در حال بارگذاری ...
گزارشی از اجراهای روز اول و دوم ویژه‌برنامه محرمی «نوای عرشیان و مشق فرشیان»

گردهمایی پرشور عاشقان امام نور و سعادت

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی در پاسداشت حماسه فرهنگ‌ساز عاشورا از ۲۸ تیر در محوطه تئاتر شهر آغاز و با استقبال پرشور مخاطبان و علاقه‌مندان به نقالی و تعزیه مواجه شده است. این ویژه‌برنامه به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) هر شب تا ششم مرداد میزبان شیفتگان عدالت و حق‌جویی خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر و برنامه‌ریزی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه‌برنامه‌های نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر است.

اولین روز از برگزاری این ویژه‌برنامه که 28 تیرماه رقم خورد، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با نواختن سنج و دمام آغاز شد.

 نوای عاشوراییان اوج گرفته و جماعت مشتاق، بی‌تفاوت به شلوغی شامگاهی شهر، محو هنرنمایی هنرمندان نوازنده دمام و سنج هستند

در حالی که چند هفته‌ای است هرم گرما نفس‌های کوچه و خیابان‌های تهران را به شماره انداخته، چشم که می‌گردانی، در میان مخاطبان، از کودک و جوان و پیر، زن و مرد را از هر طبقه و ظاهری می‌بینی که به عشق حسین علی (ع) و در پاسداشت حق‌طلبی تاریخی او، دور گروه اجرا حلقه زده‌اند و گوش جان سپرده‌اند به ضرباضرب سنج و دمام که به تعبیر سرپرست گروه، در حال روایت و تصویرسازی رشادت و حماسه و سوگ امام نور و یاران آگاه و عاشق اویند.

کمی دورتر مادری دست کودک خردسالش را به دست می‌فشارد و آرام آرام به یاد خردسالان رنج‌برده کربلا از ظلم و تباهی و سیاهی که عاملانش شقاوت و کوردلی را از نو مقیاس دادند، اشک می‌ریزد؛ گویی قلب پراندوه و لرزانش ره به دل زخم‌خورده همه کودکان معصومی برده که به جبر و شقاوت، پناه از دست دادند و تنها و غریب گم‌کرده خویش را جست‌و‌جو کردند و پناهی جز آغوش زینب(س) و رحمت واسعه حضرت پروردگار نیافتند؛ و مگر نه اینکه هر سرزمین، کربلاست و هر روز، عاشورا؟ دیگرسو جوانانی دست به بغل، مبهوت ریتم کوبنده نوای عاشورایی سنج و دمام، شاید به کربلا و تنهایی جوانان رشید بنی‌هاشم و همه نوباوگان تاریخ می‌اندیشند که شمشیر زور و تزویر و زر سینه‌های‌شان را درید به جرم ایستادن کنار سفینه النجاه؛ او که نور بود و جوانمردانه برابر پلیدی ایستاد و از عدالت گفت. او که سر بر آستان قدرت فاسد زمانه‌اش خم نکرد و به پلشتی نه گفت؛روایت این حماسه تداوم خواهد داشت به درازنای تاریخ.

در محوطه باز مقابل تئاتر شهر، نوای عاشوراییان اوج گرفته و جماعت مشتاق، بی‌تفاوت به شلوغی شامگاهی شهر، محو هنرنمایی هنرمندان نوازنده دمام و سنج هستند.

کمی دورتر مادری دست کودک خردسالش را به دست می‌فشارد و آرام آرام به یاد خردسالان رنج‌برده کربلا از ظلم و تباهی و سیاهی، اشک می‌ریزد

با پایان گرفتن این بخش از شب نخست ویژه‌برنامه، نوبت به اجرای نقالی می‌رسد؛ چند نفری از حلقه تماشاگران جدا می‌شوند و می‌روند اما از هر طرف، جماعت بیشتری به حلقه افزوده شده‌اند. در ادامه با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور)، محسن میرزاعلی به اجرای نقالی و پرده‌خوانی عاشورا می‌پردازد و با هنرش از امام شهیدان می‌گوید.

بعد از اجرای نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی با حضور انبوهی از مردم و علاقه‌مندان، مجلس تعزیه «حجه‌الوداع» توسط گروه ابوالفضل احمدی اجرا شد و چشمان مخاطبان به یاد سیدالشهدا (ع) و در مظلومیت او و یارانش از اشک، بارانی شد.

پای کار آمدن مترو برای تبلیغات شهری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان»

در این نوبت از اجرای برنامه‌های ویژه ایام محرم که توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، شرکت مترو تهران در امر اطلاع‌رسانی این ویژه‌برنامه به یاری آمده و در فضای ایستگاه‌های مترو با نصب بنر، اطلاع‌رسانی کرده است و بدین گونه تعداد بیشتری از شهروندان تهرانی از اجرای این برنامه در محوطه تئاتر شهر آگاهی یافته‌اند و این را می‌توان از میزان استقبال مردم و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی آیینی و سنتی که هر شب بر آن افزوده می‌شود، دریافت.

باز هم مردم نشان دادند در ستایش و گرامی‌داشت یاد امام و پیشوایی که نماد تاریخی رحمت و ایستادگی برابر ظالم است، کم نمی‌گذارند

و این گونه دومین روز از برگزاری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با پای کار آمدن شرکت مترو برای تبلیغات این برنامه پرشورتر از شب نخست آغاز شد و باز هم مردم به ویژه اهالی تهران نشان دادند در ستایش و گرامی‌داشت یاد امام و پیشوایی که برای مردم، جامعه و یارانش جز خوبی و نیکی نمی‌خواست و هرگز از جویایی حق مردم پا پس نکشید؛ اویی که نماد تاریخی رحمت و ایستادگی برابر ظالم است، کم نمی‌گذارند.

اجراهای روز 29 تیر باز هم با اجرای گروه سنج و دمام «ساحل عاشوراییان» آغاز شد و در ادامه با  استقبال و حضور گرم مخاطبان، مجلس نقل حسین ظاهری از کربلا برگزار شد.

بعد از نقل و پرده‌خوانی هم، اجرای مجلس تعزیه «قانیای فرنگ» توسط گروه ابوالفضل احمدی در محوطه باز تئاتر شهر و سن روباز این مجموعه روی صحنه رفت.

آفتاب هجرت کرده و شب سفره تاریک خود را گسترانده، اما در دل تماشاگرانی که پس از پایان برنامه‌های نمایشی «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در حال ترک کردن محوطه تئاتر شهر هستند، امید به صبح و بازگشت روشنایی و رویش دوباره شعله می‌کشد چراکه تا تاریخ هست، ثارالله زنده است و جریان انسان‌ساز و مکتب‌آفرین حق‌خواهی دوام خواهد داشت؛ حسین خون خداست و ندای حق‌جویی‌اش تا ابد تکرار خواهد شد و آتش به خرمن ظالمان تاریخ خواهد زد؛ این شعله تابنده هرگز خاموش نخواهد شد.

تا تاریخ هست، ثارالله زنده است و جریان انسان‌ساز و مکتب‌آفرین حق‌خواهی دوام خواهد داشت

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هرشب از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

نظرات کاربران