در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران مطرح شد

امیدواریم تعامل انجمن با اداره کل هنرهای نمایشی بیشتر شود

در نشست رسانه‌ای سومین انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران با حضور رییس و اعضای هیئت مدیره این انجمن درباره فلسفه پیدایش این صنف، شرایط فعلی تئاتر کمدی، نیاز به رفع دغدغه های صنفی و نیز توجه به هنرمندان با بهبودبخشی به اعتبار اجراها و بیمه هنرمندان گفت‌وگو شد. همچنین دبیر این انجمن خواستار فراهم آمدن شرایط تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل هنرهای نمایشی شد.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین نشست رسانه‌ای سومین انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران صبح امروز ۸ خرداد با حضور هیئت‌مدیره این انجمن و اهالی رسانه در محل سینما و تئاتر قدس برگزار شد.

محسن افشار (رییس هیئت مدیره)، پژمان علیپور (نایب رییس)، حسین ریاحی (خزانه دار و عضو هیئت مدیره)، علیرضا غنچی (دبیر انجمن)، مهرداد صادقی (مشاور و عضو هیئت موسس) و فریبا منتظریان (عضو هیئت مدیره) این انجمن صنفی در این نشست حضور داشتند و به بررسی و وجود مشکلات این صنف پرداختند.

در ابتدای این نشست محسن افشار رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی گفت: «جرقه‌ای در سال ۱۳۷۰ خورد و این انجمن صنفی توسط داوود رشیدی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد.»

او ادامه داد: «محمود استادمحمد، سعدی افشار، داوود فتحعلی‌بیگی، حسین مسافرآستانه، غلامرضا فرجی، مجید جعفری و… هنرمندان زیادی در هیئت‌مدیره این انجمن حضور داشتند. در سال ۱۳۸۰ دفتری در خانه هنرمندان ایران به ما دادند و کار انجمن آغاز شد اما در ادامه به دلیل نبود حمایت نهادهای تصمیم ساز، پس از چند سال فعالیت، انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران در سال ۹۶ منحل شد.»

رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «اگر بررسی آثار در صنف و سپس به مرکز هنرهای نمایشی ارسال شود، شاید ازنظر کیفیتی بهتر باشد. ما اصلاً قصد ورود کنیم به برنامه‌های وزارتخانه ارشاد را نداریم بلکه می‌خواهیم این نمایش‌ها تقویت شود. در واقع طبق گفته وزیر ارشاد و تأکیدشان بر قوت و توجه و تقویت بر انجمن‌های صنفی و نمایشی می‌خواهیم این امر عملی شود.»

محسن افشار افزود: «به دنبال پیگیری‌های انجام‌شده متاسفانه در دوره مدیریت جدید شهرداری، نخواستند برای هنرمندان کاری کنند و همکاری‌های لازم را با ما نکردند و در پاسخ به پیگیری ها، به ما گفتند که مسائل هنرمندان به ما مربوط نیست.»

                                                                                                                                                                                                   

ما از وضعیت موجود نمایش کمدی در تهران راضی نیستیم

علیرضا غنچی نیز در ادامه توضیح داد: «خواسته ما این بود شوراهایی تشکیل شود که متون و آثار، خوانده و دیده شود تا از نظر کیفی خوب باشد، اما در مجموع با وجود پیگیری ها در دوره مدیران پیشین اداره کل هنرهای نمایشی، اتفاقی نیفتاد. با پیگیری‌های انجام شده اولین صنف در وزارت کار که شروع به کار کرد انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران بود؛ اما هیچ مدیری از این صنف حمایت نکرد و به وضعیت تئاتر کمدی اهمیت داده نشد.»

