در حال بارگذاری ...
با معرفی زندگی هنری پری صابری

کتاب «بانوی رِند» به چاپ رسید

کتاب «بانوی رِند» به کوشش بیژن شکرریز که به‌تازگی منتشر شده است، جزئیاتی از زندگی شخصی، اجتماعی، فرهنگی و هنری پری صابری، کارگردان پیشکسوت و سرشناس تئاتر کشور را بازگو می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «بانوی رِند» نوشته بیژن شکرریز، مصاحبه‌هایی با پری صابری، کارگردان پیشکسوت و پیشگام تئاتر است که به دست نشر ثالث به چاپ رسید.

در مقدمه این کتاب آمده است: «از کودکی در تربیت خانوادگی پری صابری، فرهنگ و به خصوص فرهنگ ایرانی، جایگاهی ویژه داشت. فرهنگ ایرانی او را با ریشه‌های کشورش آشنا کرد که توانست در آن خاک ببالد، بزرگ شود و بتواند با زبان مادری از آثار بزرگانی چون حافظ، سعدی، مولوی، عطار و فردوسی بهره‌مند شود و از دهۀ چهل تا 1397 در داخل و خارج کشور در اشاعۀ آن به بهترین شکل بکوشد. در این گفت‌وگو جزئیاتی از زندگی شخصی، اجتماعی، فرهنگی و هنری پری صابری مطرح می‌شود که به خوبی صیقل خوردن این الماس درخشان را در طول دهه‌ها نشان می‌دهد و در میان آن می‌توان جنبه‌هایی ناگفته و پنهان مانده از تاریخ فرهنگ و ادب و هنر ایران را یافت.»

پری صابری، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر، متولد اول فروردین ۱۳۱۱ کرمان است.

این هنرمند پس از پایان تحصیل دوره متوسطه برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و پس از بازگشت به وطن گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد.

صابری در طی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ به عنوان مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران موفق به تاسیس تالار مولوی شد.

او نشان ابن سینا را از یونسکو و لژیون دونور را از فرانسه در سال ۲۰۰۴ دریافت کرده است.

نمایش‌های «من به باغ عرفان»، «هفت شهر عشق»، «بیژن و منیژه»، «لیلی و مجنون»، «هفت خان رستم»، «شمس پرنده» و «باغ دلگشا» از جمله آثاری است که این هنرمند تاکنون روی صحنه برده است.

نمایش «کوروش» به عنوان آخرین فعالیت صابری در سال ۱۳۹۷ به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری در تالار وحدت اجرا شد.

پری صابری از معدود کارگردانانی است که آثار هنری‌اش معرف و نشان شیفتگی او به داستان‌های شاهنامه، ادبیات عرفانی و تاریخ ایرانی است.  

کتاب «بانوی رِند» در 159 صفحه با قطع رقعی از نشر ثالث چاپ و منتشر شده است.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار مجموعه­ مونودراما خبر داد که دفاتر اول و دوم مونودراما از انتشارات نظام‌الملک، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

|

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

نظرات کاربران