در حال بارگذاری ...

پردیس تئاتر شهرزاد چرا تعطیل شد؟

قاسم جعفری، مالک پردیس شهرزاد در حالی عملکرد شورای نظارت را دلیلی برای تعطیلی این پردیس عنوان می‌کند که بررسی‌ها، نشان از دلایل دیگری برای این تعطیلی دارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، اواخر اسفندماه سال گذشته، قاسم جعفری، مالک پردیس تئاتر شهرزاد در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بازبینی‌ها و ممیزی‌های شورای نظارت گلایه کرده و عنوان داشت که در صورت تداوم این روند، پردیس شهرزاد به‌عنوان نخستین و تنها پردیس خصوصی تئاتر کشور رو به تعطیلی می‌رود.

این نامه البته در هیاهوی روزهای پایانی سال، چندان دیده نمی‌شود اما دوستداران هنر اصیل تئاتر، در کمال تعجب متوجه می‌شوند که این پردیس، از فروردین‌ماه فعالیتی نداشته است.

پردیس شهرزاد، در بیش از پنج سالی که از فعالیت آن می‌گذرد، نقش فراوانی در پویایی این هنر و شناسایی استعدادهای فراوان داشته است. طبیعتا وقتی حمایت چندانی از تئاتر صورت نمی‌گیرد، این وضعیت برای مراکز خصوصی تئاتر، شدیدتر بوده و سختی کار برای این بخش بیشتر می‌شود.

با این وجود اما آمارها، نشان از وضعیت مطلوب فعالیت در این پردیس تئاتری دارد. بررسی‌های انجام شده، حاکی از این‌ است که این پردیس حداقل برای سال ۱۴۰۱، وضعیتی بسیار مطلوب‌تر از دیگر کانون‌های تئاتر کشور داشته است. بر پایه اطلاعاتی که به دست آمده است، در سال ۱۴۰۱، برای ۴۳ اجرا، پروانه نمایش صادر شد. همچنین در طول سال گذشته، به ۱۴۷ مورد درخواست برای نمایشنامه‌خوانی ترتیب اثر داده شده که برای ۱۳۸ عنوان آن مجوز صادر شده است.

این روند برای سال جدید نیز امیدبخش بوده است به‌طوری‌که تعداد درخواست برای صدور مجوز، ۱۶ عنوان شامل ۱۴ متن جدید و ۲ نمایش تمدیدی بوده است.

در حوزه نمایشنامه‌خوانی نیز تعداد ۴ تقاضا برای سال جدید به ثبت رسیده است که هر ۴ تقاضا، با موافقت همراه بوده و مجوز آن‌ها صادر شده است.

در چنین شرایطی که آمارها، همگی رونق اجراها در این پردیس مدرن را نشان می‌دهند، جای تعجب بسیاری است که چهره شناخته‌شده و باتجربه‌ای چون قاسم جعفری بخواهد اقدام به انتشار آن نامه کند و در آن، دلیل تعطیلی احتمالی این پردیس را عملکرد شورای نظارت عنوان کند. هر دلسوز تئاتری به خوبی می‌داند که در تمامی شب‌های سال، وضعیت هر کانون تئاتری هم که خوب نباشد، پنج سالن پردیس شهرزاد با حجم بالایی از مخاطب، اجرای برنامه دارد و این پردیس توانسته به رقیبی قدرتمند برای مراکز دولتی تئاتر کشور تبدیل شود.

تعطیلی این پردیس در بهار امسال هم به نظر می‌رسد به دلیل تعمیرات و البته مسافرت خارجی مدیر آن بوده است.  بنابراین اهالی تئاتر و دوست‌داران این هنر اصیل منتظر هستند تا با اتمام تعمیرات و بازگشت مدیر شهرزاد از مسافرت، درهای این پردیس به روی علاقه‌مندان به هنر نمایش گشوده شود تا آمارهای به‌مراتب بهتری از اجراهای صحنه‌ای این پردیس، برای سال جاری به ثبت برسد.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران