در حال بارگذاری ...

اعضای شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند

کوروش زارعی، سیروس همتی، ایوب آقاخانی، حسین مسافرآستانه و میرعلیرضا دریابیگی اعضای شورای نمایش و اعلام برنامه‌های نمایشی بنیاد رودکی شدند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، آیین معارفه اعضای شورای نمایش و اعلام برنامه‌های نمایشی بنیاد رودکی برگزار شد. در این رویداد مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) و کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) حضور داشتند و کوروش زارعی، سیروس همتی، ایوب آقاخانی، حسین مسافرآستانه و میرعلیرضا دریابیگی به‌عنوان اعضای شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند.

در ابتدای این آیین، حامد فاتحی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی تالارهای بنیاد رودکی گزارشی از درخواست‌های ارائه‌شده به شورای نمایش ارائه داد و افزایش غنای شوراهای تخصصی را به‌عنوان راهبرد بنیاد خواند که موجب می‌شود انتخاب و اجرای کارهای فاخرتری در دستور کار قرار گیرد.

افزایش غنای شوراهای تخصصی، راهبرد بنیاد رودکی است

فاتحی توضیح داد: «شورای نمایش بنیاد رودکی سابقه‌ای دوازده‌ساله دارد که با صدور احکام اعضا، این شورا در سال گذشته رسمیت بیشتری پیدا کرد. در این دوره 43 نمایشنامه مورد ارزیابی شورا قرار گرفته بود. همچنین در همین چند ماه اخیر 27 نمایشنامه جدید مورد ارزیابی قرار گرفته که همین امر نشان‌دهنده اهمیت این شوراست. درواقع از 70 اثری که به این شورا رسیده، 31 اثر نمایشی مورد تایید قرارگرفته و در برنامه زمان‌بندی تالارهای مختلف بنیاد رودکی قرار گرفته است. تا پایان سال نیز ما 21 اجرا در دستور کار داریم که از آن میان 4 نمایش برای تالار وحدت، 9 نمایش برای تالار حافظ، 4 نمایش در برج آزادی و 4 نمایش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.»

سپس کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به اهمیت فعالیت شوراهای تخصصی افزود: «با فعالیت این شوراها کارها بر اساس سیاست‌های کلان مجموعه اولویت‌بندی می‌شوند و به مرکز هنرهای نمایشی برای دریافت مجوز معرفی می‌شوند که همین باعث تسریع در کارها می‌شود.»

نظری ادامه داد: «از شورای نمایش خواهش می‌کنم تا به سیاست‌های اعلامی از طرف مجموعه بنیاد رودکی توجه لازم را داشته باشند، چراکه اهمیت تالار وحدت در حوزه نمایش از همه تالارهای کشور بیشتر است و بر همین اساس باید میزبان کارهای باکیفیت بسیار بالا باشد. از آن‌طرف هم از شورای نظارت انتظار همکاری بیشتری را خواهیم داشت.»

با توجه به شرایط عمومی، باید دقت بیشتری در انتخاب آثار صورت گیرد تا مسائل و آسیب‌ها در حین اجرا کمتر شود

او افزود: «با توجه به شرایط عمومی، باید دقت بیشتری در انتخاب آثار صورت گیرد تا مسائل و آسیب‌ها در حین اجرا کمتر شود.»

در ادامه مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت اصلی شورا در بررسی و انتخاب آثار افزود: «یکی از انتظارات از شورا مشارکت در تولید آثار فاخر نمایشی است. بعدازآن ما در نظر داریم سالانه یک اثر فاخر در حوزه نمایش روی صحنه تالار وحدت داشته باشیم و این امر، نظر و همراهی شورای نمایش را می‌طلبد.»

سالم ادامه داد: «یکی از حوزه‌های مهم فعالیت بنیاد رودکی، حمایت از هنرمندان، بازیگران و کارگردانان جوان و بااستعداد است. ما با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه تولیدات دانشجویی داریم که می‌توانیم در تالارهای حافظ، نیاوران و برج آزادی میزبان آن‌ها باشیم.»

