در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «مکبث جادویی»

آژمان بیژنی‌نسب: داستان مکبث را در بستری از خیال و جادو روایت کرده‌ام

آژمان بیژنی‌نسب کارگردان نمایش «مکبث جادویی»  با بیان اینکه جشنواره عروسکی باکیفیت‌تر از بقیه جشنواره‌ها برگزار می‌شود، می‌گوید داستان مکبث را در بستری از خیال و جادو روایت کرده‌ام.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، آژمان بیژنی‌نسب کارگردان نمایش «مکبث جادویی» هنرمند اهل شهرستان فساست که روز پنج‌شنبه هشتم تیر در دو ساعت 18 و 20 در تالار اصلی مولوی روی صحنه رفت.

آژمان بیژنی‌نسب که پیش‌تر آثاری از ویلیام شکسپیر را کارگردانی کرده بود، حال به نظر می‌رسد با رفتن سراغ یکی از نمایشنامه‌های این درام‌نویس بزرگ و انتخاب شخصیت مهیب و قدرت‌طلب «مکبث» و روایت برآمدن و سقوط او و تاریک و روشن درونش بر بستری از خیال و جادو، با یک اثر 75 دقیقه‌ای مخاطبان آثار حاضر در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی را راضی از سالن بدرقه کرد.

کارگردان نمایش «مکبث جادویی» گفت: «به آثار ویلیام شکسپیر بسیار علاقه‌مند هستم، خصوصاً «مکبث» که پتانسیل دنیایی بصری دارد و با روحیات من در طراحی و کارگردانی سازگار است.»

ازآنجایی‌که متریال ما پارچه است سعی کردیم با این موضوع جادویی برخورد کنیم و من پارچه‌‌ها را باعث این جادویی بودن می‌دانم

این کارگردان اهل فسا گفت: «نمایش «مکبث جادویی» همان داستان اصلی «مکبث» است و چیزی که من به این نمایش اضافه کردم، جادویی شدن این داستان است که با حضور جادوگرها و ساحره‌ها در نمایش بود؛ و ازآنجایی‌که متریال ما پارچه است سعی کردیم با این موضوع جادویی برخورد کنیم و من پارچه‌‌ها را باعث این جادویی بودن می‌دانم.»

او ادامه داد: «تکنیکی که من در این نمایش عروسکی استفاده کردم، حضور بازیگر همراه با ماسک و عروسک و پارچه بود و بازی بازیگران با پارچه که رنگ و فضایی عجیب برای مخاطب رقم می‌زند. از انتخاب‌هایی که در استفاده و ساخت عروسک داشته‌ام این بود که عروسک‌ها با فرهنگ، آیین و سنت ما سازگار باشند و ایرانی باشند.»

بیژنی‌نسب از بازیگران و عواملش در این نمایش گفت: «بازیگران و عوامل نمایش از فارس، جهرم، شیراز و فسا هستند که بسیار خوشحالم در این اجرا کنار من بودند و به من انرژی بسیاری دادند.»

این کارگردان درباره متن این نمایش گفت: «متنی که ما از این نمایش استفاده کردیم به ترجمه داریوش عاشوری است. البته برای متناسب کردن از متن کاسته‌ام اما سعی کردم فضای بصری «مکبث» را حفظ کنم تا مخاطبانم را گمراه نکنم.»

برای متناسب کردن از متن کاسته‌ام اما سعی کردم فضای بصری «مکبث» را حفظ کنم تا مخاطبانم را گمراه نکنم

او درباره شرکت در جشنواره نمایش عروسکی گفت: «هرسال سعی کردم در این جشنواره حضور فعالی داشته باشم و اجرا روی صحنه ببرم. از نظر من جشنواره عروسکی باکیفیت‌تر از بقیه جشنواره‌ها برگزار می‌شود و این یک نقطه قوت برای تئاتر و جشنواره‌های تئاتری ما در ایران است.»

آژمان بیژنی‌نسب در پایان از آرزوی گروه «مکبث جادویی» برای اجرای عمومی گفت: «همه بچه‌های گروه آرزو و علاقه دارند تا با این اثر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران روی صحنه برویم و حمایت شویم.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری

امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» می‌گوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاری‌های امثال خانم پری صابری و دیگر هم‌نسلان نجیب شان خواهد بود. اولین اجرای نمایشنامه «مردگان بی کفن‌و‌دفن» در ایران در سال ۴۲ به کارگردانی استاد حمید سمندریان با بازی بانو ...

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند
گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند

دلارام موسوی، کارگردان «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، ایده این نمایش را برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده خود می‌داند که ماجرایش به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. او برای بازگویی داستان خود، شخصیت‌های نمایش را از قاب عکس بیرون می‌آورد و به آنها جان می‌بخشد.

|

نظرات کاربران