در حال بارگذاری ...
بازیگر و کارگردان کهنه‌کار تئاتر مطرح کرد

هوشنگ توکلی: سیروس گرجستانی و خسرو شکیبایی بازیگرانی تکرارنشدنی هستند

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به آماده بودن نمایش «گاردن پارتی» برای اجرا پس از عید فطر با یادی از هنرمندان سیروس گرجستانی، پرویز پور حسینی و خسرو شکیبایی از تکرارنشدنی بودن آن‌ها در عرصه سخن گفت.

به گزارش ایران تئاتر، هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان نمایش فعالیت خود را در سال 1346 به عنوان بازیگر آغاز کرد. او در سال 1358 به کارگردانی نمایش «دونده» به نویسندگی محسن یلفانی در تئاتر شهر پرداخت و همچنین با بازی در آثار تلویزیونی چون «میرزا کوچک خان جنگلی»، «روزگار قریب»، «پدر» و «زیر تیغ» و فیلم‌های سینمایی «درساژ»، «زیر سقف دودی»، «قفس طلایی»، «دلخون» و «ابلیس» به فعالیت هنری‌اش ادامه داد.

پاییز 1400 بود که زمزمه‌هایی از اجرای نمایش «گاردن پارتی» به نویسندگی و کارگردانی این هنرمند با حضور بازیگران پیشکسوت سینما و تئاتر بر سر زبان‌ها افتاد. نمایشی که قرار بود پس از سال‌ها دوری توکلی از تئاتر روی صحنه تالار وحدت اجرا شود اما با درگذشت برخی بازیگران کار سرنوشت اجرای آن در ابهام فروماند.

هوشنگ توکلی درباره این نمایش می‌گوید: «نمایش «گاردن پارتی» مروری است بر خاطرات دوران کودکی، نوجوانی تا زمان حال من که برای نگارش آن پنج سال وقت صرف کرده‌ام.»

او ادامه می‌دهد: «این نمایش روایتگر اولین رویارویی من در سال‌های نوجوانی با گاردن پارتی است که در پارک شهرداری یا همان چهارراه ولیعصر فعلی برگزار می‌شد. رویارویی که به واسطه همراهی پدرم رقم خورد و تاثیر زیادی در ادامه روند زندگی‌ام گذاشت.»

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه «گاردن پارتی» نمایشی بیگ‌پروداکشن است، می‌افزاید: «تمرین‌های این اثر نمایشی حدود یک سال به صورت مستمر ادامه داشت تا اینکه به دلایل مختلفی همچون درگذشت علیرضا غفاری بازیگر نقش اصلی کار برای مدتی متوقف شد.»

او می‌گوید: «متاسفانه در روند آماده‌سازی نمایش دو بازیگر عزیز دیگر زنده‌یادان پرویز پورحسینی و سیروس گرجستانی را نیز از دست دادیم؛ اما پس از مدتی با جایگزین شدن بازیگران سعی کردیم برای حفظ آمادگی گروه در زمان‌های پراکنده به تمرین‌های‌مان ادامه دهیم.»

کارگردان نمایش «گاردن پارتی» توضیح می‌دهد: «در حال حاضر نمایش به طور کامل برای اجرا آماده است و تنها منتظر فراهم شدن شرایط برای روی صحنه رفتن هستیم که امیدوارم این شرایط پس از عید فطر با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران تالار وحدت فراهم شود.»

سیروس گرجستانی و خسرو شکیبایی بازیگرانی تکرارنشدنی‌اند

توکلی با یادی از زنده‌یاد سیروس گرجستانی می‌گوید: «گرجستانی جزو بازیگران با استعداد حاضر در مجموعه تئاترهای لاله‌زار و گروه‌های اداره تئاتر قدیم بود که متاسفانه سال‌ها هیچ فرصت مناسبی برای دیده شدن استعدادهایش فراهم نشده بود.»

او می‌افزاید: «از بزرگ‌ترین شانس‌های حرفه‌ای من دعوت از سیروس گرجستانی برای بازی در سریال «مدرس» بود. او در این اثر خوش درخشید و استعدادهایش را در بازیگری به نمایش گذاشت تا حدی که می‌توان گفت حضور او در «مدرس» باعث شناخته و دیده شدن توانایی‌های ذاتی‌اش شد و پس از  آن با استقبال چشمگیر کارگردانان برای حضور در آثار تصویری روبه‌رو شد.»

کارگردان نمایش «گاردن پارتی» ادامه می‌دهد: «زنده‌یاد سیروس گرجستانی مانند زنده‌یاد خسرو شکیبایی بازیگری توانا و بااستعداد بود. این دو از جمله بازیگرانی بودند که تا مدت‌ها موقعیت مناسبی برای ارائه توانمندی‌های‌شان فراهم نشد اما زمانی که فرصت در اختیارشان قرار گرفت، نشان دادند؛ بازیگرانی تکرارناشدنی هستند.»

                                                                                  

فریده سپاه‌منصور؛ جوهر خالص تئاتر دوران است

هوشنگ توکلی در ادامه با اشاره به پانزدهم فروردین ماه و زادروز فریده سپاه‌منصور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خود درباره آشنایی‌اش با این هنرمند می‌گوید: «من سال 1349 با فریده سپاه‌منصور زمانی که به عنوان بازیگر روی صحنه تئاتر بود، آشنا شدم. در آن سال‌ها قرار بود نمایش «آنتیگون» را اجرا کنم و به همین دلیل از او برای همکاری دعوت کردم. نمایش «آنتیگون» هیچ‌وقت به اجرا نرسید اما نتیجه این آشنایی، تمرین و کار به آشنایی عاطفی بیشتر بین ما منجر شد و پس از مدتی با درخواست ازدواج من موافقت کرد.»

او ادامه می‌دهد: «فریده سپاه‌منصور به عقیده همه کسانی که اهل هنر هستند، بازیگر بزرگی است که توانایی‌های زیادی دارد. او از کودکی به این حرفه عشق ورزیده است و با بازی در آثار متفاوت محبوبیت خوبی بین مردم و اهالی هنر دارد.»

این هنرمند می‌افزاید: «داشتن محبوبیت نیازمند ویژگی‌های نهفته‌ای است که خوشبختانه خانم سپاه منصور از این ویژگی‌ها برخوردار است و این ربطی به تعریف یا هم‌نشینی من با او ندارد.»

توکلی توضیح می‌دهد: «سپاه‌منصور بازیگری با ذات خلاق است که این ذات را با تحمل سختی‌ها و پذیرش حضور در آثار ارزشمند حفظ کرده است. او سعی کرده تا در محدوده‌ای شناخته شده که به بازیگری‌اش آسیبی نرساند، وارد شود. سپاه‌منصور به انسانیت و شرافت مقید است و همراهی با او برای من باعث افتخار است. او جوهر خالص تئاتر دوران است.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران
استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران

22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز یکشنبه هشتم بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در میان استقبال خوب مخاطبان در تالارهای نمایش اجرا شدند. 

|

در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم سلیمانی 
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم سلیمانی 

احمد سلیمانی، کارگردان «تروما» با بیان اینکه جای خالی بخش هویت ملی در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور حس می‌شد، گفت برای ما پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی یک ضرورت بود.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

نظرات کاربران