در حال بارگذاری ...
با اعلام مهلت ارسال ایده‌ها تا 25 خرداد

فراخوان پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از همه علاقه‌مندان درام‌نویسی دعوت کرد ایده‌های موجز خود را تا ۲۵ خرداد، برای شرکت در پروژه چهار فصل تئاتر ایران با عنوان «تئاتر و جامعه سالم»، ارسال کنند.

به گزارش ایران تئاتر، فراخوان فصل یازدهم از پروژه‌ ملی جامع آموزش درام‌نویسی چهارفصل تئاتر ایران از طرف دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» منتشر شد.

در متن این فراخوان چنین آمده است:

«آنچه در رهگذر تاریخ به یاد ماست و به یاد ما می‌ماند، نگاهِ مُصلح تئاتر به جامعه‌ پیرامون خود بوده است. درام‌های کلاسیک یونان باستان تا آثار دوران رنسانس و نئوکلاسیک و بعد قرن بیستم مسیری را در برابر دیدگان ما در برخورد و مواجهه با تئاتر و مسئولیت‌ها و شکل حضورش در اجتماع بشر می‌گشاید که خودبه‌خود در خصوص کار ویژه و نقش تئاتر در قرن بیست و یکم و دهه‌های نخست هزاره‌ سوم تلنگری عظیم می‌خوریم و در مورد رسالت خودمان دچار پرسش‌های جدی می‌شویم.
تئاتر بوده و هست تا اجتماعی که زادگاهِ این اثر است، جامعه‌ای درست‌تر، شایسته‌تر، کم نقص‌تر و در یک‌کلام «سالم‌تر» شود. بر ذمه‌ ما و آثار ماست که از هر دریچه‌ای که می‌توانیم و دوست داریم، در نمایشنامه‌های خود به مصادیق و مضامینی بپردازیم که یا جای خالی‌شان تنِ جامعه‌ ما را آزرده کرده و یا حضور نادرست‌شان شایسته‌ نقد جدی است.
وظیفه‌ تئاتر از دیرباز تغییری نکرده؛ راهبری سنجیده و سازنده جامعه به‌طرف فضایی ایمن‌تر و جایی درست‌تر و بایسته‌تر.
دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از کلیه‌ علاقه‌مندان نوقلم درام‌نویسی و یا مجرب‌ترین این عرصه دعوت می‌کند، در گام یازدهم از دور نوین این پروژه‌ آموزشی که به‌طور مشخص نظر به خارج از پایتخت و تقویت بنیه‌های درام‌نویسی باسیاست مرکزگریزی دارد، با ارسال ایده‌های بسیار موجز خود (از پنج‌خط تا دو صفحه) که حاوی مضمون مرتبط به توضیحات این فراخوان و عنوانِ «تئاتر و جامعه‌ سالم» باشد به آدرس الکترونیکی: 4fasl.drama@gmail.com در این محفل آموزشی شرکت کنند. 
امیدواریم این فصل هم بتواند مثل فصول پیشین پربار باشد و راه به آراسته شدن به زیور طبع بیابد و این‌گونه برای آیندگان بماند. مجموعه کتاب‌های «فصل سفید» که حاوی خروجی‌های این پروژه ملیِ آموزشیِ هنری است یادگار فشردن دست علاقه‌مندان این حرفه و این هنر انسان‌ساز توسط دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است.
لازم به ذکر است که این ایده‌ها که باید حداکثر تا 25 خردادماه 1402 به دبیرخانه‌ دائمی پروژه ارسال شوند، بدون محدودیت ژانر، مکتب، دوره‌ تاریخی و... پیش‌بینی‌شده‌اند و کاملاً وابسته به سلیقه‌ شرکت‌کنندگان خواهند بود.»

این پروژه‌ آموزشی در دور نوین خود با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با مدیریت و هدایت ایوب آقاخانی از سال 1396 آغاز به کارکرده و تاکنون انتشارات سوره‌ مهر، چهار کتاب با عنوان «فصل سفید» منتشر کرده که جمعا حاوی 12 نمایشنامه با پنج محوریت مضمونی «ایران در بستر تاریخ»، «کمدی در تئاتر»، «شهدای مقاومت»، «خانواده در تئاتر» و «مدافعان سلامت» است که همگی عناوین فصل‌های مختلف برگزارشده از سال 1396 تا 1399 به شمار می‌روند و از 1399 تا 1402 در عناوین و مجله‌هایی متفاوت به چاپ خواهند رسید.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران