در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «زیرزمینی‌ها» مطرح کرد

حامد وکیلی: در تئاتر فرصت اشتباه نیست

حامد وکیلی کارگردان نمایش «زیرزمینی‌ها» می‌گوید تئاتر چون زنده است فرصت اشتباه نداری، نفس تماشاگر در صحنه جاری است و احساسش را در همان لحظه دریافت می‌کنی. سختی‌های تئاتر هم بسیار شیرین‌ است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «زیرزمینی‌ها» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی حامد وکیلی از 30 خرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

داستان این نمایش درباره خانواده‌ای از قشر ضعیف جامعه است که با فروش همه دارایی خود خانه‎ای را پیش‌خرید می‌کنند و مجبور می‌شوند برای مدتی در زیرزمینی بسیار کوچک زندگی کنند.

با حامد وکیلی در مورد شیوه‌های اجرایی و انتخاب بازیگران این اثر نمایشی و نیز تجربه همزمان بازیگری و کارگردانی گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌خوانید.

حامد وکیلی، کارگردان نمایش درباره انتخاب بازیگران «زیرزمینی‌ها» گفت: «سعی کردیم بازیگرانی انتخاب کنیم که به شخصیت‌های نمایش نزدیک باشند، با امیر کربلایی‌زاده و مرضیه صدرایی تجربه همکاری داشته‌ام و با جواد خواجوی اولین بار است که همکاری کردم که تجربه خوشایندی هم برایم بود.»

«زیرزمینی‌ها» یک کمدی-تراژدی است که در لحظه نمی‌دانی باید بخندی یا گریه کنی

او ادامه داد: «در کنار هنرمندان پیشکسوت سعی کردیم به هنرمندان جوان هم اعتماد کنیم و در این اثر بازیگران پیشکسوت با همه توان به بازیگران جوان‌تر کمک کردند تا نتیجه خوبی حاصل شود. رسالت تئاتر همین است که به جوان‌ترها میدان بدهیم که بیایند و تجربه کنند و آینده خودشان را بسازند و حتماً از بین‌شان استعدادهای درخشانی ظهور خواهد کرد.»

این کارگردان با اشاره به اینکه 26 سال است در تئاتر فعالیت می‌کند، گفت: «در همه اجراهای نمایشی‌ام با لذت حضور دارم و در نمایش «زیرزمینی‌ها»، هم بازیگر هستم و هم کارگردانی می‌کنم و این مسئله، شرایط ویژه‌ای را پدید آورده است. تئاتر مثل بچه‌ای است که کارگردان بزرگش می‌کند و واقعاً مثل بچه خودش دوستش دارد. حتی بعضی صحنه‌ها را که می‌خواهم کوتاه کنم ،واقعاً برایم دشوار است.»

او ادامه داد: «بازیگری و کارگردانی تئاتر به‌صورت هم‌زمان خیلی مشکل است، به همین دلیل از مهدی آقایی به‌عنوان مشاور استفاده کردم، شاید اگر هرکدام از این دو بخش را به‌تنهایی انجام می‌دادم، کیفیت کار بیشتر می‌شد ولی در کل از نتیجه ناراضی نیستم.»

حامد وکیلی که تجربه حضور در سینما و تلویزیون را هم دارد، درباره هنر تئاتر گفت: «تئاتر ویژگی‌های خودش را دارد و با تلویزیون و سینما خیلی فرق می‌کند. تئاتر چون زنده است فرصت اشتباه نداری، نفس تماشاگر در صحنه جاری است و احساسش را در همان لحظه دریافت می‌کنی. تماشاگر با تو می‌خندد و گریه می‌کند. سختی‌های تئاتر هم بسیار شیرین‌ است.»

کارگردان نمایش «زیرزمینی‌ها» درباره متن این اثر افزود: «مرتضی شاه‌کرم را سال‌هاست می‌شناسم، نویسنده بسیار خوبی است. این نمایشنامه را سال 95 برای من نوشت و همان سال در مشهد آن را اجرا کردم. ملودرام بسیار عجیب و خاصی است، یک کمدی-تراژدی است که در لحظه نمی‌دانی باید بخندی یا گریه کنی. قلم مرتضی را همیشه دوست داشتم و این متن هم جزو آثاری بود که خیلی دوست داشتم و به همین دلیل، در تهران دوباره اجرایش کردم.»

بازیگر نقش آقاجون گفت: «در زندگی واقعی هر خانواده‌ای یک پیرمرد با شرایط آقاجون هست. برای بازی این نقش از آن‌ها الگو گرفتم. همیشه در ذهن بازیگر مواردی هست که در اطرافش دیده و برای رسیدن به هر نقش از هرکدام، بخشی را برمی‌دارد. از همان اول که نمایشنامه را خواندم، دوست داشتم این نقش را بازی کنم و خودم از اجرایش راضی هستم و تماشاگران هم دوستش داشتند؛ فکر می‌کنم به چیزی که می‌خواستم رسیدم.»

همیشه در ذهن بازیگر مواردی هست که در اطرافش دیده و برای رسیدن به هر نقش از هرکدام، بخشی را برمی‌دارد

حامد وکیلی که پرفروش‌ترین نمایش‌های مشهد را در کارنامه خود دارد، در مورد اجرا در تهران توضیح داد: «تماشاگران مشهدی مرا می‌شناسند و لطف دارند و حمایت می‌کنند؛ اما در مشهد اجرا رفتن آن هم برای مدت طولانی، کار دشواری است. در تهران سالن‌هایی است که می‌شود راحت‌تر اجرا رفت؛ مثل سالن شهرزاد. ولی به دلیل بزرگ‌تر بودن شهر تهران شرایط خیلی فرق می‌کند. تبلیغات باید بیشتر و گسترده‌تر باشد؛ نکته دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه در تهران مردم برای دیدن کار خوب به سالن می‌آیند؛ چه بازیگر چهره داشته باشد و چه نداشته باشد.»

او در پایان در مورد ویژگی نمایش «زیرزمینی‌ها» هم افزود: «در نمایش صحنه‌ای وجود دارد که پدر کیک تولد را با دستپاچگی برای صاحب‌خانه می‌برد و وقتی برمی‌گردد سکوت وحشتناکی درصحنه می‌شود؛ به نظر من پدر همان لحظه می‌میرد. در این نمایش شاهد هستیم که تماشاگر هم‌زمان هم می‌خندد و هم گریه می‌کند؛ گویی مخاطب یک برش از زندگی خانواده‌ای از زیرپوست شهر را پیش چشمانش می‌بیند.»




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران