در حال بارگذاری ...
چند نمایشنامه‌خوانی در پایتخت اجرا می‌شود؟

گردهمایی بزرگان؛ علی حاتمی، سوفوکل، ‌برشت و میلر در صحنه‌های تئاتر

نمایشنامه‌خوانی‌های «مادر» نوشته علی حاتمی، «شهر شکلاتی» نوشته ندا ثابتی، «آنتیگونه» نوشته سوفوکل، «پهلوان دختر» نوشته هانا صالحی‌راد، «مادر» به نویسندگی برتولت ‌برشت، «آوای رستاخیز» به نویسندگی آرتور ‌میلر و «شب‌های روشن ۲» به نویسندگی علیرضا قاسمی میزبان این‌ روزهای مخاطبان در سالن‌های نمایشی هستند.

به گزارش ایران تئاتر، به روزهای پایانی سومین ماه از بهار نزدیک می‌شویم و تئاتر ایران فصلی تازه را خواهد دید. این روزها با همه دست‌اندازها و دغدغه‌هایی که وجود دارد، تئاتر دوباره شاهد حضور مخاطبانش در سالن‌های نمایشی است و درخت تناور تئاتر ایران زمین حیات خود را تداوم می‌دهد. در روزهای گرم گذر بهار به تابستان، حضور گرم مخاطب به تک‌اجراهای نمایشنامه‌خوانی نیز رسیده است. اگر به دنبال اجراهای نمایشنامه‌خوانی هستید، در روزهای پیش‌رو  7 اجرای نمایشنامه‌خوانی در تماشاخانه ملک، فرهنگسرای ارسباران، تماشاخانه اهورا، پردیس تئاتر شهرزاد و بوتیک تئاتر ایران از مخاطبان میزبانی خواهند کرد. در ادامه مروری خواهیم کرد بر این اجراها.

تماشاخانه ملک و دو نمایشنامه ایرانی

نمایشنامه‌خوانی «مادر» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی کیمیا ‌اعتمادی و کسری ‌کبیری ۲۵ و ۲۶ خرداد ساعت 20 در تماشاخانه ملک اجرا می‌شود.

سپینود بازرگانی، امیر ‌پاکدل، متینا حسین‌آبادی، دیبا ‌حکیم ‌الهی، علی خاکی، بهتاش ‌ساکنین، شیدا ‌صفری ‌نژاد، عارف ‌عباسی، سارینا گیتی‌نژاد، امیرحسین ‌محمدی، رهام ‌معززی، آیسا ‌میرزایی، متین ‌نصیری بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

در خلاصه داستان این نمایشنامه‌خوانی آمده است: «مادر»، داستان مادر بیماری را به تصویر می‌کشد که در خانه سالمندان زندگی می‌کند و دلش می‌خواهد رو‌زهای آخر عمر را در خانه خود و کنار فرزندانش سپری کند. گرمی حضور مادر در خانه، فرزندان را دور هم جمع می‌کند و خاطرات کودکی برای‌شان زنده می‌شود.

نمایشنامه‌خوانی «شهر شکلاتی» به نویسندگی ندا ثابتی و کارگردانی میرنادر ‌مظلومی دوم تیر ساعت 17 در تماشاخانه ملک روی صحنه خواهد رفت.
بازیگران (صدا بازیگراناین اثر شراره اسحاقی، نوید محمدی، سپیده شجاعی، حمیدرضا سیب دری، امیر سیاهی، تهمتن ابوطالبی، سمیه حسینی، نیما ‌جهانی، مریم نجیب، پروا توکلی، شیرین بیک‌وردی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «یک استاد جامعه‌شناسی برای رفع مشکلات شهری با قوانین عجیب به دعوت فرماندار و شهردار وارد آن شهر می‌شود اما با مشکلات زیادی از سوی اهالی شهر مواجه می‌شود و قصد بازگشت می‌کند که ناگهان با دختر خدمتکاری آشنا می‌شود که باعث ماجراهایی بسیار جالب و شنیدنی می‌شود و نهایتا منجر به تغییراتی در شهر می‌شود

فرهنگسرای ارسباران و سوفوکل

نمایشنامه‌خوانی «آنتیگونه» به نویسندگی سوفوکل و ترجمه نجف دریابندری و کارگردانی افشین ‌قاسمی 31 خرداد الی 2 تیر ساعت 19:30 اجرا خواهد شد.

