در حال بارگذاری ...
در دفتر جشنواره آیینی و سنتی برگزار شد

نشست هم‌افزایی بین وزارتخانه‌های دادگستری و آموزش و پرورش با اداره کل هنرهای نمایشی

نشست هم‌افزایی و تبادل‌نظر بین عسگر جلالیان (معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران) و حسن زبیری (کارشناس طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش) و غلامرضا نعمتی (معاون اداری و مالی اداره کل هنرهای نمایشی) با حضور احمد جولایی (دبیر جشنواره آیینی‌وسنتی) روز دوشنبه ۲۹ خرداد در دفتر جشنواره بین‌المللی آیینی‌و‌سنتی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در ابتدای این نشست، دبیر جشنواره بین‌المللی آیینی‌و‌سنتی ضمن خیرمقدم به حاضران، با بیان نکاتی در مورد ضرورت حفظ و نگهداری آیین و پاسداشت سنت‌ها، هدف از این‌گونه نشست‌ها را آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های یکدیگر و به‌نوعی هم‌افزایی برشمرد و گفت: این نشست‌ها می‌توانند منشأ آثار خوبی باشند.

احمد جولایی با اشاره به محورهای متنوع و ده‌گانه جشنواره، آن‌ها را در حوزه‌هایی چون هنرهای فردی، نمایش‌های شادی‌آور و تقلید، نمایش‌های عروسکی، کار آواها، نقالی، حمله‌خوانی، همین‌طور نمایشنامه‌نویسی و سمینارهای علمی و پژوهشی و اجراهای بخش دانشجویی و نمایشگاه حرف و صنایع‌دستی ایرانی در زمینه نمایش‌های آیینی معرفی کرد.

در ادامه این نشست، غلامرضا نعمتی معاون اداری و مالی اداره کل هنرهای نمایشی، مشکلات قشر هنرمندان خصوصاً اصحاب نمایش را مطرح کرد و ابتدایی‌ترین موارد و مشکلات را در حوزه سخت‌افزاری ازجمله عدم وجود سالن ویژه و اختصاصی برای نمایش کودک و نوجوان برشمرد.

نعمتی با اشاره به معضل محیط پیرامونی سالن اصلی تئاتر هم گفت: مدتی است فضای پیرامونی تئاتر شهر که از آن به‌عنوان نگین مرکز نمایشی کشور نام برده می‌شود، دچار مشکل شده است. البته تعداد مزاحمین و هنجارشکنان در این فضا آن‌قدر هم زیاد نیست، اما برای مجموعه معتبر و متشخصی مثل تئاتر شهر باز هم زیاد است.

حوزه نرم‌افزاری دیگر بخش تئاتر است که نیازمند توجه است و در صورت تأمین و برآورد رفع کاستی‌های حوزه سخت‌افزاری تئاتر، می‌توانیم نسبت به آینده و شرایط ایدئال تئاتر کشور مطمئن باشیم

او گفت: نسل جوان اگر در همین سنین پایین از گذر نمایش و آشنا شدن با آیین و سنت، مفاخر فرهنگی خود را بشناسد و نیز رعایت قوانین اجتماعی و فرهنگی در او نهادینه شود، می‌تواند در آینده، فردی مطمئن و شهروندی قانون‌گرا شود.

معاون اداره کل هنرهای نمایشی همچنین افزود: حوزه نرم‌افزاری دیگر بخش تئاتر است که نیازمند توجه است و در صورت تأمین و برآورد رفع کاستی‌های حوزه سخت‌افزاری تئاتر، می‌توانیم نسبت به آینده و شرایط ایدئال تئاتر کشور مطمئن باشیم. اداره کل هنرهای نمایشی خصوصاً با تدبیر مدیر آشنا به موضوع و همین‌طور معاونت هنری تلاش وافر دارند این نقیصه را به‌سرعت برطرف سازند که البته امیدوار به این حمایت‌ها هستیم؛ اما از یک نکته کلیدی نباید گذشت، آن ‌هم اینکه رسیدن به شرایط مطلوب، پشتیبانی و حمایت دیگر سازمان‌ها و نهادهای قانونی و نیز بخش خصوصی را می‌طلبد.

