در گفتوگو با آهنگساز باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون مطرح شد
سعید ذهنی: شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر خواهیم بود

سعید ذهنی

سعید ذهنی
سعید ذهنی، آهنگساز باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت طی جلساتی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران سالنها داشتهایم، توافقاتی کردهایم که در آینده هرماه شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر باشیم.
به گزارش ایران تئاتر، سعید ذهنی، آهنگساز باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون و رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر، مدرس دانشگاه و فارغالتحصیل کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا است.
«دایره گچی قفقازی»، «شمس»، «خورشید کاروان»، «مجلس سیاوش خوانی»، «ضیافت شیطان»، «پنجره فولاد»، «لیلی و مجنون»، «تاجمحل»، «پنجرهها»، «زکریای رازی»، «رستاخیز عشق» و «بیژن و منیژه» و... نمایشهایی هستند که سعید ذهنی موسیقی آنها را ساخته است.
همچنین موسیقی سریالهای «تاریکی شب»، «روشنایی روز»، «فوق سری»، «نون و ریحون»، «مسافران»، «دست راست من»، «زمین آسمانی»، «فسیل زنده»، «عشق را خط نزن»، «شنهای کف رودخانه»، «کت جادویی» و «روزی عقابی» و... از ساختههای این هنرمند به شمار میآید.
با سعید ذهنی به گفتوگو نشستیم و جویای احوال این روزهای موسیقی تئاتر شدیم که در ادامه آن را میخوانید:
این آهنگساز عرصه تئاتر در پاسخ به این پرسش که حالوروز موسیقی تئاتر این روزها چگونه است، به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «زمانی که بخواهیم به این پرسش جواب بدهیم باید ببینیم حالوروز تئاتر کشور چگونه است. در دورهای بیماری کرونا در کشور بهصورت گسترده انتشار یافته بود. بعدازآن نیز شاهد اتفاقاتی در کشور بودیم که بسیار باعث رنجیدن خاطر همگان شد؛ که همه این موارد منجر به تعطیلی و ایست تئاتر شد.»
او ادامه داد: «الآن نمیتوانم بگویم شرایط خوبی است، اما دوباره فعالیتها از سر گرفته شده و بعضی چهرههای تئاتری دوباره به خانه اولشان بازگشته اند؛ اما اگر سیاستگذاران فرهنگی اجازه دهند که هنرمندان در چارچوب فضای ذهنی خود گام بردارند و جلو بروند، اتفاقات خیلی بهتری در تئاتر ایران رخ میدهد؛ اما اگر محدودیتها زیاد شود، واقعاً بهسختی میشود کار کرد.»
ذهنی افزود: «بحثهایی هست که میگویند کار نکنید یا کار بکنید؛ شغل ما تئاتر است، با وجود هر اتفاق و هرگونه رخداد در همه جوامع مردم به کارشان ادامه میدهند.»
سعید ذهنی در ادامه این گفتوگو درباره موسیقی تئاتر و وضعیتش اینگونه گفت: «باید منتظر باشیم تا تئاترها جانی دوباره بگیرند و گشایشی در سیاستگذاری تئاتر انجام شود تا هنرمندان ترغیب به کار کردن شوند تا موسیقی تئاتر هم حالوروزش بهتر شود.»
این آهنگساز در ادامه افزود: «هم خانه تئاتر و هم انجمن صنفی موسیقی تئاتر همواره پیگیر وضعیت و حامی هنرمندان موسیقی بوده و هستند. طی جلساتی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران سالنها داشتهایم، توافقاتی کردهایم که هر ماه شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر باشیم تا بازار کار برای نوازندگان، خوانندگان و هنرمندان موسیقی تئاتر باشد؛ این کار باعث میشود مخاطب تئاتر با موسیقی تئاتر بیشتر آشنا شود و موسیقیهای نمایشهای فاخر که ساخته شده دوباره اجرا شود و یادآور روزهای خوب تئاتر برای همگان شود.»
ذهنی همچنین گفت: «ما توافقاتی هم با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرکل دفتر موسیقی نیز داشتیم تا از موسیقی تئاتر هم حمایت شود. همه این کارها در حال پیگیری بود که شاهد اتفاقاتی در جامعه شدیم که باعث توقف این کار نیز شد.»
این هنرمند ادامه داد: «در انجمن موسیقی تئاتر همراه با همکارانمان، اعضای فعال و اکتیو را شناسایی کردیم و پروندههای کاغذی را تبدیل به پروندههای الکترونیک کردیم. همچنین کارتهای جدیدی برای اعضا صادر شد که دارای هولوگرام مخصوص هر فرد است و با اسکن کردن آن رزومه و مشخصات هنرمند قابل دسترسی و مشاهده است، همچنین در حال پیگیری هنرکارت و مسائل صندوق اعتباری هنرمندان هستیم.»
سعید ذهنی از آرزویش در سال 1402 گفت: «آرزویم این است که آزادی، آسایش و آرامش برای اهالی تئاتر و مردم شریف ایران تحقق پیدا کند.»
او افزود: «اینطور بگویم بهتر است، آیا در سال 1402 هنرمندان موسیقی همراه با سازهایشان میتوانند حضور پیدا کنند و نمایش داده شوند؟ چه اشکالی دارد که پیشکسوت موسیقی ما با سازش در تلویزیون حضور پیدا کند؛ امیدوارم گشایش و دید باز نسبت به هنرمندان بیشتر شود.»
در پایان این گفتوگو سعید ذهنی خاطرهای از کار کردن با حمید سمندریان کارگردان و استاد تئاتر گفت: «همکاری با استاد مرحوم حمید سمندریان بسیار برایم شیرین بود، چون ایشان فقط یکبار موسیقی تئاتر را برای نمایششان ساختند و در اجراهای دیگرشان از موسیقیهای آماده استفاده کردند. مرحوم سمندریان برای یک صحنه از نمایش «دایره گچی قفقازی» بیش از ۵۲ بار یک قطعه را گوش داد تا به نتیجه مطلوب خود برسد که این همکاری زیباترین خاطره را برای من رقم زده است.»
گفتوگو از علی کیهانی