در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و پژوهشگر تئاتر در نمایشگاه کتاب

حسین فدایی‌حسین: انتشارات نمایش به مخاطب کودک و نوجوان هم توجه کند

حسین فدایی‌حسین اعتقاد دارد با وجود گستردگی حوزه فعالیت انتشارات نمایش، جای خالی کتاب‌های نمایشی مختص به گروه سنی کودک و نوجوان در آن احساس می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

حسین فدایی‌حسین (نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر)، یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش بود که از اهمیت تولید نمایشنامه و کتاب‌های آموزشی برای مخاطبان کودک و نوجوان گفت.

فدایی‌حسین با بیان این‌که کتاب در دو بخش روی مخاطب خود اثر می‌گذارد، گفت: «کتاب در بخش اول پیشینه هر حوزه فعالیتی را به خوانندگان نشان می‌دهد و در دومین بخش خود باعث آشنایی مخاطبان با تجربیات دیگران و به کارگیری این تجربه‌ها برای پیشرفت در آینده خواهد شد.»

او ادامه داد: «بسیاری از کتاب‌ها به جز تجربه، علم لازم در حوزه‌های مختلف را به ما آموزش می‌دهند که این موضوع خود لازمه هر فعالیتی به شمار می‌آید.»

جای کتاب‌های کودک و نوجوان در انتشارات نمایش خالی است

این هنرمند در ادامه سخنانش حوزه فعالیت انتشارات نمایش را بسیار گسترده دانست و گفت: «عنوان نمایش یکی از عناوین بزرگ است که تمام حوزه‌های مرتبط با این هنر را در برمی‌گیرد. تئاتر کودک و نوجوان هم بخشی از همین حوزه است. اما کتاب‌هایی که انتشارات نمایش در زمینه کودک و نوجوان به آن می‌پردازد، بیشتر برای فعالان حوزه کودک و نوجوان است نه مخاطبان این گروه سنی.»

او با بیان این‌که تولید کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان تصمیم بزرگ و مبارکی است، ادامه داد: «جای خالی کتاب‌های مختص به گروه سنی کودک و نوجوان در انتشارات احساس می‌شود و تهیه و انتشار این آثار تنها به یک برنامه‌ریزی وسیع و بلندمدت نیاز دارد. برای جذب مخاطب کودک و نوجوان کافی است مدیران و تصمیم‌گیرندگان انتشارات نمایش به این نتیجه برسند که کتاب‌هایی برای این عزیزان منتشر کنند.»

این هنرمند با اعلام آمادگی برای همکاری با انتشارات نمایش در راستای تولید نمایشنامه و کتاب تئاتر برای گروه سنی کودک و نوجوان افزود: «حوزه نمایش کودک و نوجوان بسیار تخصصی است. برای تولید نمایشنامه و کتاب تئاتر برای کودکان و نوجوانان نیاز به یک دفتر مجزا در انتشارات نمایش هست که گروهی در این زمینه به طور جدی و اختصاصی کار کنند.»

نقطه قوت انتشارات نمایش

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر در پایان مهم‌ترین نقطه قوت انتشارات نمایش را کار تخصصی در حوزه تئاتر دانست و گفت: «تاکنون هیچ ناشری مانند انتشارات نمایش به طور تخصصی تنها به حوزه‌های مختلف نمایش نپرداخته است. این انتشارات در صورتی که در زمینه طراحی و صفحه‌آرایی آثار نیز به یک فرمت مشخص و چشم‌نواز بصری دست پیدا کند، در جذب مخاطبان بیشتری موفق خواهد بود.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

نظرات کاربران