در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با هادی لشگری، سرپرست گروه «آوای عاشوراییان»

آن هنگام که دمام و سنج، راوی حماسه می‌شوند

هادی لشگری، سرپرست گروه موسیقی «نوای عاشوراییان» موسیقی را جزو ارکان آثار هنری دانست و با اشاره به تصویرسازی و تاثیر این هنر بر ذهن مخاطبان، می‌گوید صدای سنج و دمام راوی حماسه کربلا و تصویرگر صحنه نبرد نزد مخاطب هستند.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی هم‌زمان با آغاز دهه اول ماه محرم از 28 تیر تا 6 مرداد 1402 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 تا 21 میزبان عزاداران حسینی است.

«نوای عاشوراییان» بخشی از برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» است که طی ده شب عزاداری سید و سالار شهیدان به سرپرستی هادی لشگری و حسین لشگری با نواختن سازهای سنج و دمام در ساعت 18:30 به عنوان پیش‌درآمدی برای آغاز اجراهای نقالی و تعزیه‌خوانی اجرا می‌شود.

هادی لشگری درباره گروه موسیقی «نوای عاشوراییان» که بخشی از گروه موسیقی با عنوان «آوای ساحل» به شمار می‌آید، گفت: «ما فعالیت خود را از دهه 60 آغاز کردیم اما به صورت گروهی منسجم از اوایل دهه 70 به ادامه فعالیت پرداختیم. به‌جرئت می‌گویم که جزو اولین گروه‌های نوازنده سازهای سنج و دمام در شهر تهران بودیم و به تعبیری، گروه ما بود که این سازها را به مخاطبان در شهر تهران معرفی کردیم و در ادامه فعالیت کم‌کم وارد عرصه هنرهای نمایشی شدیم.»

موسیقی تاثیرات متفاوتی دارد؛ سنج و دمام غمگین‌ترین موسیقی است که در ماه محرم نواخته می‌شود

او ادامه داد: «نوای عاشوراییان» برنامه عزاداری ویژه مناطق جنوب است که با سازهای شیپور، سنج و دمام نواخته می‌شود. مراسم با نواختن شیپور آغاز می‌شود و سپس صدای سنج و دمام تصویرگر صحنه نبرد می‌شوند. در واقع در یک تصویرسازی شنیداری تاثیرگذار و بی‌نظیر، صدای دمام، صدای سم اسب و صدای سنج چکاچک شمشیرها را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند.»

این هنرمند افزود: «این موسیقی صرفا برای دهه اول محرم استفاده نمی‌شود و در سایر آداب و رسوم مرتبط با غم و سوگواری مناطق جنوبی کشور از آن بهره می‌برند.»

لشگری گفت: «موسیقی تاثیرات متفاوتی دارد. سنج و دمام غمگین‌ترین موسیقی است که در ماه محرم نواخته می‌شود. این موسیقی نسل به نسل چرخیده تا به دست ما و دیگر عزیزانی که به نواختن آن مشغول هستند، رسیده است.»

این هنرمند با بیان اینکه موسیقی جزو ارکان اصلی آثار هنری است، افزود: «موسیقی آیینی از مهم‌ترین هنرهایی است که اکثریت مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. این هنر باعث تصویرسازی و ایجاد موقعیت‌های ذهنی برای مخاطبان از آنچه می‌شنوند، خواهد شد.»

هادی لشگری درباره برگزاری رویدادهای هنری «نوای عرشیان و مشق فرشیان» نیز گفت: «برگزاری چنین برنامه‌هایی علاوه بر بُعد مذهبی، باعث شناخت بیشتر مخاطبان نسبت به آثار موسیقایی در فرهنگ‌های مختلف و اقوام نواحی متفاوت که در سراسر کشور حضور دارند، می‌شود.»

موسیقی آیینی از مهم‌ترین هنرهایی است که اکثریت مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند

حسین لشگری، هادی لشگری، علی هلالات، خشایار تیموریان، علی بیت غانم، رضا کیهانی، علی لشگری، سیدمهدی بحرالعلوم، حسام بشتام، مسعود کهوری‌نژاد و عرفان کهوری‌نژاد اعضای گروه موسیقی «آوای ساحل» هستند که در قالب ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به اجرای موسیقی آیینی می‌پردازند.

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

نظرات کاربران