او افزود: «الان ما از وضعیت موجود نمایش کمدی در تهران راضی نیستیم؛ ما یک صنف قانونی هستیم و می‌خواهیم نمایش‌های کمدی تهران را تقویت کنیم و این انجمن که بیشترین نمایش‌های استان تهران را پوشش می‌دهد باید بر متن‌ها و اجراهای کمدی نیز نظارت داشته باشد تا کسانی که صلاحیت حضور و تجربه کافی برای این نمایش‌ها را ندارند، به سمت آموزش بروند و قدیمی‌های این عرصه باز به صحنه برگردند. چون فلسفه پیدایش این صنف توجه به هنرمندان و بهبودبخشی به اعتبار اجراهاست.»

غنچی همچنین توضیح داد: «متأسفانه این امر برای ما فراهم نشده؛ در آیین‌نامه این صنف مشخص‌ شده که چه شرایطی باید داشته باشد تا آبروی صنف و اهمیت مخاطب حفظ شود. این انجمن برخی کسانی را که در تئاتر کمدی روی صحنه‌اند، دارای صلاحیت برای اجرا نمی‌داند و اساسا خودمان منتقد اتفاقات بد و شوخی‌های بد در بعضی نمایش‌های کمدی هستیم.»

او افزود: «کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی همواره مشوق ما بوده است و دیدارهایی نیز با او داشته‌ایم که بسیار راهکارهای حمایتی ارائه داده اند و  با ما همکاری و همدلی می‌کنند؛ اما باید فعالیت‌ها بیشتر و به تئاتر کمدی توجه شود تا این گونه تئاتری جذاب و پرمخاطب تبدیل به یک اتفاق مهم شود. چون ما تنها صنف تئاتری هستیم که ریالی کمک‌هزینه از طرف دولت دریافت نکرده‌ایم. باید بگویم از گروه‌های نمایشی فعال در این عرصه نیز در این سال‌ها حمایتی نشده است.»

علیرضا غنچی ادامه داد: «ما به لحاظ قانونی نمی‌خواهیم به هنرمندان این حوزه آسیب وارد شود. ما حتی باز می‌گوییم نیاز به حمایت مالی نداریم و درخواست حمایتی از دولت نداریم اما دوستان نیز باید به ما توجه داشته باشند چون به جرئت می‌توانم بگویم در این چند سال ریالی کمک به انجمن تئاتر کمدی تهران نشده است. هیئت‌مدیره برای بیمه و ساماندهی صدور مجوزها و کمک به شورای نظارت و ارزشیابی بر نمایش کمدی برای بهبودبخشی به کیفیت آثار نمایشی کمدی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده است و برگزاری ورکشاپ‌های هنری نیز برای هنرمندان طراحی‌ شده است. در نهایت می‌گویم که همه تلاش ما برای بهتر شدن حال جامعه است و برای بهبودبخشی به اجراها کمک خواهیم کرد.»

                                                                                           

انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران بازویی برای اداره کل هنرهای نمایشی

حسین ریاحی خزانه‌دار و عضو هیئت مدیره این انجمن نیز گفت: «ما می‌خواهیم جایی برای اعضای صنف داشته باشیم تا با اعضای این صنف درددل کنیم. در دوران کرونا بسیاری از اعضای ما بیکار شدند ولی جای ثابتی برای رسیدگی به امور اعضا و حمایت از آن‌ها نداریم. الآن ما ۵۰۰ عضو داریم که بسیار به کارآفرینی در کشور کمک می‌کنند. طبق گفته رهبری، جامعه باید به سمت شادی برود. انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران می‌خواهد بازوی اداره کل هنرهای نمایشی باشد.»

فریبا منتظریان عضو این هیئت مدیره هم در سخنانی گفت: «ما چهار ماه در سال بیکار هستیم و علناً کاری در تئاتر کمدی نمی‌توانیم انجام دهیم. در این شرایط کاری بحث بیمه حیاتی و مسئله مهمی برای اعضای این انجمن صنفی است.»

در پایان این نشست رسانه‌ای علیرضا غنچی گفت: «صدای ما به گوش مسئولین نرسیده است و امیدوارم تعامل و همکاری‌های ما با اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی بر نمایش بیشتر شود.» 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران