در حال بارگذاری ...
شب خوشبختی نوجوان هفتادودوساله!

مراسم اهدای جوایز تونی برگزار شد

مراسم اهدای هفتاد و هشتمین دوره جوایز تونی با گذر از روزهای همه‌گیری کرونا که سالن‌های نمایش بسیاری را در سراسر جهان به تعطیلی کشانده بود، دیروز (بیست‌و‌یکم خرداد) در سالن یونایتد‌پالاز برگزار شد و نمایش موزیکال «کیمبرلی اکیمبو» بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کیمبرلی اکیمبو» درباره دختر شانزده‌ساله‌‌ای است که به یک بیماری نادر ژنتیکی مبتلاست و شبیه یک زن مسن هفتادودوساله به نظر می‌رسد. «کیمبرلی اکیمبو» سال 2021 در «آف‌برادوی» در سالن آتلانتیک تیه‌تر به کارگردانی جسیکا استون اجرا شده بود. این نمایش برگرفته از نمایشنامه‌ «کیمبرلی اکیمبو» نوشته دیوید لینزی-ابیر روی صحنه رفت.

در مجموع نمایش «کیمبرلی اکیمبو» با دریافت پنج جایزه تونی پیشتاز دریافت جوایز شد. نمایش «لئوپولدشتات» با چهار جایزه و «بعضی‌ها داغش رو دوست دارند» نیز با چهار جایزه نمایش‌هایی بودند که بیشترین تعداد جوایز را به خود اختصاص دادند. نمایش «زندگی پی» سه جایزه بهترین نورپردازی، بهترین طراحی صدا و بهترین طراحی صحنه را گرفت.

در بخش بهترین نویسندگی موزیکال و بهترین آهنگ هم «کیمبرلی آکیمبو» برنده شد.

در بخش بهترین بازیگر زن، جودی کومر، بازیگر مشهور سینما و تئاتر جایزه بهترین بازیگر زن نقش نخست در یک نمایش را برای بازی در درام دادگاهی «پیش از بررسی» دریافت کرد. شان هی‌یز هم جایزه بهترین بازیگر مرد نقش نخست را برای نمایش «شب‌به‌خیر، اسکار» دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر زن نقش نخست در نمایش موزیکال به ویکتوریا کلارک برای «کیمبرلی اکیمبو» اهدا شد. جایزه بهترین بازیگر مرد نقش نخست در نمایش موزیکال نیز به جی هریسون (بعضی‌ها داغش رو دوست دارند) رسید. «لئوپولدشتات» هم توانست جایزه بهترین نمایش را دریافت کند. نمایش «لئوپولدشتات» نوشته تام استوپارد است که پیش‌تر برنده جایزه اولیویه شده است. داستان این نمایش در آغاز قرن بیستم در منطقه یهودی‌نشین لئوپولدشتات در شهر وین، پایتخت اتریش اتفاق می‌افتد و درباره زندگی چند نسل جامعه یهود در تاریخ اروپاست.

این اثر در بخش بهترین درام برنده ۴ جایزه از جمله بهترین نمایشنامه درام شد. این پنجمین نمایش تام استوپارد است که جایزه بهترین نمایشنامه را دریافت می‌کند و رکوردی جدید را برای او به ثبت می‌رساند که پیش‌تر هم متعلق به خودش بود. این نمایشنامه‌نویس هشتادوپنج‌ساله، پیش از این برای «روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند»، «تراستیس»، «چیز واقعی» و «ساحل مدینه فاضله» این جایزه را دریافت کرده بود.


جایزه کارگردانی بهترین نمایش موزیکال هم به مایکل آردن برای نمایش «رژه/Parade» که به داستان زندانی شدن لئو فرانک یهودی آمریکایی می‌پردازد، رسید. همچنین جایزه بهترین کارگردانی برای یک نمایش به پتریک ماربر برای «لئوپولدشتات» اهدا شد.

جوایز تونی نخستین‌بار در سال ۱۹۴۷ برگزار شد و در دنیای تئاتر، معادل «اسکار» در سینما، «گرمی» در موسیقی و «اِمی» در عرصه تلویزیون است. همتایان انگلیسی و فرانسوی این جوایز تئاتر هم «اولیویه» و «مولیر» هستند.

منبع: رویتر و پلی‌بیل




نظرات کاربران