در حال بارگذاری ...
بازیگران «چخفته» از این نمایش گفتند

«چخفته»؛ کلیتی مستقل، شریف و خلاقانه دارد

بازیگران نمایش «چخفته» این اثر نمایشی را الهام گرفته از داستان‌های کوتاه چخوف معرفی کردند که کلیتی کاملاً مستقل، شریف و خلاقانه دارد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین و کارگردانی اشکان پیر دل‌‌زنده، امروز (جمعه 5 خرداد) به اجرای خود در عمارت نوفل‌لوشاتو پایان می‌دهد. 

«چخفته» تلفیقی کلاژگونه و الهام‌گرفته از نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه آنتوان چخوف، نمایشنامه‌نویس و نویسنده پرآوازه روس است که یک دقیقه قبل از مرگ وانیا (شخصیت اصلی نمایش) را در چند دوره زمانی به تصویر می‌کشد.

این اثر حاصل تلاش گروهی است که پس از دو سال کار به‌صورت کارگاهی، خود را برای اجرای روی صحنه آماده کرده‌اند.

گفت‌وگوی کوتاهی با تعدادی از بازیگران این نمایش داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

یلنا؛ شخصیتی با نگاهی ساده به رخدادها

یگانه منصوری، بازیگر نقش یلنا در سن هفده‌سالگی درباره این شخصیت گفت: «یلنایی این نمایش با این شخصیت در آثار چخوف تفاوت‌های زیادی دارد. این شخصیت در نمایش «چخفته» گره‌ها و چالش‌های بیشتری دارد.»

او ادامه داد: «یلنا شخصیتی است که نگاهی ساده به اتفاقات پیرامونش دارد و این موضوع برای اطرافیانش نیز باعث چالش می‌شود. نمایش «چخفته» شخصیت یلنا را در برهه‌های زمانی متفاوت و در ذهن وانیا به تصویر می‌کشد.»

یگانه منصوری در پایان سخنانش گفت: «همه شخصیت‌ها در این کار بسیار مهم هستند و نقشی تأثیرگذار در زندگی وانیا دارند تا حدی که با وجود کلاژگونه بودن اثر این‌قدر شخصیت‌ها خوب کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که حذف هریک از آن‌ها به کار لطمه می‌زند.»

«چخفته»؛ تلفیقی از امید و سراب است

محمدعلی براتی، بازیگر نقش وانیا در سن سی‌وهفت‌سالگی گفت: «وانیا در سی‌وهفت‌سالگی تلفیقی از کاراکترهای دو شخصیت دایی وانیا و چرویاکف در «مرگ یک کارمند» است. در طول زمان تمرین به این نتیجه رسیدیم که گویی هر دو این افراد یک نفر هستند و با هم تلفیق شده‌اند.»

این هنرمند با بیان اینکه شخصیت وانیا عادت به شکست دارد، ادامه داد: «دایی وانیا به‌شدت بااستعداد، مهربان و خوب بوده است اما از کودکی به دلیل شرایطی که داشته و همین‌طور آموزش‌های غلط مادرش، در موقعیت شکست قرار گرفته است.»

براتی در پایان گفت: «این نمایش برای من تلفیقی از امید و سراب است. «چخفته» به ما نشان می‌دهد که حتی اگر درگیر سراب هم هستیم؛ هیچ‌وقت نباید ناامید شویم.»

نینا؛ تنها شخصیت واقعی و زنده این نمایش است

رومینا فرمانی، بازیگر نقش نینا در نمایش «چخفته» هم در مورد این شخصیت گفت: «این شخصیت تلفیقی از نینا در «مرغ دریایی» و سونیا در نمایشنامه «دایی وانیا» است که طی روند تمرین کامل شد.»

او ادامه داد: «نینا بسیار امیدوار و پرانرژی است. او سودای بازیگری دارد و تلاش می‌کند تا بازیگر شده و کل زندگی‌اش را عوض کند.»

این هنرمند افزود: «نینا تنها شخصیتی است که واقعاً برای خروج از موقعیتی که در آن گرفتار شده است، تلاش می‌کند. دیگر شخصیت‌های این نمایش امید دارند ولی برای پیدا کردن مسیرشان هیچ تلاشی نمی‌کنند. نینا تنها شخصیت واقعی و زنده این نمایش است.»

فرمانی در پایان هم گفت: «نمایش «چخفته» با وجود برداشت از نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه چخوف کلیتی کاملاً مستقل، شریف و خلاقانه است.»

کیفیت نمایش، اعتبار ماست

امیرحسین فروتن، بازیگر نقش ایوان هم درباره این شخصیت گفت: «ایوان اصلاً در کاراکترهایی که چخوف خلق کرده است، وجود ندارد. این نقش در طی نگارش شکل گرفته است. ایوان دارای دو شخصیت است. او در عین اینکه پرشور و پرهیجان است، بغضی درونی به دلیل نرسیدن به آرزوهایش را در گلو دارد.»

این هنرمند افزود: «نمایش «چخفته» حاصل دو سال زندگی و تلاش تک‌تک بازیگران و عوامل است. ما شبیه به فردی هستیم که به خدمت سربازی رفته است با این تفاوت که شاید سپری شدن این دو سال برای او حاصلی ندارد اما برای منِ بازیگر منتج به اجرایی شده است که با استقبال مخاطبان مواجه است.»

او ادامه داد: «ما از اعتبارمان برای جذب مخاطب بهره بردیم نه از شهرت‌مان و این اعتبار از کیفیت کار برمی‌آید.»

فروتن در پایان گفت: «خوشحالیم که مخاطب پس از تماشای کار با رضایت از سالن بیرون می‌رود. قطعاً هر اثر نمایشی دارای نقاط قوت و ضعف است ولی ما تلاش کردیم با شنیدن و بهره بردن از انتقادات و پیشنهادات مخاطبان، باز هم در مسیر رشد و ارتقای کار حرکت کنیم.»




مطالب مرتبط

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

برنامه اجراهای عمارت نوفل‌لوشاتو

برنامه اجراهای عمارت نوفل‌لوشاتو

برنامه اجراهای عمارت نوفل‌لوشاتو اعلام شد. در این میان، نمایش «دلاور سرزمین غرب» به کارگردانی رضا ساغری، از چهارشنبه این هفته (۱۳ دی ۱۴۰۲)، روی صحنه خواهد رفت.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» 

پیمان محسنی: قضاوت تماشاگران برای سرنوشت شخصیت‌ها شوکه‌کننده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» 

پیمان محسنی: قضاوت تماشاگران برای سرنوشت شخصیت‌ها شوکه‌کننده است

پیمان محسنی، کارگردان نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» با بیان اینکه در این نمایش مخاطب تعیین می‌کند چه کسی زنده بماند و چه کسی مجازات شود؛ گفت انتخاب گناهکار از سوی مخاطبان شوکه‌کننده است.

|

نظرات کاربران