در حال بارگذاری ...
در دومین نشست دبیر رویداد صاحبدلان با هنرمندان خارجی مطرح شد

ابراز شگفتی هنرمند عراقی از شور و اشتیاق جوانان تئاتر ایران

مدیر دانشکده تئاتر بصره عراق، در دومین نشست تخصصی دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان با فعالان تئاتر قزوین و هنرمندان خارجی، از شور و شوق جوانان تئاتری کشورمان ابراز شگفتی کرد.

به گزارش ایران تئاتر، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان، در پایان یک‌سال فعالیت، این روزها شاهد برگزاری آخرین بخش خود از 28 خرداد تا اول تیر در استان قزوین است.  

برگزاری نشست‌های محمود فرهنگ، دبیر تئاتر صاحبدلان با هنرمندان خارجی، بخشی از برنامه‌های این رویداد است که دومین جلسه آن، با حضور عبدالکریم عبود (مدرس و مدیر دانشکده تئاتر بصره)، هنرمندان دو گروه نمایشی مهمان از کشور عمان و فعالان تئاتر استان قزوین، روز گذشته (دوشنبه 29 خرداد) در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد.

رسالت تئاتر صاحبدلان، حمایت از هنرمندان جوان است

محمود فرهنگ در این نشست گفت: «تفکر و تلاشی که در برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان وجود دارد، مبنی بر تولید نمایش بوده است نه رقابت.»

او با شرحی از بخش‌های مختلف رویداد صاحبدلان که در طول یک سال میزبان علاقه‌مندان بوده است، ادامه داد: «اجرای تعزیه، نمایش‌های خیابانی، بخش نمایشنامه‌نویسی، نمایش رادیویی، وبینارهای بین‌المللی و نمایشنامه‌خوانی بخشی از برنامه‌های این رویداد بوده است و اکنون نیز بخش بین‌الملل آن در قزوین در حال برگزاری است.»

این هنرمند افزود: «امسال با همت دست‌اندرکاران این رویداد، بیش از ۱۰ نمایشنامه به زبان‌های فرانسه و عربی ترجمه شده و به‌زودی ترجمه انگلیسی آن نیز منتشر خواهد شد تا در اختیار هنرمندان سایر کشورها قرار بگیرد و به این واسطه راه‌های تعامل، همکاری و آشنایی با تئاتر دینی و معناگرا هموارتر شود.»

محمود فرهنگ گفت: «امیدواریم رویداد بین‌المللی صاحبدلان بتواند باعث ایجاد تبادلات فرهنگی مدنظر ما شود. همچنین درنظر داریم از کارگردان‌های جوان و موفق حمایت کنیم تا این رویداد هنری محلی برای رشد استعدادهای‌شان باشد.

استقبال هنرمندان جوان شگفتی‌آور بود

در ادامه این نشست، عبدالکریم عبود، مدرس تئاتر و مدیر دانشکده تئاتر بصره با بیان این‌که عمق تاریخی و فرهنگی ایرانیان بسیار قابل احترام است، گفت: «من برای برگزاری کارگاه «درهم تنیدگی فرهنگ تئاتر» در این رویداد حضور دارم. روز اول این برنامه با حضور 15 شرکت کننده برگزار شد و روز دوم این تعداد به 45 نفر رسید که برای من شور و شوق هنرمندان جوان و استقبال آنها بسیار لذت‌بخش  و شگفتی‌آور بود.»

این مدرس تئاتر در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر بین کشورهای همسایه در زمینه هنرهای نمایشی گفت: «به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش همکاری‌های هنرمندان بصره و خوزستان امضا شده است که امیدوارم به این واسطه بیشتر با تئاتر ایران آشنا شویم و به سمت تولید کارهای مشترک برویم.»

گروه‌های نمایشی کشور عمان نیز در این نشست، به شرح کوتاهی از اجراهایی که روی صحنه خواهند برد، پرداختند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران