در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «آی‌تک»

فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناخته‌شده نیست

فاطمه برمال، نویسنده و کارگردان نمایش «آی‌تک» تکنیک پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی را تکنیکی ناشناخته در ایران معرفی کرد که برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «آی‌تک» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال نمایشی است که با تکنیک پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی در پنجمین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفت.

فاطمه برمال با بیان اینکه «آی‌تک» نمایشی برای گروه سنی کودک است، درباره تکنیک این اثر گفت: «تکنیک کار پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است که درواقع تمام لوکیشن‌ها و اتفاقات در یک کتاب جمع‌آوری‌شده و شخصیت‌ها از دل کتاب بیرون می‌آیند.»

کارگردان نمایش «آی‌تک» توضیح داد: «این تکنیک در ایران به‌ندرت کار شده است و به‌جرئت می‌گویم که دومین یا سومین نفری هستم که با این تکنیک کار کرده‌ام. آشنایی من به دوره سه‌ساعته آموزش این تکنیک برمی‌گردد؛ که آن هم از طریق ویدیوهایی بود که از ساخت این نوع عروسک‌ها در اروپا پخش شد و من با آزمون‌وخطا به تجربه پرداختم.»

تکنیک کار پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است که درواقع تمام لوکیشن‌ها و اتفاقات در یک کتاب جمع‌آوری‌شده و شخصیت‌ها از دل کتاب بیرون می‌آیند

او ادامه داد: «نمایش «آی‌تک» اثری تک‌پرسوناژ است و یلدا یوسفی بازیگر و عروسک‌گردان کار به شمار می‌آید؛ او در طول اجرا، هشت ‌کاراکتر متفاوت را به نمایش می‌گذارد.»

این هنرمند با اشاره به این موضوع که قصه نمایش به داستان‌های فولکلور آذربایجان می‌پردازد، توضیح داد: «شخصیت «آی‌تک» شاهزاده‌ای است که لجباز و خودخواه است و هر آنچه می‌بیند، باید برایش تهیه شود. او در آخر درخواست می‌کند تا ماه را از آسمان برای او به زمین بیاورند.»

برمال با اشاره به اینکه «آی‌تک» یک نمایش فانتزی موزیکال است، گفت: «سعی کردیم برای بچه‌ها لحظاتی شاد با استفاده از موسیقی و اشعار کودکانه به وجود بیاوریم. به‌ویژه در استفاده از موسیقی که در اجرای نمایش برای کودکان اهمیت به‌سزایی دارد.»

او برگزاری جشنواره را عاملی برای انتقال تجربه دانست و تأکید کرد: «اینکه امسال در نظر گرفته شده است تا تمامی کارگردانان به تماشای آثار یکدیگر بنشینند، نکته مثبت و خوب این دوره از جشنواره است. این موضوع اجازه می‌دهد تا راحت‌تر نقاط قوت و ضعف آثار را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نتیجه مطلوبی برای دوره‌های بعد کسب کنیم.»

این هنرمند افزود: «خوشبختانه این دوره به دلیل برنامه‌ریزی و شرایط ایجادشده امکان تماشای آثار بخش بین‌الملل را نیز برای ما فراهم کرده است. تماشای این آثار باعث ایده‌پردازی، نوآوری و استفاده از روش‌های جدید می‌شود.»

کارگردان نمایش «آی‌تک» درباره کمک‌هزینه‌های واریزی توضیح داد: «کمک‌هزینه طبق قرارداد اولیه واریز شده است که به‌منظور تهیه و تولید متریال آثار تا حدودی به‌عنوان کمک بزرگی به شمار می‌آید.»

اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد

او گفت: «ما عاشق تئاتر عروسکی هستیم و با وجود تمام سختی‌ها برای این عشق تلاش می‌کنیم.»

این کارگردان ارتباط آثار نمایشی با مخاطبان را بر اساس کیفیت و اجرای خوب دانست و توضیح داد: «اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

|

در دیدار کاظم نظری با هنرمندان ارمنستانی مطرح شد

تأکید بر تداوم همکاری‌های آموزشی و هنری در عرصه تئاتر عروسکی
در دیدار کاظم نظری با هنرمندان ارمنستانی مطرح شد

تأکید بر تداوم همکاری‌های آموزشی و هنری در عرصه تئاتر عروسکی

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان گروه نمایش عروسکی کشور ارمنستان، شرکت‌کننده در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک که سیزدهم تیر در دفتر مدیر کل اداره هنرهای نمایشی برگزار شد، با قدردانی از حضور و اجرای حرفه‌ای هنرمندان ارمنستانی، بر تداوم تبادلات ...

|

بزرگان در ششمین روز جشنواره عروسکی

از حضور مرضیه برومند و بهروز غریب‌پور تا سئانس ویژه برای یک نمایش
بزرگان در ششمین روز جشنواره عروسکی

از حضور مرضیه برومند و بهروز غریب‌پور تا سئانس ویژه برای یک نمایش

نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران-مبارک در حالی ششمین روز خود را به پایان رساند که شاهد اتفاقات ویژه‌ای بود. حالا با گذشت چند روز ابتدایی این رویداد، مخاطبان پیگیر و علاقه‌مندان بیشتری از روایت دورهمی بزرگ عروسک‌ها در قلب پایتخت آگاهی یافته‌اند و روز که از ...

|

گفت‌وگو با عادل بزدوده درباره اجرای «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» در جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک 

نمایشی با نیم‌قرن سابقه که همچنان به وجدتان می‌آورد
گفت‌وگو با عادل بزدوده درباره اجرای «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» در جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک 

نمایشی با نیم‌قرن سابقه که همچنان به وجدتان می‌آورد

عادل بزدوده کارگردان پیشکسوت با نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» مهمان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک است و نمایشی با نیم‌قرن سابقه است که همچنان به وجدتان می‌آورد.

|

گفت‌وگو با مدرس تئاتر و هنرمند پیشکسوت نمایش عروسکی

حسن دادشکر: نمایش‌های ایرانی جشنواره امسال حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند
گفت‌وگو با مدرس تئاتر و هنرمند پیشکسوت نمایش عروسکی

حسن دادشکر: نمایش‌های ایرانی جشنواره امسال حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند

حسن دادشکر، مربی تئاتر و هنرمند پیشکسوت نمایش عروسکی با بیان اینکه  باید به تئاتر به‌عنوان یک پدیده انسان‌ساز نگاه کرد، می‌گوید نمایش‌های ایرانی جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

|

کارگردان نمایش «پدر چوب» مطرح کرد

مجید کیمیایی‌پور: تئاتر عروسکی ابزاری خلاقه برای آموزش است
کارگردان نمایش «پدر چوب» مطرح کرد

مجید کیمیایی‌پور: تئاتر عروسکی ابزاری خلاقه برای آموزش است

مجید کیمیایی‌پور، کارگردان نمایش «پدر چوب» تئاتر عروسکی را ابزاری خلاقه برای آموزش معرفی کرد و گفت نمایش «پدر چوب» یک نمایش ابداعی در شیوه اجرایی نمایش‌ عروسکی است که به‌عنوان نمایش پازلی چوبی شناخته می‌شود.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

نظرات کاربران