او همچنین با اشاره به تنوع تولیدات نمایشی افزود: «تولیدات نمایشی جدیدی در دنیا مطرح است که حین اجرا مخاطبان بتوانند ادامه تئاتر را هدایت کنند و یا در تولید آثار از ترکیب ویدئومپینگ و موسیقی در اجراها استفاده شود و ما از شورا انتظار داریم که آثاری با این شاخصه را مدنظر قرار دهند.»

سالم در ادامه بر مستندسازی کیفیت اجراهای نمایشی و ثبت سوابق گروه‌ها تأکید کرد.

بنیاد رودکی با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه تولیدات دانشجویی دارد که می‌توان در تالارهای حافظ، نیاوران و برج آزادی میزبان آن‌ها بود

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به‌ضرورت تقویت حوزه نمایشنامه‌نویسی و ایده‌پردازی گفت: «حجم آثار نمایشی غیر تولیدی بالاست و ما باید به تولید نمایشنامه‌های جدید کمک کنیم و در این راستا می‌توانیم سفارش نویسندگی نمایشنامه با مضامینی را که برای اجرا در تالار وحدت مدنظر داریم، در دستور کار قرار دهیم.»

در ادامه این رویداد ایوب آقاخانی با اشاره بر اهمیت گفت‌وگو با متقاضیان آثار نمایشی، بر ضرورت رفع موانع برای اجرای بهتر آثار تأکید کرد.

او افزود: «شیوه‌نامه‌ای برای تولید و اجرای آثار نمایشی باید تدوین شود تا در تغییر مدیریت‌ها ثابت بماند. در بحث تولید نمایشنامه هم به نظر من زمان آن رسیده تا در یک بازه شش‌ماهه به تولید متن بپردازیم که قادر به اجرا در تالار وحدت باشد.»

حسین مسافر آستانه دیگر عضو شورای نمایش بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت شورا از سال‌های پیش گفت: «تالار وحدت بهترین تالار نمایش کشور است و اجراهای آن الگو و تعیین‌کننده برای سایر تالارهاست؛ بنابراین ما باید اجراهای خاص مبتنی بر حساسیت‌های بیشتری داشته باشیم.»

سیروس همتی نیز با ابراز خوشحالی از تعاملی که بین بنیاد رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی وجود دارد گفت: «امیدوارم کارهایی که در شأن تالار وحدت است، اجرا برود. معرفی اعضای شورا اتفاق خوبی است و باعث می‌شود تعامل شورا با کارگردانان افزایش یابد.»

میرعلیرضا دریابیگی نیز با اشاره به سخنان دیگر اعضا گفت: «ما باید عملیاتی‌تر نگاه کنیم و حلقه اتصال میان رویکرد بنیاد رودکی با واقعیت‌های موجود را پیدا کنیم و درنهایت آن را تبدیل به یک فراخوان کنیم تا هنرمندان را از استانداردها و سیاست‌های مدنظرمان باخبر کنیم.»

شاخص‌های ارزیابی آثار باید به شاخص‌های جشنواره فجر نزدیک باشد. فراهم کردن بستر برای فعالیت‌ جوان‌ترها از وظایف ما است

دریابیگی ادامه داد: «تمامی مباحث مطرح‌شده قابلیت این را دارد تا تبدیل به یک نظام‌نامه اجرایی شود که تکلیف هنرمندان و اعضای شورا را مشخص کند.»

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان با جمع‌بندی جلسه گفت: «شاخص‌های ارزیابی آثار باید به شاخص‌های جشنواره فجر نزدیک باشد. سیاست‌های بنیاد هم متفاوت، پیچیده و دور از واقعیت نیست. فراهم کردن بستر برای فعالیت‌ جوان‌ترها از وظایف ما است.»

سالم ادامه داد: «ما واسطی بین مجموعه سیاست‌گذار و هنرمندان هستیم. ما وظیفه فراهم کردن فضا و امکان دادن به هنرمندان تراز اول کشور را نیز داریم و از شورا می‌خواهیم تا برای رسیدن به این اهداف ما را یاری کنند.»

در پایان این مراسم با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیرکل هنرهای نمایشی، احکام عضویت در شورای نمایش بنیاد رودکی به اعضای این شورا تقدیم شد.




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران