در حال بارگذاری ...
...

چکناواریان: اگر احساس در اپرای رستم و سهراب منتقل نشد تیربارانم کنید

بعد از اجرای نمایش رستم و سهراب نشست خبری این نمایش با حضور”بهروز غریب پور” و”لوریس چنکواریان” در سالن فردوسی برگزار شد

بعد از اجرای نمایش رستم و سهراب نشست خبری این نمایش با حضور”بهروز غریب پور” و”لوریس چنکواریان” در سالن فردوسی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر لوریس چکناواریان با اشاره با این اپرا و ساخت موسیقی آن توضیح داد:« در سبک اپرایی در تمام دنیا هیچ کس به دنبال شعرخوانی نمی‌رود، چون برخلاف شعرخوانی محلی در اپرا، آوازخوانان نمی‌توانند تمام کلمات را به صورت واضح بخوانند. زیرا ارکستر در مقابل آنها قرار دارد وصدای آن به قدری بلند است که واژه‌ها به صورت دقیق شنیده نمی‌شوند.»
وی در ادامه تاکید کرد:«در اپرا نمی‌توانیم موسیقی را قربانی صدا کنیم، در عین حال که این سنت متاسفانه در ایران وجود ندارد و همه دوست دارند که به شعر گوش سپارند»
چکناواریان درباره این اثر گفت:«هرگز فکر نمی‌کردم که این اپرا ساخته شود و از این مسئله بسیار خوشحالم و برای من به عنوان یک آهنگساز همین که احساس”رستم و سهراب” به تماشاگر منتقل شود کافی است. اما اگر این موضوع اتفاق نیافتد در این صورت من را باید تیرباران کرد.»
غریب پور در ادامه این نشست گفت:«این کار در واقع شروع حرکتی برای گسترش شعرخوانی فردوسی و شاهنامه است. از طرفی همواره یک خط سیر داستانی را در بروشور می‌دهیم و مخاطب در صورت نیاز بیشتر به متن مراجعه می‌کند.»
وی با اشاره به زمان اجرای این نمایش توضیح داد:« این اولین اجرای ما در برابر مخاطبان بود ولی اجرای عمومی این نمایش از بیست‌وهفتم ماه جاری شروع می‌شود و برای گسترش این هنر ما حتی صبح‌ها نیز اجرایی ویژه مدارس خواهیم داشت. چرا که معتقدیم این نماش گاهی در جهت احیای ارزش‌های فردوسی، شاهنامه و انتقال آن به مردم است.»
لوریس چکناواریان نیز افزود:« اجرای یک اپرا در اروپا چیزی حدود سه تا پنج میلیون دلار خرج دارد. پس مردم را به شنیدن اپرا عادت دهیم.»
وی تصریح کرد:«زمانی که کار رستم و سهراب را شروع کردم، متوجه شدم که بیش از 50 درصد مردم داستان این دو را به درستی نمی‌دانند. در صورتی که ما باید شاهنامه را به ایرانیان به صورت کامل ارایه دهیم. از این رو اطمینان دارم که”اپرای رستم و سهراب” یک جریان بین‌المللی را آغاز می‌کند.»
بهروز غریب پور با اشاره به پیشینه شکل گیری این نمایش، گفت:«اواخر سال 79 مهندس کاظمی و لوریس چکناواریان به من پیشنهاد اجرای صحنه اپرای رستم و سهراب را دادند. اما من تصمیم به اجرای این نمایش به صورت عروسکی نخی گرفتم، زیرا احساس کردم باید از عروسکهای نخی سنتی خودمان به سوی عروسک‌های نخی مدرن برویم و لازمه این کار نیز در مهارت عروسک‌گردانی و ساخت ماهرانه عروسک‌ها بود.»
وی ادامه داد:«با وجود عروسک‌سازان خوبی که در ایران داریم ولی باز هم باید از تجربه‌های بین‌المللی استفاده می‌کردیم. بنابراین از دو سال قبل با مسئولان” ماریونت تئاتر وین” صحبت‌هایی داشتیم که نتیجه آن طراحی و ساخت عروسک‌های این مجموعه بود و برای یادگیری کار با این عروسک‌ها مریم اقبالی و علی پاک‌دست به وین رفتند و دوره آموزشی را گذراندند.»
وی اضافه کرد:« هم زمان با آماده شدن سالن اجرا مانیز تمرینات خود را آغاز کردیم وهم اکنون 15 نفر از نخبگان حرفه‌ای نمایش عروسکی حضور دارند.»
بهروز غریب پور خاطر نشان کرد:« تیم ما یک خانواده حرفه‌ای است که امیدواریم بتواند تجربیات خود را به نسل بعد هم انتقال دهد زیرا ما تا امرز برای این اپرا در آسیا نمونه‌ای نداریم و این سالن هم سومین سالن است که ویژه اپرا در جهان ساخته شده است.»
چکناواریان نیز درباره این نمایش گفت:« در این کار برای من یک داستان تراژدیک بود که در هنگام ساخت آن، خودم تمام شخصیت‌ها را بازی می‌کردم.»
وی درباره ساخت این اثر توضیح داد:« در ساخت موسیقی جنگ‌ها از ریتم‌های زورخانه‌ای کمک گرفتم و در قسمت‌هایی نیز از تعزیه و نقاشی بهره‌ بردم. زیرا اپرا در تمام جهان کامل‌ترین فرم موسیقی است و امکان تمرکز تمامی هنرها را در خود دارد.»
در پایان این نشست غریب پور از دعوت کشورهای خارجی از این نمایش خبر داد و گفت:«”اپرای رستم و سهراب” از هم اکنون برای فستیوال وین سال 2005 کاندید شده است. هم چنین ما از طرف مسئولان فرهنگی ترکیه و ایرانیان مقیم آمریکا هم دعوت شده‌ایم و مطمئن هستیم که با اجرای عمومی این اپرا در تمام جهان حضور خواهیم داشت.»