در حال بارگذاری ...
در اولین ماه از بهار 1402 رقم خورد

اجرای 10 نمایش کودک و نوجوان در تهران

نمایش‌های «مانتکو در سرزمین پادشاهی»، «دونه برف آرزو»، «میمون‌ها»،«من یک عروسکم»، «دنیای خیال انگیز من»، «شاهزاده‌ شامپیا»، «کدو قلقله زن»، «چمدان شگفت انگیز»، «کوزه عسل» و «خرمشیر» آثاری هستند که در فروردین ۱۴۰۲ میزبان کودکان و نوجوانان در پایتخت خواهند بود.

به گزارش ایران تئاتر، همزمان با جوانه زدن و شکوفایی فصل و سال جدید در ایران، تئاتر ایران نیز در این شکوفایی همراه طبیعت خواهد بود. در حال حاضر 10 اثر نمایشی کودک و نوجوان در شش سالن نمایشی شهر تهران میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به این حوزه تخصصی تئاتر است.

در ادامه این گزارش مروری بر اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان در بهار 1402 را داریم:

تالار هنر

نمایش «مانتکو در سرزمین پادشاهی»، به نویسندگی نلی‌مک کاسلین و کارگردانی مهدی خجستگی، از 7 فروردین 1402 ساعت 17:30 در تالار هنر روی صحنه رفت. علیرضا نامدار، علی‌اصغر تقی‌پور، سمانه دلیر، فاطمه فرکی، سونیا جباری، هانیه زارعی و زینب رنجبری، بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان «مانتکو در سرزمین پادشاهی» که سیدحسین فدایی‌حسین ترجمه کرده، آمده است: «این نمایش، داستان دلقکی را روایت می‌کند که سالیان سال در قصر پادشاه خدمت و آن‌ها را سرگرم می‌کند اما در شب تولدش...»

نمایش «دونه برف آرزو» به نویسندگی و کارگردانی ماندانا عبقری، از 14 فروردین 1402 ساعت 19 در تالار هنر اجرا می‌شود. ماندانا عبقری، دیارباغی، شادی صیادی‌نیا، نرگس مروتی، محمدرضا لطفی، لیلا احمدی، فاطمه خراسانی و فاطمه سیفی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خانواده آرایلی، دختر مهربانی که دوست منجوق (کلاغ زاغی باهوش) و سردک (آدم برفی بازیگوش) است، منتظر تولد نوزادی هستند، یک برادر کوچولو... اما آرایلی نگران این است که با تولد نوزاد دیگر مورد توجه خانواده نباشد، پس آرزو می‌کند که نی نی به دنیا نیاید... آرزویش برآورده می‌شود اما همه چیز در خانه به‌هم می‌ریزد. آرایلی با کمک منجوق و سردک، دونه برف آرزو را پیدا می‌کند و به دنیای قبل از تولد می‌رود تا نی نی را با خودش به خانه بیاورد.»

فرهنگسرای فردوس

نمایش «میمون‌ها» نوشته محمدحسین داداش‌نیا و کارگردانی مریم اسکندری از 15 فروردین 1402 ساعت 18:30 با بازی زهرا غلامی، مریم اسکندری، پروا نریمانی، ارمغان احمدی، سمیه انصاری و نوشین سرکوبی اجرا می‌شود.

نی مو قصد دارد به مومو و می مو ثابت کند که دیگر نی نی نیست و می‌تواند همراه آن‌ها برای چیدن موز برود. در آخر نی نی مو موفق می‌شود که به می مو و مومو کمک کند تا از دست بوبوکه سارق رها شوند و اورا به سزای اعمالش برسانند.»

نمایش «من یک عروسکم» به نویسندگی مرضیه شریفی و کارگردانی فرشید عسگری از 15 فروردین 1402 ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس روی صحنه می‌رود. نوشین سرکوبی، فرشید عسگری بهنوش مرادی و هانیه عباسی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: دختر بچه‌ای عروسک خود را جا می‌گذارد و عروسک توسط سربازهای زباله‌ای برداشته می‌شود.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«دنیای خیال انگیز من» نوشته و کار بهناز مهدی‌خواه از ۶ بهمن تا 18 فروردین 1402 ساعت ۱۷ در این کانون روی صحنه است. بازیگر این نمایش بهناز مهدی‌خواه است.

داستان نمایش درباره هنرمندی است که تعریف می‌کند وقتی بچه بود دنیای سیاه و سفیدی داشت اما یک اتفاق عجیب و جالب باعث شد دنیایش رنگارنگ شود و...

نمایش «شاهزاده‌ شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کار احسان مجیدی از ۱۳ بهمن تا 18 فروردین 1402 ساعت ۱۸ در این مجموعه روی صحنه است. مریم قلهکی، احمد خیرآبادی، ندا حاج‌بابایی، پریسا مشکانی، نرگس نجفیان، نسیم خسروشاهی، مهدیار سرلک و علی فروتن بازیگران آن هستند.

این نمایش به بخش کوتاهی از زندگی دخترکی ۱۰ ساله می‌پردازد که روزی در اخبار متوجه می‌شود نشانه‌های ظاهری‌اش با نشانه‌های ظاهری دختر گم شده پادشاه کشور شامپیا یکی است. بنابراین خانواده خود را مجبور می‌کند تا او را برای انجام آزمایش‌های مختلف به کلینیک برده تا ثابت شود که او همان شاهزاده گم شده است. در این میان با اتفاقات جالب و خنده‌داری روبه‌رو می‌شود.»

فرهنگسرای خانواده 

نمایش شاد و موزیکال «کدو قلقله زن»، ویژه کودکان به نویسندگی جواد ذوالفقاری و شادی‌ پورمهری و کارگردانی سحر‌ پورفرج از چهارشنبه 9 فروردین 1402، در سالن نمایش فرهنگسرای خانواده روی صحنه است. مجتبی خمسه، محسن باور، محمد صالحی، سعید شاملو و سحر پورفرج در این نمایش نقش آفرینی می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش که هر روز ساعت 17 اجرا می شود، آمده است: «پیرزنی قصد رفتن به خانه دخترش را دارد و در راه با حیوانات زیادی برخورد می‌کند و اتفاق‌هایی که طی این قصه رخ می‌دهد، بسیار دیدنی است.»

خانه نمایش دا

نمایش‌های «چمدان شگفت انگیز» و «کوزه عسل» از تاریخ 8 لغایت 16 فروردین 1402 در خانه نمایش دا روی صحنه خواهد بود.

این دو نمایش که نوشته و کارگردانی آن بر عهده سینا نورایی است، در ساعت‌های 16 و 18، به شیوه تلفیقی، نمایش عروسکی، ماسک و بازیگر و به صورت موزیکال تهیه شده و اجرا خواهد شد.

بازیگران این دو نمایش عبارت‌اند از؛ «کوزه عسل»: آرش سروری، مریم بهشتی، فاطمه بهشتی، پرنیان خسروی مهر، ملودی حمد گذار و سینا نورایی و نمایش «چمدان شگفت انگیز»: سینا نورایی، مریم بهشتی و ملودی حمد گذار، موسیقی این دو نمایش بر عهده مهبد اسماعیلی و سینا نورایی خواهد بود.

تئاتر المپیک

نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی مجتبی خمسه از 8 فروردین 1402 ساعت 17 در سالن تئاتر المپیک روی صحنه است. در نمایش «خرمشیر» مجتبی خمسه، سحر پورفرج، زهرا میرشجاعان، محسن بان‌ور و محمد صالحی به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش که روایت جذاب و شاد از مجموعه داستان‌های «کلیله و دمنه» است، داستان الاغی است که به تازگی از دست صاحبش رها شده و در حالی که در جنگل به خوشگذرانی می‌پردازد با شیری روبه‌رو می‌شود که تا به حال حیوانی همچون الاغ را ندیده است.

گزارش از علی کیهانی




مطالب مرتبط

حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند
حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند

حسن دادشکر که در دوره اخیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عضو هیئت انتخاب بخش نوجوان بوده، تاکید کرد که وظیفه تئاتر کودک صرفا شاد کردن بچه‌ها نیست بلکه باید در قبال شادی، چیزی نیز به مخاطبان خود آموزش بدهد.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

نظرات کاربران