاتری خوب را ببینند.»

او افزود: «این اجرا پنج بازیگر دارد و خودم هم در آن بازی می کنم. ما تا آخرین روز اسفند تمرین کردیم و پنج روز اول فروردین را به خودمان استراحت دادیم تا پس از آن روی صحنه برویم.»

بازیگر مجموعه تلویزیونی «گرگ‌ها» (داوود میرباقری ۱۳۶۵-۶۶) در توضیح اینکه عمدتا چه کتاب‌هایی می‌خواند بیان کرد: «فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی، رمان، قصه و شعر می خوانم و به کسانی که بازیگری و کارگردانی و نویسندگی می کنند توصیه می‌کنم باید تمام موضوعات حتی تاریخ و جغرافی هم بخوانند، برای اینکه شما می‌خواهید یک انسان را خلق کنید و یک شخصیت بسازید در نتیجه باید شناختی کلی از جامعه داشته باشید.»

او در مورد اینکه آیا کتابی را به عنوان مرجع در حوزه بازیگری قبول دارد، گفت: «خیر کتاب مرجع نداریم چون این کتاب‌ها تفکرات خصوصی آدم‌هاست در صورتی که کتاب مرجع باید تمام مبانی و تعهدات اجتماعی و تاریخی خودش را داشته باشد. کسانی که موضوعی را در کتابی تفسیر می کنند نظر شخصی می دهند و نظر شخصی با نظر عمومی و اصولی فرق دارد؛ در نتیجه نمی‌توان فهمید که درست است یا نادرست.»

بازیگر مجموعه تلویزیونی «فکر پلید» (محسن شاه‌محمدی ۱۳۷۷) گفت: «من در نوروز تاکنون اجرا نداشتم. نوروزها با هم هیچ فرقی ندارند و همان‌طور که ۲۵۰۰ سال است که ادامه داشته اند همچنان هم ادامه خواهند داشت اما این ما هستیم که فرق داریم، فصل بهار و تاریخ و تقویم ما درست‌ترین است و ما هستیم که عوض می‌شویم و شاید فکر می‌کنیم که نوروز عوض شده است.»

حسن طهمورث‌نیا مشهور به سیاوش طهمورث (متولد ۱۳۲۵) بازیگر و هنرمند ایرانی عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون است. فعالیت او در تئاتر محدود به بازیگری نبوده بلکه در مقام کارگردانی نیز آثاری را در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر عرضه کرده است. او در چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۷۴ در کنار هنرمندان شناخته‌شده‌ای نظیر قطب‌الدین صادقی با نمایش «مویه جم»، حسین نوری با نمایش «شهود»، چیستا یثربی با نمایش «سرخ سوزان» و کوروش تهامی با نمایش «فردا»، نمایش «صورت به صورت» را روی صحنه برد.




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر
یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر

عباس شاه‌محمدزاده: جان هاج، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی، اولین نمایشنامه خود را با عنوان «همکارها» از فیلمی اقتباس می‌کند که این فیلم هرگز ساخته نمی‌شود و اسمی از آن به ...

|

نظرات کاربران