مراسم بزرگداشت هفته روابط عمومی و تبلیغات تئاتر برگزار شد
خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است
هفته روابط عمومی، عکاس میلاد بهشتی
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از میلاد بهشتی 2
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از درنا معتمدی
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از درنا معتمدی
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از درنا معتمدی
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از درنا معتمدی
هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی»، عکس از درنا معتمدی
مراسم قدردانی و تجلیل از فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر همزمان با هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی» در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم زیباترین بخش یک کار اجرایی در تئاتر روابط عمومی عنوان شد. همچنین محمد رحمانیان در این مراسم گفت خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابط عمومی مجموعه تئاتر است.
به گزارش ایران تئاتر، همزمان با نامگذاری روز «روابط عمومی؛ آیندهنگری و مدیریت بحرانها» در هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی» مراسم قدردانی از فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر توسط کانون روابط عمومی خانه تئاتر با حضور تعدادی از کارگردانان صاحبنام و مدیران مطرح روابط عمومی در خانه هنرمندان برگزار شد.
در این مراسم با اجرای علیرضا سعیدی، محمد رحمانیان، آرش دادگر، شهرام گیلآبادی، احسان حاجیپور، مونا رحمانی، قربانعلی تنگشیر و محمد عمرآبادی حضور داشتند.
قربانعلی تنگشیر، مدرس دانشگاه، نایبرئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ضمن انتقاد از ناآگاهی نسبت به جایگاه واقعی روابط عمومی گفت: «متأسفانه روابط عمومی در همه جای ایران مظلوم است و در عرصه هنر این بیاهمیتی نسبت به جایگاه ارتباطات کمتر است.»
این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «متأسفانه در عرصه تئاتر و سینما روابط عمومی به جایگاه درستی دست پیدا نکرده و در حوزه گرافیک و چاپ اقلام تبلیغاتی قدرت دخالت ندارد. باید مقدمات و زیرساختهایی ایجاد شود که روابط عمومی بهعنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختارها تعریف شود.»
زیباترین بخش یک کار اجرایی در تئاتر روابط عمومی است
محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جایگاه روابط عمومی تئاتر و ویژگیهای یک روابط عمومی موفق گفت: «زیباترین بخش یک کار اجرایی در تئاتر روابط عمومی است. روابط عمومی در مراحل مختلف به داد کارگردان میرسد.»
این کارگردان در ادامه افزود: «من از دهه 60 تئاتر کار میکنم و خیلی دیر به اهمیت نقش روابط عمومی در تئاتر پی بردم. اولین بار سال 84 در نمایش "فنز " متوجه شدم که چقدر نسبت به این حوزه آگاهی کمی دارم و نگار اسکندرفر که تهیهکننده نمایش بود گروهی را بهعنوان روابط عمومی و تبلیغات به گروه اجرایی اضافه کرد و ما یاد گرفتیم که در حوزه تبلیغات و رسانه چقدر میتوان در جذب مخاطب موفق بود.»
رحمانیان اضافه کرد: «خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابط عمومی مجموعه تئاتر است. با مسیری که گروه روابط عمومی و تبلیغات نمایش "فنز "به من آموختند در اجراهای خودم برای ارتباط با مخاطب موفق بودم و این را مرهون شما هستیم که در این مسیر بهدرستی گام برمیدارید و نشان میدهید که یک دست هیچوقت صدا ندارد.»
کانون روابط عمومی ارتباطات راهبردی درون خودش را بهدرستی تعریف کند
شهرام گیلآبادی کارگردان تئاتر و مدرس حوزه ارتباطات، در پاسخ به انتقادات تنگشیر از روابط عمومی سینما و تئاتر گفت: «من بهعنوان یک فرد پیشکسوت در حوزه روابط عمومی و رسانه میخواهم بگویم این بچههای جوانی که میبینید جزو باهوشترین نیروهای ارتباطی ایران هستند و با کمترینها کارهای بزرگی انجام میدهند.»
او در ادامه افزود: «میخواهم خوشحالی خودم را ابراز کنم از اینکه شما همکاران جدی تئاتر هستید و نفس تئاتر به نفس شما بسته است و شما دارید راهگشایی میکنید؛ اما چهکار میشود که این راهگشایی درصد تأثیرش بالاتر باشد؟ امروز در حوزه روابط عمومی و ارتباطات ما کشف نقطه استراتژیک و تعریف چشمانداز برای مان اولویت جدی پیدا میکند و تمام امکاناتش تقریباً در حوزه روابط عمومی و ارتباطات امکانات ابداعی است. هوش مصنوعی هم درواقع تابع فلسفه شبکهای است. در کشور ما هنوز بحث این است که فلان اپلیکیشن یا صفحه بسته شود و جلوی شبکههای اجتماعی گرفته شود درصورتیکه اساسا دنیا از این گذشته و فصل فلسفه ارتباطی است. کسانی که به این فکر هستند که تئاتر میمیرد یادشان باشد روی چیزی دست گذاشتند که اصلا مرگ ندارد اصلا اهمیتی ندارد که محمد رحمانیان کاری روی صحنه داشته باشد یا نداشته باشد الآن محمد رحمانیان آنقدر مؤثر است که هُرم نفس او اجرای تئاتر میکند.
امیدوارم این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را بهدرستی تعریف کند و کارگردانان بهعنوان جدیترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.»
روابط عمومی خود تئاتر است
آرش دادگر کارگردان تئاتر نیز ضمن تاکید بر جایگاه مهم روابط عمومی در تئاتر گفت: «در دهه 70 بهواسطه قرارداد تیپ و حمایت مرکز از آثار نمایشی، روابط عمومی و تبلیغات جایگاه پررنگی نداشت و از دهه 90 بود که همهچیز عوض شد.»
این کارگردان در ادامه افزود: «از اواخر دهه 80 با حذف قرارداد تیپ و اینکه مقرر شد گروههای اجرایی از گیشه درآمد داشته باشند نقش ارتباطات و تبلیغات در تئاتر پررنگتر شد. روابط عمومی برخلاف عقیده بسیاری جدا از خود تئاتر نیست بلکه خود تئاتر است و باید همهچیز را پیشبینی کند.»
او در پایان ابراز امیدواری کرد که همبستگی خانواده تئاتر بیشتر شود و افزود: «کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفتوگو شکل بگیرد و مهارتهای لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد شود. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفتوگو برد برد است.»
محمد عمرآبادی مدیر سامانه تیوال نیز ضمن تاکید بر ارتباط تنگاتنگ سامانههای فروش بلیت با مدیران روابط عمومی افزود: «یکی از مهمترین ویژگیهای فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن بهعنوان هنر هشتم یاد میشود.»
او ابراز امیدواری کرد که نشستهایی مستمر با حضور اعضای کانون شکل بگیرد تا از ایدههای آنها بتوان در سامانه فروش و کمک به دیده شدن آثار اجرایی بهره گرفت.
در بخش پایانی مراسم هیئتمدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از فعالان و متخصصان حوزه روابط عمومی تقدیر کرد.
مراسم گرامیداشت هفته روابط عمومی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی روابط عمومی، توسط هیئتمدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با حمایت خانه تئاتر و خانه هنرمندان برگزار شد.