در حال بارگذاری ...
کارگردان و بازیگر نمایش «سیمرغ» مطرح کرد

اکبر صادقی: نمایش ایرانی باعث باهوش و فعال‌تر شدن مخاطبان می‌شود

اکبر صادقی با بیان اینکه تلفیق شیوه‌های اجرایی نمایش ایرانی با نمایش غربی در ناخودآگاه ذهن هنرمندان وجود دارد، گفت نمایش ایرانی باعث باهوش و فعال‌تر شدن مخاطبان می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «سیمرغ» به نویسندگی محمود مهدوی و کارگردانی اکبر صادقی از یکم خردادماه ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان است.

این نمایش کاری از هنرمندان تئاتر اردبیل است که به روایت اختلاف رعنا و همسرش سیدباقر کاشی‌کار بر سر ماندن و رفتن از اردبیل به خلخال هم‌زمان با بمباران‌های دهه شصت می‌پردازد.

اکبر صادقی، کارگردان نمایش «سیمرغ» با بیان اینکه این اثر به‌صورت مستقیم به جنگ مرتبط نمی‌شود، گفت: «داستان «سیمرغ» از جایی آغاز می‌شود که با بمباران اردبیل توسط رژیم بعث، رعنا همسر سیدباقر کاشی‌کار تلاش می‌کند تا همسرش را برای خارج شدن از اردبیل و رفتن به خلخال با خود همراه کند.»

در این نمایش رعنا همسر سیدباقر سیمرغ‌وار از یک نقطه زمینی به نقطه عرفانی می‌رسد و این اتفاقی است که در مسیر زندگی باید برای تمام آدم‌ها بیفتد

او ادامه داد: «در این نمایش رعنا همسر سیدباقر سیمرغ‌وار از یک نقطه زمینی به نقطه عرفانی می‌رسد و این اتفاقی است که در مسیر زندگی باید برای تمام آدم‌ها بیفتد.»

این هنرمند که به‌عنوان بازیگر نیز در نمایش «سیمرغ» حضور دارد، گفت: «در این نمایش سه نقش متفاوت بازی می‌کنم که از میان همه آن‌ها نقشی به نام «شاهین کفترباز» را بسیار دوست دارم. تلاش کردم تا هرکدام از این نقش‌ها با دیگری متفاوت باشد.»

کارگردان نمایش «سیمرغ» در مورد نقش «شاهین کفترباز» افزود: «شخصیت «شاهین کفترباز» برای من یک نمود بیرونی داشت و به همین دلیل با همفکری نویسنده نمایش این شخصیت به کار اضافه شد.»

او درباره کارگردانی نمایش ادامه داد: «سعی کردم در کارگردانی و دیگر عناصر دراماتیک کار از تعزیه یا بهتر است بگویم از تلفیق شیوه کارگردانی سنتی و مدرن استفاده کنم. میزانسن، طراحی لباس و کاربرد رنگ‌ها و همچنینچینش صحنه نیز بر همین اساس شکل گرفته است.»

صادقی با اشاره به تلفیق شیوه‌های کارگردانی نمایش‌های ایرانی با نمایش غربی در نمایش «سیمرغ» گفت: «من از کودکی با تماشای تعزیه با این هنر آشنا شدم و پس از ورود به دانشگاه، شیوه‌های کارگردانی و اجرا در تئاتر غرب را آموختم، به نظرم تلفیق این شیوه‌های اجرایی به‌صورت خواسته و ناخواسته در آثار نمایشی که هنرمندان روی صحنه می‌برند، اتفاق می‌افتد.»

متأسفانه ما نه‌تنها به نمایش‌های ایرانی بلکه به سایر هنرها نیز بی‌توجه هستیم. اینکه به این هنر به‌عنوان شغل نگاه نمی‌شود تنها یکی از این موارد نادیده گرفتن هنرهای نمایشی است

او ادامه داد: «از نظر من تعزیه به‌طور خاص باعث باهوش و فعال‌تر شدن مخاطبان می‌شود. مخاطب تعزیه در ناخودآگاه ذهنی‌اش با نمادها آشناست، میزانسن‌ها را می‌شناسد و به‌طور کل شناخت خوبی از آثار نمایشی دارد.»

این کارگردان توضیح داد: «متأسفانه ما نه‌تنها به نمایش‌های ایرانی بلکه به سایر هنرها نیز بی‌توجه هستیم. اینکه به این هنر به‌عنوان شغل نگاه نمی‌شود تنها یکی از این موارد نادیده گرفتن هنرهای نمایشی است؛ درحالی‌که در کشورهای دیگر حتی برای سفر و اجراهای جشنواره‌ای گروه‌های نمایشی حق مأموریت و هزینه پرداخت می‌شود.»

صادقی در پایان با اشاره به اینکه برای رسیدن به فرهنگی غنی، صدها سال زمان نیاز است، گفت: «خالی بودن صندلی‌های تئاتر بلایی بر سر فرهنگ یک کشور می‌آورد که چنین کاری از هیچ امپراتور خون‌ریزی در هیچ دوره‌ای ساخته نیست. سایر مشکلات و دغدغه‌های انسانی شاید در زمان کوتاه‌تر و با اراده قوی حل شوند اما برای رسیدن به فرهنگی غنی، صدها سال زمان لازم است.»

گفت‌وگو: نگار امیری

عکس از بهروز پادیاب




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران