گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «دیاشا»
کوروش بهادری: تئاتر ما به تاریخ باستان توجه نمیکند

کوروش بهادری، نویسنده و کارگردان نمایش «دیاشا» میگوید تاریخ شناسنامه هر کشور است ولی متاسفانه توجه به ادبیات کهن و تاریخ باستان در پرداختهای نمایشی ما بسیار کم، محدود و رو به فراموشی است.
به گزارش ایران تئاتر، کوروش بهادری از اوایل دهه ۹۰ فعالیت خود را با نویسندگی و کارگردانی نمایش «کوروش کبیر» آغاز کرد. «مرد سینما»، «در بسته» و «ایرانیان» از دیگر نمایشهایی است که بهادری آنها را روی صحنه برده است.
او هم اکنون با کارگردانی نمایش «دیاشا» که برگرفته از زندگی اصحاب کهف و داستان الهه عشق ایشتار است، در تماشاخانه ارغوان میزبان مخاطبان است.
سه سال زمان برای نوشتن نمایشنامه
این کارگردان درباره نمایش «دیاشا» میگوید: «این نمایش به داستان زندگی پادشاهی میپردازد که اطرافیانش از خونخواری و ظلم او به ستوه میآیند و برای ترویج یکتاپرستی و مخالفت با او قیام میکنند.»
او ادامه میدهد: «این داستان نگاهی به وقایع زندگی اصحاب کهف دارد اما کاملا براساس تخیل و ذهنیات خودم به رشته تحریر درآمده است.»
این هنرمند میافزاید: «از آنجا که من به تاریخ علاقه زیادی دارم اکثر آثارم نیز از دل تاریخ و با زبان گذشتگان روایت میشود و به دلیل تحقیق و بررسیهایی که انجام میدهم، نوشتن نمایشنامههای آنها زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد. به طور مثال نگارش نمایشنامه «دیاشا» نیز به دلیل تاریخی بودن و دیالوگهای سنگین سه سال زمان برد.»
بهادری میگوید: «متاسفانه توجه به ادبیات کهن و تاریخ گذشته در پرداختهای نمایشی بسیار کم، محدود و رو به فراموشی است. اکثر آثار روی صحنه از نمایشهای غربی اقتباس شده و با فرهنگ آنها مطابقت دارند یا بیشتر به نمایشهای رئال و امروزی توجه میکنند و هنرمندان معدودی هستند که تاکنون به تاریخ، فرهنگ و افسانههای ایران باستان پرداخته باشند.»
ارتباط خوب تماشاگران با نمایشهای تاریخی
او با بیان اینکه مخاطبان با آثار تاریخی ارتباط خوبی برقرار میکنند، توضیح میدهد: «زمانی که من نمایش «ایرانیان» و «کوروش» را برای اجرا آماده میکردم، بعضی از دوستان معتقد بودند این نمایشها متون سنگینی دارند و تماشاگران ارتباط چندانی با آنها برقرار نخواهند کرد ولی اجرای این آثار و استقبال مخاطبان نشان داد که آنها نیز به ادبیات و تاریخ کهن علاقهمند هستند.»
کارگردان نمایش «دیاشا» میافزاید: «مخاطبان تئاتر بسیار فهیم هستند. آنها درک بالایی دارند و خوشبختانه تاکنون مشکلی بابت درک دیالوگها و مفهوم آثار از نظر بیان تاریخی و محتوای آنها برایشان ایجاد نشده است، بلکه گاهی با تماشای نمایش مواردی را مورد نظر قرار دادهاند که برای خود من مغفول مانده است.»
طراحی صحنه شرقی
این هنرمند درباره تلاش برای نزدیک شدن به حال و هوای باستانی و تاریخی در طراحی لباس توضیح میدهد: «دوست داشتم در طراحی لباس به پوشش و لباس انسانهای نخستین نزدیک شوم ولی به دلیل مشکلات احتمالی که برای مجوز اجرا وجود داشت؛ از این بحث صرف نظر کردم. البته تاحدودی به آنچه ایده اولیهام برای طراحی لباسها بوده است، پرداختهام.»
او توضیح ادامه میدهد: «در طراحی صحنه نیز به تئاتر شرق و استفاده ناچیز از اکسسوار و صحنه بسنده کردم. صحنه خالی است چراکه با حرکت بازیگران و گروه فرم موقعیت و صحنههای مختلف برای مخاطبان تصویرسازی میشود و سعی کردم بیشتر بازی، داستان و کیفیت کار مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد.»
تاریخ هر کشور، شناسنامه مردم آن است
بهادری در پایان میگوید: «همینکه ما به طور زنده و روی صحنه تئاتر به تاریخ کهن و افسانههای قدیمی می پردازیم، باعث توجه مخاطبان به گذشته و فرهنگ خود میشود و شاید کمکی باشد برای مطالعه بیشتر در این زمینه. تاریخ هر کشور شناسنامه آن است، مردم باید از گذشته خود بدانند. خوشبختانه بخش بزرگی از علاقه من برای ادامه کارهایی با رویکرد تاریخی اشتیاق مخاطبان به این موضوعات و استقبالشان از آنها بوده است و امیدوارم باز هم بتوانم در این عرصه دست به تجربیات بیشتری بزنم.»
نمایش «دیاشا» به نویسندگی و کارگردانی کوروش بهادری و تهیهکنندگی محمدرضا معتمدآریا تا بیست و پنجم اردیبهشت ساعت 21 در تماشاخانه ارغوان روی صحنه است.
مریم محمدوند، فرزان برومند، حمیدرضا محمدحسینی، علی اصغری، سهیل قسیمی، فرهان عزیزی، احمد خان محمدزاده، فران جوادی، مجتبی ترکمان، پرنیا عسکری، اصغر نجف پور، عسل حمیدیان، مصطفی امانی گرمی، ریحانه تقوی، یگانه تقوی، فردین سالاروند، حامد سام خانیانی، فاطمه مطیعی، شهلا حسینقلی زاده، امیرحسین احمدی، علی زنورزاده، امیرعلی نوروزی و امیرحسین قاجاردامغانی بازیگران این نمایش هستند.
گفتوگو: نگار امیری