در حال بارگذاری ...
به همت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری

فراخوان جایزه نمایشنامه‌نویسی شیدای دهکردی به زودی منتشر خواهد شد

فراخوان جایزه منطقه‌ای نمایشنامه‌نویسی با عنوان «شیدای دهکردی»، به همت حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری، به‌زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری این استان، از تدوین جایزه منطقه‌ای نمایشنامه‌نویسی با عنوان شیدای دهکردی خبر داد که امسال برگزار خواهد شد.

امین بسیم در این‌باره گفت: «واحد نمایش حوزه هنری سه دوره جایزه نمایشنامه‌نویسی را به صورت استانی برگزار کرده است که دوره چهارم آن مزین به نام «میرزا عبّاس خان شیدا دهکردی» از هنرمندان و فعالان اجتماعی و سیاسی در دوران پهلوی اول و مشروطیت است که به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد.»

او افزود: «نام‌گذاری این جایزه با نام یک هنرمند اهل چهارمحال و بختیاری به منظور ارج نهادن به هنرمندان فرهیخته استان و همچنین معرفی چهره‌های شاخص آن انجام گرفته است.»

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان، هدف از برگزاری این رویداد را ارج نهادن به هنر نمایشنامه‌نویسی و با هدف تولید نمایشنامه و معرفی نمایشنامه‌نویسان خلاق و دست‌یابی به تولیدات نمایشی مطلوب و اثرگذار عنوان کرد.

بسیم یادآور شد: «دلاوری و سلحشوری مردمان چهارمحال و بختیاری در پهنه تاریخ، پرداختن به زندگی و شخصیت‌ها و شهدای دفاع مقدس، داستان‌ها و افسانه‌های کهن نمایشی و فولکلور زاگرس، معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر مردم زاگرس‌نشین، خانه، خانواده، نشاط اجتماعی، فرزندآوری، آسیب‎‌های اجتماعی، اقتباس از رمان‌ها، خاطرات و آثار تولیدی حوزه هنری و همچنین آثار سترگ و پُرحکمت ادبیات فارسی و جهان از جمله موضوعات ارائه شده در فراخوان جایزه نمایشنامه‌نویسی است.

فراخوان جایزه نمایشنامه‌نویسی «شیدای دهکردی» به‌زودی با حضور هنرمندان تئاتر استان رونمایی خواهد شد.

میرزاعبّاس‌خان شیدای دهکردی، در دوره قاجاریه (١٢٦١ خورشیدی) در شهرکرد (دهکرد قدیم) متولد شد. این شاعر، ادیب و روزنگامه‌نگار، در دوره قاجار و پهلوی اول، به فعالیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشغول بود. انتشار روزنامه بلدیه اصفهان، مجله دانشکده اصفهان، دیوان اشعار، کتاب مصیبت‌نامه، کتاب محرم‌نامه و ... از آثار او به شمار می‌آیند. آرامگاه شیدای دهکردی، در تکیه سلطان‌الراقینِ آرامستان تخت فولاد اصفهان قرار دارد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

نظرات کاربران