فاطمه ‌رحیمی ‌نیا، حنانه ‌پویان، کیانا ‌نوروزی، اردوان ‌روشن‌بین، یاسمین ‌نورسته، سینا مشک‌پور، علیرضا ‌زمانی، فاطمه زهرا رنجبرمقدم، هستی ‌ممسنی، محمدرضا آقامحمدی، مبین نسرین‌فر بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

در خلاصه داستان این نمایشنامه‌خوانی آمده است: «آنتیگونه پس از جنگ دو برادر خود را از دست‌ داده است، یکی در دفاع از شهر و دیگری به عنوان دشمن مهاجم. اینک او تصمیم دارد جسد برادر خود را که به شهر حمله کرده است، به خاک بسپارد

تماشاخانه اهورا و گذر از خوان‌های مختلف

نمایشنامه‌خوانی «پهلوان دختر» به نویسندگی و کارگردانی هانا صالحی‌راد 25 خرداد ساعت 17 اجرا خواهد شد.
داوود ‌معینی‌کیا، مهسا رضازاده، سید ‌محسن ‌میرهاشمی، المیرا تیموریان، ستوده بلوکات، ستایش فلاح‌زاده، یاسمن ‌موسوی ‌حجازی، مرتضی تندری، زینب فاطمی‌نژاد، نیوشا ‌هاشم‌خانی، خورشید گودرزوندچگینی بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

در خلاصه داستان این نمایشنامه‌خوانی آمده است: «ماهگل دختری نوجوان است که درگیر بیماری مادرش است. شبی توی خواب پس از خواندن شاهنامه گردآفرید را می‌بیند. گردآفرید می‌گوید که داروی مادرش در زیر درخت شفاست و ماهگل باید از خوان‌های مختلف گذر کند تا به دارو برسد.»

پردیس تئاتر شهرزاد و اثری از برتولت برشت

نمایشنامه‌خوانی «مادر» به نویسندگی برتولت ‌برشت و ترجمه‌ از جاهد جهانشاهی و کارگردانی ماه‌منیر ‌صادقیان 26 خرداد ساعت 17 در سالن شماره 3 اجرا خواهد شد.

صحرا کریمی، هدی ‌قنواتی، محمدجواد ‌حشمی‌پور، صادق ‌میرحسینی، ساسان فاضلی، الناز ‌شاهد، پدرام آزموده، شاهین ‌پاکزاد، سما سلیمانی، محدثه ‌رنجبرکهن بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

بوتیک تئاتر ایران و دو اجرا با نگاهی نو

نمایشنامه‌خوانی «آوای رستاخیز» به نویسندگی آرتور ‌میلر و کارگردانی میترا ‌طره 24 خرداد ساعت 18 در سالن شماره 4 اجرا خواهد شد.

افروزه افروغ، مهران باقری، پریا ‌گچ‌پزانی، امید ‌اسلامی، امید زیارتی، میلاد ‌داداشپور بازیگران این اثر و محمدیاسین جمشیدی (صحنه‌خوان) هستند.

نمایشنامه‌خوانی «شب‌های روشن 2» به نویسندگی علیرضا قاسمی و کارگردانی پیمان ‌چراغی 25 خرداد ساعت 18 در سالن شماره 4 اجرا خواهد شد.
ندا غفاری، احمد ‌حامدی، فاطمه ‌زمانی، وحید ‌آقارضایی، میثم ‌میثمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه این اثر آمده است: «مرگ پایان حیات در این زمان است... چه کسی خواهد دانست نفس بعدی ما در چه سالی خواهد بود!؟«

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به پیگیری سند تحول تئاتر می‌گوید انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم و نمایندگان مردم در مجلس باید برای توسعه فرهنگ و تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند. باید تمام دستگاه‌ها بیایند و کمک کنند تا افزایش بودجه در تئاتر داشته‌ ...

|

در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»
روزهای پایانی بهمن 1402 با نمایشنامه‌خوانی در تهران

میزبانی تئاتری‌ها با «کیک پنیر و آلبالو» و «درخت خرمالو»

نمایشنامه‌خوانی‌های «ترور»، «سمفونی درون بطری»، «ادموند»، «کیک پنیر و آلبالو»، «درخت خرمالو»، «کورالین» و «طغیان» از جمله آثاری هستند که در روزهای پایانی بهمن 1402 روی صحنه می‌روند.

|

نظرات کاربران