در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و پژوهشگر تئاتر در نمایشگاه کتاب

حسین فدایی‌حسین: انتشارات نمایش به مخاطب کودک و نوجوان هم توجه کند

حسین فدایی‌حسین اعتقاد دارد با وجود گستردگی حوزه فعالیت انتشارات نمایش، جای خالی کتاب‌های نمایشی مختص به گروه سنی کودک و نوجوان در آن احساس می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

حسین فدایی‌حسین (نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر)، یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش بود که از اهمیت تولید نمایشنامه و کتاب‌های آموزشی برای مخاطبان کودک و نوجوان گفت.

فدایی‌حسین با بیان این‌که کتاب در دو بخش روی مخاطب خود اثر می‌گذارد، گفت: «کتاب در بخش اول پیشینه هر حوزه فعالیتی را به خوانندگان نشان می‌دهد و در دومین بخش خود باعث آشنایی مخاطبان با تجربیات دیگران و به کارگیری این تجربه‌ها برای پیشرفت در آینده خواهد شد.»

او ادامه داد: «بسیاری از کتاب‌ها به جز تجربه، علم لازم در حوزه‌های مختلف را به ما آموزش می‌دهند که این موضوع خود لازمه هر فعالیتی به شمار می‌آید.»

جای کتاب‌های کودک و نوجوان در انتشارات نمایش خالی است

این هنرمند در ادامه سخنانش حوزه فعالیت انتشارات نمایش را بسیار گسترده دانست و گفت: «عنوان نمایش یکی از عناوین بزرگ است که تمام حوزه‌های مرتبط با این هنر را در برمی‌گیرد. تئاتر کودک و نوجوان هم بخشی از همین حوزه است. اما کتاب‌هایی که انتشارات نمایش در زمینه کودک و نوجوان به آن می‌پردازد، بیشتر برای فعالان حوزه کودک و نوجوان است نه مخاطبان این گروه سنی.»

او با بیان این‌که تولید کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان تصمیم بزرگ و مبارکی است، ادامه داد: «جای خالی کتاب‌های مختص به گروه سنی کودک و نوجوان در انتشارات احساس می‌شود و تهیه و انتشار این آثار تنها به یک برنامه‌ریزی وسیع و بلندمدت نیاز دارد. برای جذب مخاطب کودک و نوجوان کافی است مدیران و تصمیم‌گیرندگان انتشارات نمایش به این نتیجه برسند که کتاب‌هایی برای این عزیزان منتشر کنند.»

این هنرمند با اعلام آمادگی برای همکاری با انتشارات نمایش در راستای تولید نمایشنامه و کتاب تئاتر برای گروه سنی کودک و نوجوان افزود: «حوزه نمایش کودک و نوجوان بسیار تخصصی است. برای تولید نمایشنامه و کتاب تئاتر برای کودکان و نوجوانان نیاز به یک دفتر مجزا در انتشارات نمایش هست که گروهی در این زمینه به طور جدی و اختصاصی کار کنند.»

نقطه قوت انتشارات نمایش

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر در پایان مهم‌ترین نقطه قوت انتشارات نمایش را کار تخصصی در حوزه تئاتر دانست و گفت: «تاکنون هیچ ناشری مانند انتشارات نمایش به طور تخصصی تنها به حوزه‌های مختلف نمایش نپرداخته است. این انتشارات در صورتی که در زمینه طراحی و صفحه‌آرایی آثار نیز به یک فرمت مشخص و چشم‌نواز بصری دست پیدا کند، در جذب مخاطبان بیشتری موفق خواهد بود.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

آمار فروش سالن‌های اداره کل هنرهای منتشر شد

میزبانی تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از 16 هزار مخاطب
آمار فروش سالن‌های اداره کل هنرهای منتشر شد

میزبانی تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از 16 هزار مخاطب

آمار فروش نمایش‌های‌ تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت‌ 1403 اعلام شد. طبق اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی بیش از 16 هزار مخاطب از نمایش‌های تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج دیدن کرده‌اند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران