در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی

حسن رونده: شیوه‌نامه جشنواره‌های تئاتر استانی امسال محصول خرد جمعی است

حسن رونده مدیر هماهنگی استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت پیش از نوشتن شیوه‌نامه جدید، با رویکرد ارزیابی کیفی، برگزاری جشنواره‌های ۱۴۰۱ آسیب‌شناسی شد و شیوه‌نامه سال جدید را با همفکری و نظر کارشناسی کارشناسان اداره کل هنرهای نمایشی و کارشناسان ادارات کل وزارت ارشاد در استان‌ها مبتنی بر خرد جمعی و اجماع نظر تنظیم و تلاش کردیم تا خطای کمتری داشته باشیم.

به گزارش ایران تئاتر، حسن رونده مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی از ابلاغ شیوه‌نامه‌های اجرایی جشنواره‌های استانی خبر داد و گفت: «ما فعالیت‌های ستادی برای برگزاری جشنواره‌های استانی سال 1402 را بلافاصله بعد از اتمام جشنواره فجر در بهمن  140 آغاز کردیم.»

او افزود: «پیش از نوشتن شیوه‌نامه جدید، با رویکرد ارزیابی کیفی، برگزاری جشنواره‌های 1401 را آسیب‌شناسی کردیم. نشست‌هایی را با مدیران برگزار کردیم تا نواقص و نقاط قوت برگزاری این رویداد را بررسی کنیم و همچنین مدیران کل ارشاد استان‌ها، معاونان و کارشناسان تئاتر استان‌ها در جریان نحوه برگزاری، تاریخ برگزاری و شرایط موجود قرار گرفتند.»

رونده ادامه داد: «شیوه‌نامه امسال با همفکری و نظر کارشناسی و کارشناسان اداره کل هنرهای نمایشی و کارشناسان ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد در استان‌ها تنظیم شد و با خرد جمعی و اجماع نظر تلاش کردیم تا خطای کمتری داشته باشیم.»

شیوه‌نامه امسال با همفکری و نظر کارشناسی و کارشناسان اداره کل هنرهای نمایشی و کارشناسان ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد در استان‌ها تنظیم شد و با خرد جمعی و اجماع نظر تلاش کردیم تا خطای کم‌تری داشته باشیم

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در مورد برگزاری جشنواره‌های استانی در سال گذشته هم گفت: «با وجود تمام مشکلات موجود، همه استان‌ها توانستند جشنواره‌های‌شان را برگزار کنند و هیچ استانی به لحاظ برنامه‌ریزی عقب نماند. برخی درخواست تغییرات زمان برگزاری داشتند، اما درنهایت 34 جشنواره استانی به بهترین شکل برگزار شد.»

او افزود: «جشنواره مناطق سال گذشته پس از 7 سال وقفه، به میزبانی 4 استان برگزار شد و در نظر داریم امسال 5 یا 6 استان میزبان جشنواره مناطق باشند، به این دلیل که بتوانیم تعداد گروه‌های میهمان را کم‌تر کنیم و ترافیک جدول اجرا نداشته باشیم چون ظرفیت هر استان متفاوت است و سالن‌های اجرا هم محدود هستند. از سویی امکان اسکان و پذیرایی بهتری نیز برای استان میزبان فراهم شود.»

حسن رونده درباره زمان برگزاری جشنواره‌ها گفت: «امسال جشنواره‌های استانی از 27 شهریور تا 20 آبان برگزار می‌شود. جشنواره مناطق نیز از اواخر آبان تا پایان آذرماه در تمامی استان‌های میزبان برگزار می‌شود و دی‌ماه زمانی است تا گروه‌های برگزیده فرصت تنفس و آسیب‌شناسی و تمرین و ساخت دکور و... داشته باشند که بتوانند با آمادگی کامل وارد جشنواره بین‌المللی فجر شوند.»

او همچنین با بیان اینکه مبالغ ورودی گروه‌ها در جشنواره‌های استانی 1402 بیش‌تر خواهد شد، ادامه داد: «با توجه به هزینه‌های بالای تولید، امسال میزان حمایت اداره کل هنرهای نمایشی بیشتر می‌شود. سال گذشته 25 تا 37 میلیون تومان به‌عنوان حمایت برای برگزاری جشنواره‌های استانی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی که متولی برگزاری این رویداد است به هر استان پرداخت شد و امسال مبالغ پرداختی افزایش خواهند داشت.»

رونده توضیح داد: «ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها وظیفه دارند جشنواره‌های استانی را برگزار کنند و در سرجمع فصل 17 و فصل پنج‌‌شان این موضوع دیده شده است، هر استان علاوه بر حمایت مالی که از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت می‌کند، بین 250 تا 300 میلیون تومان هزینه تمام‌شده در سال گذشته برای برگزاری جشنواره‌های استانی داشته‌اند و استان‌ها با رعایت شیوه‌نامه می‌توانند از نهادها و سازمان‌های دیگر دولتی مانند شهرداری؛ استانداری، شورای شهر و بخش خصوصی که فعالیت هنری دارند، کمک بگیرند.»

او ادامه داد: «طبق شیوه‌نامه یکی از وظایف دبیر جشنواره، جذب منابع مالی است. بخشی از مبلغ را مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در اختیار می‌گذارند و بخشی دیگر را هم دبیر باید از منابع موجود در استان جذب کند و آورده مالی داشته باشد. اداره کل‌های ارشاد استان‌ها هم درجه‌بندی است و اعتبارات‌شان هم متفاوت است ولی خیلی از استان‌ها با توجه به بضاعت‌شان توانایی جذب اسپانسر خصوصی دارند.»

