در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با امیر سفیری و دیبا سمن، کارگردان و بازیگر نمایش «نقطه ویرگول»

بازیگری که هرشب به پهنای صورت اشک می‌ریزد

کارگردان و بازیگر نمایش «نقطه ویرگول» می‌گویند از گفتن یک جمله شروع به نوشتن این نمایش کردند و برای اجرای این نمایش با چالش‌های مختلفی مانند اشک ریختن هرشب بازیگر در صحنه اجرا و سختی تئاتر بی‌چیز مواجه شدند.

علی کیهانی: نمایش «نقطه ویرگول» به کارگردانی امیر سفیری است که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صورت مونولوگ و با بازی دیبا سمن، اجرا می‌شود.

در نمایش «نقطه ویرگول»، شاهد حضور دختری روی صحنه هستیم که از زندگی می‌گوید و ما نمی‌دانیم او مرده است یا زنده، راست می‌گوید یا دروغ، سخنانش برآمده از تخیل و هذیان است یا ریشه در واقعیت دارد.

با کارگردان و نویسنده این اثر نمایشی به گفت‌‌وگو پرداخته‌ایم که می‌خوانید: 

چالش‌های سخت برای بازیگر نمایش 

امیر سفیری درباره کارگردانی این اثر نمایشی می‌گوید: «نوشتن نمایشنامه «نقطه ویرگول» حدود یک‌سال طول کشید که بعد ما به اجرا رسیدیم. اصلا قصد اجرای این نمایش را نداشتیم و از گفتن یک جمله به نوشتن متن نمایش رسیدیم که تبدیل به نمایشنامه «نقطه ویرگول» شد.»

او درباره شیوه اجرای این نمایش توضیح می‌دهد: «مدت زمانی که ما برای این اجرای مونولوگ انتخاب کردیم، حدود چهل دقیقه اجراست. در کارگردانی سعی کردیم با کم کردن زمان نمایش و ایجاد سایه‌های مختلف در بک صحنه به کمک نور و انیمیشن به سمتی برویم که مخاطب را با دیدن این اثر نمایشی خسته نکنیم.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «مخاطب در ابتدای این نمایش با فضای سورئالیستی و اکسپرسیونیستی مواجه می‌شود، اما در ادامه نمایش شاهد یک بازی هایپررئال می‌شویم. با اشک و گریه در این نمایش ما حس از دست دادن و رفتن را نشان می‌دهیم و این فروریختن و حال بد با گریه نمایان‌تر می‌شود. من همین‌جا از دیبا سمن بازیگر این نمایش تشکر می‌کنم که همه سختی‌ها و چالش‌ها را به جان خرید و به‌عنوان بازیگر روی صحنه آمد.»

                                                                                                                

سفیری می‌افزاید: «برای دکور و آکسسوار این نمایش خیلی فکر کردیم ولی با توجه به مونولوگ بودن اثر به سمت تئاتر بی‌چیز رفتیم و یک فرش برای‌مان ماند. این فرش نمادی از زندگی است که بازیگر روی آن قدم می‌زند و زندگی خود را می‌گذراند. البته این را بگویم که چالش خیلی سختی است که بدون آکسسوار و لوازم صحنه بازی کنی اما از نظر من بسیار نتیجه خیلی خوب شده است.»

کارگردان «نقطه ویرگول» در پایان می‌گوید: «خیلی خوشحالم این روزها مخاطبان را در سالن‌های نمایشی می‌بینم اما نکته خیلی مهمی که باید به آن اشاره کنم بحث مالی و شرایط تهیه بلیت برای مخاطبان است که شاید برای بعضی از عزیزان این امر سخت شده باشد.»

نوشتن نمایشنامه بر اساس یک دیالوگ 

دیبا سمن، نویسنده و بازیگر این اثر نمایشی درباره شکل‌گیری نمایشنامه «نقطه ویرگول» می‌گوید: «من یک دیالوگ را که صحبت محاوره خودمان بود، گفتم. آقای سفیری گفتند این دیالوگ را ادامه بده و داستان یا خاطره تعریف کن. بعد شروع به نوشتن این حرف‌ها کردیم. در ادامه نیز باید به پرورش و دیده شدن کاراکتر اصلی نمایش فکر و به او توجه می‌کردیم. در پایان از حدود 100 صفحه متن به یک نمایشنامه 40 دقیقه‌ای رسیدیم.»

