در حال بارگذاری ...
خداحافظی با یکی از پرافتخارترین بازیگران زن انگلستان

گلندا جکسون درگذشت

گلندا جکسون، بازیگر برنده دو اسکار و یک جایزه تونی که دو دهه فعالیت مستمر در حزب کارگر بریتانیا داشت و عضو پارلمان بود، پس از مدتی بیماری، در سن هشتاد و هفت سالگی درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر، گلندا جکسون، بازیگر تئاتر و سینما که برای بازی در «زنان عاشق» و  «لمسی از عزت/ A Touch of Class»  برنده جایزه اسکار شده بود، درگذشت.

این بازیگر تا روزهای پایان عمر خود مشغول به کار بود و آخرین فیلمش با نام «فراری بزرگ» را مقابل مایکل کین 90 ساله بازی کرد که به‌تازگی  فیلمبرداری آن پایان یافته است.

گلندا جکسون پس از 30 سال غیبت از صحنه تئاتر، در سال 2018 با نمایش «سه زن بلندبالا» اثر ادوارد آلبی به برادوی بازگشت. تئاتری که نه تنها مورد توجه تماشاگران قرار گرفت بلکه با تحسین منتقدان هم روبه‌رو شد. او در این نمایش، مقابل آلیسون پیل و لوری متکالف روی صحنه رفت. این نمایش تمام جوایز آن سال از جمله جایزه تونی ،دراما دسک و دراما لیگ را درو کرد. نمایش «سه زن بلند بالا» توانست پنج بار رکورد سالن گلدن تیه‌تر را بشکند.

آخرین حضور گلندا جکسون در برادوی در تئاتر تجربی سَم گلود در «شاه لیر» بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت و پس از 76 اجرا ، متوقف شد.

این بازیگر کهنه‌کار، حضوری پر رنگ در سینما هم داشت که برای دو فیلم «زنان عاشق» و  «لمسی از عزت/ A Touch of Class»  برنده جایزه اسکار شد. او همچنین پنج بار نامزد جایزه تونی شد و یک بار این جایزه را کسب کرد.

گلندا جکسون، در سال‎‌های 1960 و 1970 از بزرگ‌ترین ستارگان بازیگری بریتانیا بود که در سال 1965 برای نخستین بار در برادوی و در نمایش « شکنجه و قتل ژان پل مارا» روی صحنه رفت. او سپس در نمایش‌های «رز» (1981)، «میان‌پرده‎ شگفت ‏انگیز» (1985) و «مکبث» (1988) روی صحنه رفت و برای هرکدام از آن‌ها نامزد جایزه تونی شد. او سپس نقش مارتا را در «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» در شهر لس‌آنجلس روی صحنه اجرا کرد.

گلندا جکسون 23 سال نیز در عرصه سیاست فعال بود و نماینده پارلمان بریتانیا هم شد.

منبع: تیه‌تر مانیا، آسوشیتدپرس




مطالب مرتبط

با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود
با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود

جسیکا لنگ، بازیگر برنده جایزه‌های تونی و اسکار که با فیلم «کینگ کونگ» در سال 1976 به شهرت رسید، نقش اصلی «نمایش مادر» را که سال آینده در برادوی نیویورک به صحنه خواهد رفت، بازی می‌کند.

|

((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی
((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی

تور شهر به شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در شهر شیکاگو و در سالن جیمز ام.ندرلندر روز دهم سپتامبر(19 آذر ماه ) آغاز شد و تا اول فوریه (13 بهمن) سال 2025 ادامه خواهد داشت.

|

نظرات کاربران