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی ویژگی متفاوت جشنواره‌های استانی امسال نسبت به سال گذشته را برگزاری این رویداد توسط انجمن‌های هنرهای نمایشی استان دانست و افزود: «بخش برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هماهنگی در اداره کل ارشاد انجام می‌شود اما اجرا توسط انجمن انجام می‌شود. ما این موضوع را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و بعدازاینکه شورای سیاست‌گذاری و بودجه مشخص و دبیرخانه تشکیل و احکام اعلام شد، باید اجرای جشنواره به عهده انجمن باشد.»

رونده گفت: «برنامه‌ریزی زمان‌بندی معرفی دبیر و تشکیل دبیرخانه به ادارات کل ارشاد استان‌ها سپرده‌ شده؛ وظایف و اختیارات شورای سیاست‌گذاری، تعداد نفرات، اختیارات مدیرکل و دبیر جشنواره همه به‌صورت دقیق در شیوه‌نامه تعریف شده و کاملاً راهبردی است.»

برنامه‌ریزی زمان‌بندی معرفی دبیر و تشکیل دبیرخانه به ادارات کل ارشاد استان‌ها سپرده‌ شده؛ وظایف و اختیارات شورای سیاست‌گذاری، تعداد نفرات، اختیارات مدیرکل و دبیر جشنواره همه به‌صورت دقیق در شیوه‌نامه تعریف شده و کاملاً راهبردی است

او افزود: «صفر تا صد برگزاری جشنواره‌های استانی با رعایت شیوه‌نامه به استان تفویض اختیار شده است و ما فقط یک داور ناظر اعزام می‌کنیم که اگر مشکل یا اعتراضی بود، بررسی شود.»

حسن رونده درباره تعداد آثاری که به جشنواره مناطق معرفی می‌شوند توضیح داد: «استان‌هایی که بین 5 تا 6 اثر در جشنواره‌شان داشته باشند یک نماینده انتخاب می‌کنند، اگر 6 تا 8 نمایش شرکت کنند 2 اثر و استان‌هایی که جشنواره‌شان را با 8 تا 14 اثر برگزار کنند می‌توانند سه اثر به جشنواره مناطق معرفی کنند.»

رونده افزود: «دو نفر از داوران هر جشنواره را خود مسئولان برگزاری در استان انتخاب می‌کنند و یک نفر به‌عنوان داور و ناظر جشنواره از سوی اداره کل هنرهای نمایشی اعزام خواهد شد. جلسات نقد و بررسی هم برگزار می‌شود و درصورتی‌که استان متقاضی حضور منتقد باشد، اداره کل هنرهای نمایشی منتقد از تهران اعزام خواهد کرد.»

او با اشاره به اهمیت آموزش در استان‌ها گفت: «تلاش داریم در سال جدید بحث آموزش را در استان‌ها گسترده‌تر دنبال کنیم؛ ازاین‌رو در حاشیه جشنواره‌های استانی در صورت مطالبه هر استان، کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت. همچنین با استان‌ها مکاتبه شده تا نیازهای آموزشی‌شان را با تعیین سطح اعلام کنند. ما نیازسنجی می‌کنیم و در حوزه‌های موردنیاز، به هر استان مدرس اعزام می‌کنیم.»

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و پوشش خبری مناسب این رویداد گفت: «از استان‌ها خواسته‌ایم پس از آغاز به کار شورای سیاست‌گذاری، ستاد خبری تشکیل بدهند تا با برنامه‌ریزی صحیح، اطلاع‌رسانی درست انجام شود؛ چراکه اگر بهترین اقدامات هم انجام شود و خبررسانی نشود به‌قدر کافی دیده نخواهد شد و ملاک ما برای برگزاری هر رویدادی در استان‌ها ثبت در درگاه تئاتر استانی است. شورای سیاست‌گذاری و دبیر باید از تمامی بضاعت استان برای پوشش خبری بهتر استفاده کنند.»




مطالب مرتبط

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

حسن رونده: جشنواره‌های استانی زمینه‌ساز تقویت اجراهای عمومی هستند
مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

حسن رونده: جشنواره‌های استانی زمینه‌ساز تقویت اجراهای عمومی هستند

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور بر این باور است که جشنواره‌های استانی، وام‌دار تولیداتی خواهد بود که گروه‌ها در طول فرایند یک ساله انجام داده‌اند و تقویت تولیدات اجرای عموم مسئله اصلی در فرایند برگزاری جشنواره تئاتر استانی است.

|

در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد
در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد

دست‌اندرکاران برگزاری بخش‌های صحنه‌ای و بین‌الملل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با برگزاری یک جلسه ویژه از آمادگی کامل شهر گرگان برای میزبانی از یک رویداد نمایشی فرا ملی خبر دادند.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

دبیر شورای هنر مطرح کرد

سند تئاتر به زودی مصوب و ابلاغ می‌شود
دبیر شورای هنر مطرح کرد

سند تئاتر به زودی مصوب و ابلاغ می‌شود

محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر شورای هنر می‌گوید در حال حاضر سند تئاتر در دستور کار است و به زودی مصوب و ابلاغ می‌شود و کلیات سند در جلسات پیشین شورای هنر مورد تصویب قرار گرفته است. در دل مباحثی که درباره سند تئاتر به میان می‌آمد، ایجاد بنیاد تئاتر ملی ایران هم تصویب شد.

|

نظرات کاربران