                                                                                                              

این بازیگر درباره چالشی که برای بازی در این نمایش دارد، توضیح می‌دهد: «چون من خودم نویسنده این نمایش هستم، قسمت‌هایی از متن را با حس‌هایی که موقع نوشتن به نمایشنامه به من دست‌می‌داد، اجرا می‌کردم؛ اما آقای سفیری به عنوان نویسنده دیگر و کارگردان این حس‌ها را عوض کردند و گفتند جور دیگر حس بگیر. این کار به‌نظرم اجرایم را خیلی خوب و جاافتاده کرده است. البته این را هم بگویم که کار بسیار برای من سخت‌تر شد اما از نتیجه کار بسیار راضی هستم.»

دیبا سمن در واکنش به این پرسش که «آیا به‌دلیل وجود صحنه‌های احساسی در نمایش، هرشب گریه می‌کنید»، پاسخ می‌دهد: «بله من هرشب به پهنای صورتم در این نمایش اشک می‌ریزم که کار بسیار دشوار و فشارآوری است اما به‌خاطر مخاطب هرشب انجامش می‌دهم. البته این مدل احساسات در زندگی شخصی من نیز ورود کرده است و شاید این روزها احساسی‌تر شده باشم.»

                                                                                                               

این بازیگر که تا پیش از این نمایش، تجربه اجرای مونولوگ را نداشته است، می‌گوید: «من تا به حال تجربه اجرا و بازی در کار مونولوگ را نداشته‌ام و برایم خیلی سخت بود، چون من حتی وسیله‌ای روی صحنه نداشتم تا با آن بازی‌ام را جلو ببرم. در هرصورت به‌عنوان بازیگر با بدن و بیانم سعی کردم که در نمایش به خودم رجوع کنم تا خلاقیت و یک اتفاق جدید روی صحنه خلق شود.»

او ادامه می‌دهد: «این نمایش به‌نظرم طوری عمل می‌کند که مخاطب با برداشت‌های متفاوت و فکر کردن درباره اتفاقی که تا چند دقیقه پیش مواجه آن بوده است، از سالن خارج می‌شود.»

مهدی سفیری (تهیه‌کننده)،  رضا نوروزی (مشاور هنری و طراح نور)، علی نهاردانی (نورپرداز)، علیرضا ‌ملک ‌محمودی (مدیر اجرایی)، مریم ‌امیرپور (دستیار کارگردان)، مهران گل محمدی (طراح لوگوموشن)، علی عدالت‌دوست (صدا)، ریحانه ولدخانی (طراح اعلان و برنوشت)، پاکسیما ‌طلاجو (طراح لباس)، پریا اقبالی (طراح حرکت)، مریم ‌ارغوانی (مدیر صحنه)، فاطمه ‌افتخاری ‌نیا (منشی صحنه)، سوگند شاه قاسی (دستیار لباس)، حامد مصلایی (ساخت آنوس)، حامد مصلایی، 
پریسا ‌ابوالفتحی، شبنم علایی (عکاسان)، مهران نوظهور (اجرا لوگوموشن) و زهره سلیمی پناه (دوخت لباس) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده
در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده

الهه پورجمشید، طراح و کارگردان نمایش «تله و زیون» می‌گوید بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده به‌عنوان هدف و نگاه اولیه متن، موضوعی نیست که تکراری شود و یا تنها مختص به یک محدوده جغرافیایی باشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد

هوشمند هنرکار، بازیگر و کارگردان «مناظره وایادولید» با بیان این‌که در این اثر تلاش شده تا دغدغه‌های انسانی و اجتماعی به نمایش درآید، گفت به شعبده‌بازی‌های نور، صدا و افکت علاقه زیادی ندارم، درام و تئاتر باید روی صحنه جاری شود و فرم‌ نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با ...

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نظرات کاربران