 در ادامه این نشست، عسگر جلالیان ضمن تشکر از وجود دیدگاه علمی و اجرایی در اداره کل هنرهای نمایشی و مدیران توانمند آن گفت: ما در دادگستری علاقه‌مندیم آنچه را به‌عنوان ظرفیت شناخته می‌شود، با دیگران به اشتراک بگذاریم و مطمئنیم این اشتراک‌گذاری موجب ایجاد هم‌افزایی و ظرفیت‌های جدیدی خصوصاً در حوزه آثار هنری به‌عنوان یک امر اقناعی و بازدارنده عمل می‌کند و باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

او ادامه داد: از ظرفیت‌های خوبی که در اختیار اداره کل هنرهای نمایشی و هنرمندان حوزه نمایش قرار دارد همین امر و پدیده نمایش است؛ هنری فاخر و شناخته‌شده که از دوران کلاسیک تا عصر مدرن، در کنار سینما و تلویزیون و سایر رسانه‌های جمعی، جایگاه خود را حفظ و حتی می‌توان گفت افزوده است. باید تلاش شود که این موضوع اهمیت عظمت و هنر را از حالت ایستا و بالقوه به بالفعل تبدیل کند و مدیران بیشتری را در حوزه‌های اجتماعی شامل شود.

هنر می‌تواند موجب خیزش شود و این ویژگی، قدرت بزرگی را در آن با پتانسیل بالا ذخیره کرده است. هنر یک فرصت یا بستری است که می‌تواند خالق یک معجزه و شکوفایی شود و حتی سایر حوزه‌ها را هم متحول سازد

معاون وزیر دادگستری افزود: هنر می‌تواند موجب خیزش شود و این ویژگی، قدرت بزرگی را در آن با پتانسیل بالا ذخیره کرده است. هنر یک فرصت یا بستری است که می‌تواند خالق یک معجزه و شکوفایی شود و حتی سایر حوزه‌ها را هم متحول سازد. بیشتر کشورهایی که به هنر توجه کردند، در اغلب زمینه‌ها موفق بوده‌اند؛ و این واقعیتی است که هر که به هنر توجه کرده، صاحب برگ برنده‌ای در دستان خود بوده است. ما در حوزه مأموریت‌های دادگستری مسائل مختلفی داریم که می‌خواهیم علاوه بر کار تعزیری و تلاش برای تهیه موارد تضمینی، امر پیشگیری را به‌طورجدی مدنظر قرار دهیم. ما در اصل یک وزارت بین قوه‌ای و وزارتخانه بین دستگاهی هستیم و بر اساس اصل 160 قانون اساسی رابط بین قوای مختلف کشوریم و این تکلیف قانونی ماست؛ تکلیفی که بر اساس مصوبه سال 1394 هم بر آن تأکید شده است.

امروزه همه متوجه این نکته شده‌اند که پیشگیری امری مقدم و بازدارندگی آن از تعزیر بیشتر است. ازآنجاکه قوانین اغلب در دنیا جرائم‌محور است تلاش برای حل موضوع از طریق ظرفیت‌های هنری مدنظر ماست.

جلالیان در ادامه گفت: در یکی از بخش‌های وزارت دادگستری اداره کل مقام حقوق شهروندی طراحی شده است که در سطح کشور فعال است و می‌تواند با هزینه خیلی کمتر و طرح مباحث اقناعی از طریق هنر نمایش عملکرد بهتری از خود داشته باشد. از همه مهم‌تر آنکه ما عضو کنوانسیون حقوق کودک در سطح جهانی هستیم، البته این مبحث دارای چهار پروتکل است، ایران عضو یکی از آن‌ها شده و دو پروتکل دیگر در هیئت دولت و مجلس مراحل قانونی تصویب خود را می‌گذرانند.

پیشگیری امری مقدم و بازدارندگی آن از تعزیر بیشتر است. ازآنجاکه قوانین اغلب در دنیا جرائم‌محور است تلاش برای حل موضوع از طریق ظرفیت‌های هنری مدنظر ماست

او با اشاره به مشکلات پیش روی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی افزود: باید اقرار کرد که هنرمندان و متولیان حوزه هنر کار بسیار سختی دارند، امکانات کم است، پشتیبانی خوبی ندارند، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اغلب با هنر بیگانه‌اند و همین امر باعث افزایش مشکلات راه و خستگی مضاعف می‌شود. به نظر من شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌طورکلی یک مأموریت فوق‌العاده و کلیدی دارید و آن نیازسازی است و نه الزاماً نیازسنجی؛ باید برای دستگاه‌های مختلف نیاز‌سازی شود و برای تفهیم آن به اشکال گوناگون به مدیران نباید منتظر بود تا همه کارها را دولت انجام دهد. در بخش خصوصی هم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید با ایجاد زمینه تعامل به خدمت گرفته شود.

در ادامه، حسن زبیری، کارشناس طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش هم با تأکید بر جمعیت نسبتاً زیاد جوانان و لازم‌التعلیم بودن آنان، به ظرفیت‌های خوبی که در آموزش‌وپرورش و نهادهایی نظیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد، یا فعالیت‌های حوزه معاونت پرورشی و نیز برخورداری از امکانات آموزشی، سالن‌های نمایشی فضای اردوگاهی -به‌عنوان یک پتانسیل قابل‌توجه که در این هم‌افزایی می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد -اشاره کرد.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران